Citat:
Ursprungligen postat av
Sir Dwain
"Hen" är inte relevant i sammanhanget egentligen, personen hade också gått med på att omtalas som "han". I tredje person eftersom det gällde sånt som journalanteckningar.
Jag tycker inte det är en stor sak, fast jag kan väl erkänna att jag skulle bli ganska missnöjd om jag läste igenom min journal och hittade att någon läkare skrivit om mig som "hon".
Sen tycker jag också det faktiskt är rimligt att ha lite särskilda krav på en psykolog i ett sånt här fall, om psykologen inte accepterar personen som den vill se sig så är det klart lämpligt att byta psykolog.
Sen tycker jag det här resonemanget IT-Chefen för är intressant, "Jag är av uppfattningen att man aldrig har ansvaret för andras välmående, så länge man inte aktivt försöker skada en person.", detta ska alltså även gäller psykologer och läkare som behandlar en? de har inget ansvar för ens välmående?
Det ligger självklart i en läkares intresse att kunder/patienter känner sig väl bemötta, och inte minst i deras arbetsgivares intresse, men ett ansvar? Nej, det tycker jag faktiskt inte. Tar någon illa upp av något som inte avser att skada så är det ett problem dessa individer emellan, men jag skulle aldrig sträcka mig till att påstå att man har rätt att kräva ett ansvar för hur någon annan mår. Hur skulle det se ut?
På en frisk och sund marknad hade denna psykologen förmodligen haft skralt med kunder.