2014-05-14, 18:47
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Det är verkligen inget du ska lägga någon vikt vid eftersom vissa länder har en förmåga att dela upp herr och damdofter med olika namn. I England så kallar dom herrparfym för aftershave, i USA så kallar dom herrparfym för cologne vilket också är konstigt eftersom det här betyder en viss koncentration av en doft. Dock tror jag även dom säljer aftershave balm mm men det ser du ju.
Just Essenza är ju Eau de Cologne btw
Då var det som jag misstänkte, tack för förklaringen!
Missade visst att Essenza var Cologne, finns det något liknande av högre koncentration?
Citera
2014-05-14, 19:31
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Då var det som jag misstänkte, tack för förklaringen!
Missade visst att Essenza var Cologne, finns det något liknande av högre koncentration?
Tror inte du kommer ha några problem med hållbarhet på Essenza trots att det är en EdC.
Citera
2014-05-14, 20:40
Medlem
vanwilders avatar
Ni som beställer samples, vilken volym brukar ni välja?
1,5ml glass vial, blir det några sprut?
tänkte beställa aventus sample från denna sida:
http://surrendertochance.com/creed-aventus/

Hade gärna velat beställa aventus sample och ett blindköp, vet ni någon sida som har aventus samples men också stort vanligt parfym-sortiment.
Inom europa?
Citera
2014-05-14, 20:43
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Tror inte du kommer ha några problem med hållbarhet på Essenza trots att det är en EdC.

+1 på det, utmärkt hållbarhet på Essenza. Intensa däremot håller inte så länge på mig.

Citat:
Ursprungligen postat av vanwilder
Ni som beställer samples, vilken volym brukar ni välja?
1,5ml glass vial, blir det några sprut?
tänkte beställa aventus sample från denna sida:
http://surrendertochance.com/creed-aventus/

Hade gärna velat beställa aventus sample och ett blindköp, vet ni någon sida som har aventus samples men också stort vanligt parfym-sortiment.
Inom europa?

1,5ml vial är ju duttprov. Ta ett spraysample istället. Lätt värt det.

Kolla essenza Nobile kanske om du ska köpa ngt samt sampla saker. 3 gratis samples med varje flaska du köper.
Citera
2014-05-15, 23:50
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Okej! Något tips på liknande så jag har något att välja mellan?
Citera
2014-05-16, 07:01
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Okej! Något tips på liknande så jag har något att välja mellan?
Nä inte direkt, men om du har möjlighet borde du kolla in AdP Colonia och AdP Colonia Assoluta också.
Citera
2014-05-16, 14:00
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Nä inte direkt, men om du har möjlighet borde du kolla in AdP Colonia och AdP Colonia Assoluta också.
Tack! Funderar på om Sephora har dessa inne... de har alltid gett mig gratis samples. Men har en vagt minne av att de inte har den inne Sverige.

Hur gör ni med parfymer som i princip endast passar till sommar. Köper ni 25ml, 50ml, 75ml elller 100ml? Hur bra håller det om den står ett år utan användning?
Citera
2014-05-17, 01:07
Medlem
För det första skulle jag vilja rekommendera Davidoff Hot Water som ja fick hem för ngn vecka sedan , riktigt fin parfym som tjejerna verkar gilla, perfekt parfym för dejter o utekvällar!

för det andra, ni som är duktiga, skulle ni säga att detta är en fake Tom Ford Black Orchid eller en äkta?

http://www.tradera.com/item/341494/206959646/tom-ford-black-orchid-100ml
Citera
2014-05-17, 09:40
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Hur gör ni med parfymer som i princip endast passar till sommar. Köper ni 25ml, 50ml, 75ml elller 100ml? Hur bra håller det om den står ett år utan användning?
Jag förvarar dem mörkt och i normal rumstemperatur. Har parfymer som är över 10 år gamla. De doftar kanske inte precis som en "nyöppnad", men de doftar fortfarande gott, och det räcker för mig. Tycker inte man ska oroa sig över att en parfym blir dålig. De förändras något, men få blir dåliga.

Citat:
Ursprungligen postat av grehn
för det andra, ni som är duktiga, skulle ni säga att detta är en fake Tom Ford Black Orchid eller en äkta?
http://www.tradera.com/item/341494/206959646/tom-ford-black-orchid-100ml
Ganska säker på att den är äkta. Det brukar mest vara "klassiker", men framförallt lite dyrare och mer kända dofter som kopieras. Tror inte det skulle vara lönsamt att kopiera t.ex. Black Orchid.
Citera
2014-05-17, 10:26
Medlem
Nic78s avatar
Citat:
Ganska säker på att den är äkta. Det brukar mest vara "klassiker", men framförallt lite dyrare och mer kända dofter som kopieras. Tror inte det skulle vara lönsamt att kopiera t.ex. Black Orchid.

Tyvärr tror jag du har fel. Det har förkommit väldigt många kopior av just Black Orchid och även av Grey Vetiver de senaste åren på Tradera och framför allt eBay. Jag skulle säga att flaskan på bilden till 99% är fejk. Jämför med originalflaskan på bilden nedan. Man ser det främst på plaketten som ska vara guldfärgad (som ser ut att vara av silver på den från Tradera) och än mer tydligt på gulddetaljerna under flaskans hals (som ser ut som ett slarvigt knutet snöre på kopian). Jag råder därför alla som tänkt att köpa någon av nämnda dofter att vara väldigt försiktiga och undvika köp från någon auktionssida om man inte är väldigt säker på att säljaren är trovärdig och seriös. Det är oftast inte värt att chansa.

http://www.trendus.com/images/news/orjinal/tom-ford-black-orchid_10122010125028.jpg
Citera
2014-05-17, 11:11
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nic78
Tyvärr tror jag du har fel. Det har förkommit väldigt många kopior av just Black Orchid och även av Grey Vetiver de senaste åren på Tradera och framför allt eBay. Jag skulle säga att flaskan på bilden till 99% är fejk. Jämför med originalflaskan på bilden nedan. Man ser det främst på plaketten som ska vara guldfärgad (som ser ut att vara av silver på den från Tradera) och än mer tydligt på gulddetaljerna under flaskans hals (som ser ut som ett slarvigt knutet snöre på kopian). Jag råder därför alla som tänkt att köpa någon av nämnda dofter att vara väldigt försiktiga och undvika köp från någon auktionssida om man inte är väldigt säker på att säljaren är trovärdig och seriös. Det är oftast inte värt att chansa.

http://www.trendus.com/images/news/orjinal/tom-ford-black-orchid_10122010125028.jpg
Tycker det verkar skumt iaf att kopiera en designerdoft som inte ligger på topplistorna (fast det kanske den gör?). De måste ju komma upp i en viss mängd för att det ska vara lönsamt att tillverka flaskorna och innehållet.

Edit: Men det verkar som om du har rätt. Jag tycker fortfarande det är märkligt att de förfalskar sådana dofter som inte är speciellt dyra från början. Å andra sidan så kopierar väl kineserna allt de kan numera...
Senast redigerad av irrbloss 2014-05-17 kl. 11:16.
Citera
2014-05-17, 11:43
Medlem
Nic78s avatar
Citat:
Tycker det verkar skumt iaf att kopiera en designerdoft som inte ligger på topplistorna (fast det kanske den gör?). De måste ju komma upp i en viss mängd för att det ska vara lönsamt att tillverka flaskorna och innehållet.

Edit: Men det verkar som om du har rätt. Jag tycker fortfarande det är märkligt att de förfalskar sådana dofter som inte är speciellt dyra från början. Å andra sidan så kopierar väl kineserna allt de kan numera...

Ja nog är det lite märkligt allt, blev själv förvånad när de började dyka upp på marknaden. Jag skulle tro att Tom Ford har blivit ett så pass stort och välkänt varumärke så de säljer kanske bättre än vad man tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in