2014-05-17, 12:55
Medlem
Jag har inte läst tråden sedan igårkväll men jag skriver detta medan
jag kommer ihåg vad jag tänker.

Jag har snöat in på frasen "Barnens rätt i samhället", och jag ska förklara varför.
Vi i Sverige slår oss för bröstet och är mycket stolta över hur väl vi behandlar
våra barn jämfört med många andra länder. Det finns BO, Familjerätten, jourtelefon
i alla former, socialsekretetare, insamlingsgalor som Rädda Barnen, dokument som
ska säkerställa barnens trygghet men som när det kommer till kritan visar sig
vara en tolkningsfråga.

Nedan är ett ex på hur det kan gå till, för dom som inte vet. Jag kan belägga detta om
någon önskar. Exemplet har ingenting med tråden att göra. Men hur resonemanget går
kan
ha med Yara att göra.

En man och kvinna skiljer sig pga att mannen har misshandlat henne. Dom har två barn,
7 och 12 år, som följer med mamman. Pappan har umgängesrätt vilket betyder att pojkarna
ska hem till honom vissa helger. 13åringen vägrar att åka dit, 7åringen vill inte heller men måste. Varje pappahelg
måste mamma och äldsta sonen dra ut pojken, som gömmer sig, under sängen och följa med
honom till pappa, annars får mamma böter av kommunen för att hon inte samarbetar.

Så kan en tolkning avför barnens bästa och rätt i samhället gå till.
I detta ex säger man att barnen har rätt till båda sina föräldrar och det är i slutänden det bästa för barnet.

Och för att knyta ihop trådarna. Man har överhuvudtaget inte brytt sig om Yara i detta sk barnvänliga land.
För att försvara detta handlande måste man tänka att dom får skylla sig själva. Är dom
så korkade att dom skickar iväg sitt barn så får dom stå sitt kast
Citera
2014-05-17, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Då tar du och bevisar det med något av underlag. Det blir ingen lätt uppgift det förstår jag, men du påstår detta så då krävs det lite mer än att säga så enkelt är det.

Snö finns på en av bilderna på den gode mannen och Y och man har även två bilder i samma mapp med rikligt med snö. Så nu vill jag gärna veta när hon kom hit?

Enligt alla tyckare här så kom hon hit tidigare och bilderna är fejk och hon åkte på sin kusins pass. Det är inte hon vid skolans ruiner, och det är lögner från hennes biologiska föräldrar. Och hon va med vid stölden., Det är vad som tilldelats ämnet utan vidare underlag.

Förhoppningsvis så kommer det mesta fram vid åtal och förundersökningen eller så gräver man fram svaren helt enkelt från medias håll.

Lystring Karlskrona bor, eller södersvenskar. Hade ni snö i höstas innan december?
Själv bor jag lite norrut, och det hade ännu inte varit en enda frostnatt vid denna tiden.
Vad gäller Yaras utseende, skulle hon vara världsunik om hon åldrades baklänges.
Bara hon och Benjamin Button vad jag känner till.
Men om detta är vanligt förekommande kanske någon kan bevisa det.
Citera
2014-05-17, 13:02
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeraVerita
Lystring Karlskrona bor, eller södersvenskar. Hade ni snö i höstas innan december?
Själv bor jag lite norrut, och det hade ännu inte varit en enda frostnatt vid denna tiden.
Vad gäller Yaras utseende, skulle hon vara världsunik om hon åldrades baklänges.

Men snö behöver inte innebära att det är så kallt. Det är ofta plusgrader då. Det här är pudersnö dessutom. Det ser ut som man klätt sig för lite kyla och inte i sommarkläder i alla fall.
Så de bilderna är tagna vintertid och inget annat. Sen om du tycker via din tolkning av bilderna att hon är yngre, så stämmer inte det med hårlängden och uppgifterna om att hon klippte sig. Så du har lite mer att ta och ge som ett trovärdigt underlag.
Citera
2014-05-17, 13:03
Medlem
Citat:
Ja det är det verkligen. Men kan inte alla låta fakta sjunka in.
Bilden är inte tagen hösten 2013.
Yara är yngre på bilden än på sin sju års dag.
Det var ingen snö i Karlskrona under hösten.
Ingen vet säkert vem bilden föreställer och när den är tagen.
Men drar ändå slutsatser från den (spekulerar)

Håller med om att bilden inte verkar tagen under hösten 2013. Speciellt som IS hade sagt upp sig under hösten. Blekinge tingsrätt skrev 2013-11-04:
Citat:
Sedan Yara kom till Sverige har hon haft en god man, Ing*r Sj*bl*m. Då S*öblo* sagt upp sina uppdrag som god man på grund av sjukdom står Yara idag utan god man varav stort behov av att tillsätta en särskilt förordnad vårdnadshavare.

Snödjupet dag för dag finns dokumenterat här:
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/sno
Citera
2014-05-17, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Håller med om att bilden inte verkar tagen under hösten 2013. Speciellt som IS hade sagt upp sig under hösten. Blekinge tingsrätt skrev 2013-11-04:

Snödjupet dag för dag finns dokumenterat här:
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/sno

Tack. Utifrån Smhi:s historik tror jag korten togs när Y kommit till Sverige VT2013.
Citera
2014-05-17, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Men snö behöver inte innebära att det är så kallt. Det är ofta plusgrader då. Det här är pudersnö dessutom. Det ser ut som man klätt sig för lite kyla och inte i sommarkläder i alla fall.
Så de bilderna är tagna vintertid och inget annat. Sen om du tycker via din tolkning av bilderna att hon är yngre, så stämmer inte det med hårlängden och uppgifterna om att hon klippte sig. Så du har lite mer att ta och ge som ett trovärdigt underlag.

Hur menar du att det inte stämmer med hårlängden och uppgifter om klippningen?
Av alla bilder jag sett på Yara verkar det inte finnas en enda som är tagen under hösten/vintern 2013-2014.
Jag tror inte hennes omsorgslösa vårdnadshavare brydde sig om att fotografera henne. Dom verkar inte ha brytt sig så mycket om henne över huvudtaget.
Citera
2014-05-17, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tack. Utifrån Smhi:s historik tror jag korten togs när Y kommit till Sverige VT2013.

Om hon ska ha haft god man vid ankomst i början av 2013, har jag svårt att se att det skulle dröja ända till november innan hon förordnades vårdnadshavare.
Och det finns fortfarande ingen bra förklaring till att hon innan flytt älskade snön och Sverige samt att hon ser ett par år yngre ut än ett halvår innan på sin 7-årsdag.
Citera
2014-05-17, 13:41
Medlem
Citat:

Testar att skriva mitt första inlägg här. Jag bor i Karlskrona och har antecknat och fotograferat första snön den 6 december. Den försvann snabbt. När skulle bilden vara tagen?
Citera
2014-05-17, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupinus
Testar att skriva mitt första inlägg här. Jag bor i Karlskrona och har antecknat och fotograferat första snön den 6 december. Den försvann snabbt. När skulle bilden vara tagen?
Tack så mycket!
Många vill tro att den är tagen under hösten 2013, men nu när dom blivit motbevisade ska den eventuellt vara tagen februari-mars 2013.
Det är kanske möjligt med tanke på snö.
Men det finns fortfarande några problem med den saken, officiellt verkar det inte finnas en förordnad godman så det finns inget datum för när hon skulle påbörjat sitt uppdrag.
Citera
2014-05-17, 13:56
Medlem
I dagens BLT finns ett långt reportage där de försöker kartlägga vad som fick paret att lämna Gaza och vad som hände när de kom hit. Det finns uttalande från häktade mannens pappa och från Yaras pappa. BLT ska även ha sökt anhöriga till häktade kvinnan men de har inte velat medverka, det står att stora delar av hennes släkt bor i Sverige.
Citera
2014-05-17, 14:00
Medlem
Citat:
Tack så mycket!
Många vill tro att den är tagen under hösten 2013, men nu när dom blivit motbevisade ska den eventuellt vara tagen februari-mars 2013.
Det är kanske möjligt med tanke på snö.
Men det finns fortfarande några problem med den saken, officiellt verkar det inte finnas en förordnad godman så det finns inget datum för när hon skulle påbörjat sitt uppdrag.

Februari-mars 2013 hade vi mycket snö (mycket för att vara Karlskrona i alla fall), snöade till och med på påsken.
Citera
2014-05-17, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Är det felskrivning eller bara rutiner där ingen information kontrolleras?

Man påstår att det finns god man och alla tar för givet att så är fallet?

Domstolen kontrollerar inget som kommer från socialförvaltningen, och okontrollerade uppgifter blir till "sanning" , "sakomständigheter" eller "fakta" i beslut. Advokaten framför att "det finns god man", att "Yara är fäst vid sin farbror", och alla tycker det är bra personer saken handlar om. Tingsrätten finner att de är lämpliga att ta hand om flickan. Men ingen vet vem flickan är med säkerhet. De har ens suttit ner och haft ett samtal med flickan/objektet för denna aktivitet, innan de kommer med laga kraft vunna beslut och åtgärder som någon ville ha!

Med facit i hand visste de inget om flickan och de personer som saken avhandlade i tingsrätten. Advokaten hade ett uppdrag och framförde det han visste var de rätta orden för att få en framgångsrik dom.

Ingen av de som satt i tingsrätten kontrollerade vem saken handlade om. Vi, i tråden diskuterar de olika bilderna och tycker olika. Jag ser att bilderna på Yara föreställer olika flickor, andra ser det inte!

Yara kan ha kommit in i Sverige med flyg i sällskap med vem som helst på ett stulet pass, med identiteter som återanvänds. Om inte folk kan se skillnader på de olika flickorna när de granskar bilder särskilt noga, i samband med att flickan är död, så är det nog enkelt att vinkas in vid svenska gränser, där man inte heller ser skillnad på olika palestinska flickor.

Det vi har är en vandrande skröna som vandrat genom myndigheter och domstol. Det börjar med ett felaktigt beslut, som ligger sedan till grund för att myndighetsflocken tar för givet att tidigare beslut var korrekta!

Än en gång tas beslut utan att ta reda på vad eller vem saken handlar om. För när "rätt" personer påstår något kan vad som helst hända.

Jag tror att det kan ha gått till så här...herregud

Man har alltså utnyttjat inkompetensen, tröttheten, flatheten och oengagemanget hos våra myndigheter.
Och på överförmyndarmyndigheten råder kaos. Där försvarar man sig med att vi ska vara tacksamma
för att vi har folk som ställer upp som gode män
( jämf den finska modellen som är alldeles utmärkt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in