2014-05-16, 11:16
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Mjaaa... nu vet jag inte vilken måttstock du använder, men en majje är inte vad jag kallar för "hög akademisk utbildning".

Du har helt rätt i sak!
Bara för att man har tillbringat ett antal år på ett universitet så innebär detta inte att man kan någonting om verkligheten.
Marx jämförde skillnaden mellan teoretisk och praktisk kunskap som skillnaden mellan samlag och masturbation. Det senare alternativet är nog en smula torftigare eller vad tycker du själv?

Hoppsy Daisy, en Magister i det gamla systemet var väl 180 poäng och i det nya 220-240?.
Det är inte direkt vad som hoppar upp och biter dig i arslet utan motprestation.

Du har fullständigt rätt i att enbart och endast ha levt i den akademiska världen gör dig absolut INTE lämplig. Precis som jag har skrivit så borde fanimig ett land som Sverige kunna finna några Magisterexamen i relevanta ämnen som samtidigt har jobbat på "riktigt".
Det kan inte vara svårt annars så får jag väl kasta in frun som har en dubbel Magister.
Då djävlar skulle det bli räfs och rättarting samt ordning och reda.

Marx, kul men inte aktuellt. Det finns inget system som grundar sig på Marx som fungerar. De försöken man har gjort med Marx har bara lyckats att producera en sak i överflöd och det är människolik.
Citera
2014-05-16, 11:16
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Håhåjaja, visst kan man lyfta exempelvis Bill som exempel, vi kan då direkt kontra med att exempelvis Maud blåste något hundratal med miljarder för att hon inte fattade vad som var i görningen med sitt köp av kolkraftvek och kärnkraft.
Att inte klara av att analysera tidens tand, process o dylikt gör att man leder kasst.

För varje lycka Bill Gates så kan vi nog hosta fram ett 10 000-tal misslyckade entreprenörer som har konkat.
Att finna ett "geni" är djävligt unikt och inte direkt vad vi har att rösta på i våra val.

En enkel sorteringsprocess vore satan så tacknämligt och en akademisk examen är en början, den skall vara av minst Magisternivå i ett ämne som berör statskick. Inte något djävla miljöpiss, det styr du inte ett Rike med.

Felet du gör är att du räknar ut dessa personer direkt. Jag säger inte att alla utan akademisk examen är genier utan att även folk utan detta KAN vara väldigt smarta.

Tron på utbildningar i alla dess slag är så otroligt överskattad i Sverige och har nått löjliga nivåer sista åren. Något som säkert kommit från USA där tilltron till utbildningar är baserad på deras väldigt mycket större löneskillnader mellan akademiker och icke-akademiker.

Nu ska alla utbilda sig till "chef" utan att kunna jobbet ens. Löjligt.
Citera
2014-05-16, 11:17
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lostzone
Arbetslivserfarenhet väger tyngre än utbildning.
Hur fan är arbetslivserfarenhet som en jävla svetsare relevant för att bli statsminister? Nej det är skitsnack och det kommer bli pinsamt att ha en outbildad svetsare som statsminister. I bättre länder förväntas politiker vara välutbildade men i landet lagom så nöjer vi oss med svagbegåvade idioter som inte hade varit kvalificerade att jobba på McDonalds i andra bättre länder.
Citera
2014-05-16, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Hur fan är arbetslivserfarenhet som en jävla svetsare relevant för att bli statsminister? Nej det är skitsnack och det kommer bli pinsamt att ha en outbildad svetsare som statsminister. I bättre länder förväntas politiker vara välutbildade men i landet lagom så nöjer vi oss med svagbegåvade idioter som inte hade varit kvalificerade att jobba på McDonalds i andra bättre länder.

Folk är trötta på eliten. Ni kan ta er högskoleutbildning och köra upp den i röven.
Citera
2014-05-16, 11:21
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Svenska politiker är underutbildade och svagbegåvade idioter, i ett vettigt land så hade aldrig någon som Sahlin eller Löfven blivit ordförande för det största partiet. Det är pinsamt med hur outbildade och okunniga svenska politiker är och det är något som får en att skämmas när man talar politik med folk i civiliserade länder där en kandidat är minst vad en politiker förväntas ha.

Jag instämmer fullt ut. Fatta när svetsaren skall föra en abstrakt diskussion med exempelvis Merkel i Tyskland.
Undrar hur djävla mycket hon är tvungen att fördumma diskussionen för att han skall förstå det mest elementära?
Har man inte möjligheten att ta ett akademiskt förhållningssätt till frågan så är man rökt.

De flesta som skriver här idag har ingen djävla aning om vad ett akademiskt förhållningssätt är samt ställer för krav på personen eller hur det genomförs.

Huvuddelen för JANTELAGENS talan för det är Politiskt Korrekt och man kan gömma sin obefintliga utbildning bakom det.

Man vill ha möjligheten kvar att samma "idiot" som jag är kan faktiskt bli statsminister.
Det idén vill man suga på ikväll med en påse ostbågar och ett sexpack vid TVen.
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2014-05-16 kl. 11:23.
Citera
2014-05-16, 11:22
Medlem
Barrington1975s avatar
Citat:
Att ha en hög akademisk utbildning gör att vi får ett bevis på att personen klarar av att ta in en stor mängd med data, analysera den, processa den, källkritiskt kolla den och utifrån det skapa sig en RIMLIG slutsats av vad som bör göras.

Det stämmer absolut. Men avsaknaden av en hög akademisk utbildning betyder inte automatiskt inte motsatsen.

Med det sagt så får jag väl erkänna att det rimmar illa med en svetsare som statsminister. Nu känner jag förvisso ingen som har ett klassiskt arbetaryrke. Men jag har fått uppfattningen, kanske felaktigt, att personer från "arbetarklassen" har en tendens att se allt svart och vitt.

Man vill ofta dela upp personer i olika grupper och ställa dem mot varandra. Har man den synen på samhället är man en dåligt politiker enligt mitt tycke. En politiker ska ena landet inte splittra det.
Citera
2014-05-16, 11:23
Medlem
Barrington1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lostzone
Arbetslivserfarenhet väger tyngre än utbildning.

Kanske det, men inte arbetslivserfarenhet som svetsare
Citera
2014-05-16, 11:27
Medlem
Citat:
Du har fullständigt rätt. Folk är generellt så djävla korkade så de läser endast in det som de vill se och därför så fungerar den militära tesen "Repetition är inlärningens moder".

I och med att du kan såga en Magisterexamen så fullständigt och tidigare i tråden så sågar en annan en doktorshatt så förutsätter jag att du minst är Professor och verkligen kan intyga att en akademisk examen får man i Cornflakespaketet idag.

Min erfarenhet är att 4 år eller mer på högskola är sällan en "walk in the park" och inte delas en Magisterexamen ut till vilke pissskalle som helst ifrån ett välrenommerat institut.

Är det JANTELAGENS talan du för här?

Ära den som äras bör Har större respekt för folk som slitit hela sina liv och som byggt upp något från sina egna händer ala Kamprad än att man har pluggat på universitetet i några år. Visst utbildning är bra men kunskap från verkliga livet är också bra.

Citat:
Har man inte möjligheten att ta ett akademiskt förhållningssätt till frågan så är man rökt.

Vad vet du om hur Löfven verkar och tänker egentligen? Du nämner inget om något han har gjort fel, du har bara hängt upp dig på att han inte har en examen. Dessutom är politik inte en enmans show utan kräver en grupp.
Citera
2014-05-16, 11:28
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Felet du gör är att du räknar ut dessa personer direkt. Jag säger inte att alla utan akademisk examen är genier utan att även folk utan detta KAN vara väldigt smarta.

Tron på utbildningar i alla dess slag är så otroligt överskattad i Sverige och har nått löjliga nivåer sista åren. Något som säkert kommit från USA där tilltron till utbildningar är baserad på deras väldigt mycket större löneskillnader mellan akademiker och icke-akademiker.

Nu ska alla utbilda sig till "chef" utan att kunna jobbet ens. Löjligt.

Jag räknar absolut inte ut Kamprad, Gates och Lincoln.
Vad jag säger, ser du dem på våra valsedlar?

Är inte en högre akademisk examen en djävla bra start på att personen kan klara av följande?
Att ha en hög akademisk utbildning gör att vi får ett bevis på att personen klarar av att ta in en stor mängd med data, analysera den, processa den, källkritiskt kolla den och utifrån det skapa sig en RIMLIG slutsats av vad som bör göras.

Borde vi inte ställa samma krav på en statsminister som DU gör på din kirurg?
Det skall vara verifierade, godkända, certifierade ohg hela djävla baletten i godkända utbildningar innan man får skära i en annan människa eller styra ett Rike?
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2014-05-16 kl. 11:32.
Citera
2014-05-16, 11:32
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Ära den som äras bör Har större respekt för folk som slitit hela sina liv och som byggt upp något från sina egna händer ala Kamprad än att man har pluggat på universitetet i några år. Visst utbildning är bra men kunskap från verkliga livet är också bra.

Vad vet du om hur Löfven verkar och tänker egentligen? Du nämner inget om något han har gjort fel, du har bara hängt upp dig på att han inte har en examen. Dessutom är politik inte en enmans show utan kräver en grupp.

Absolut! Nu menar jag ditt första stycke. Ser du Kamprad på något partis valsedel?

Löfven, har man gjort sin karriär inom det fackliga så har jag extremt bra koll på vad som krävs. Jag har under många år både jobbat i och "emot" deras fantasier till lösningar.

Kolla själv på din arbetsplats vad de har för reell makt och vilka frågor de driver.
Upplever du att klyva en atom och fackligt arbete är samma sak?
Då har du haft en enorm tur och jag är avundsjuk.

Facket är en klubb för en extrem inbördes beundran och att göra karriär där är inte vägen för de skarpaste knivarna i lådan, det kan jag lova.
Citera
2014-05-16, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barrington1975

Man vill ofta dela upp personer i olika grupper och ställa dem mot varandra. Har man den synen på samhället är man en dåligt politiker enligt mitt tycke. En politiker ska ena landet inte splittra det.

Är det inte precis det här Reinfeldt har gjort???

Citat:
Ursprungligen postat av Barrington1975
Kanske det, men inte arbetslivserfarenhet som svetsare

Fast nu har ju Löfven faktiskt lite mer arbetserfarenhet än att bara ha varit svetsare... Själv tycker jag det känns bra att vi ha en potentiell statsminister som blev både bort adopterad och haft ett vanligt slitsamt jobb. Han vet nog mer om vad det handlar om att vara människa i Sverige än politiker broilern Reinfeldt som bara visat förakt mot utsatta människor.
Citera
2014-05-16, 11:35
Medlem
Citat:
Kolla själv på din arbetsplats vad de har för reell makt och vilka frågor de driver.
Upplever du att klyva en atom och fackligt arbete är samma sak?
Då har du haft en enorm tur och jag är avundsjuk.

Facket är en klubb för en extrem inbördes beundran och att göra karriär där är inte vägen för de skarpaste knivarna i lådan, det kan jag lova.

Visst men du kan säga samma sak om många inom näringslivet. Du får det att låta som om statsministern skulle göra allt men i verkligheten är han rejält uppbackad av en stor organisation och där finns det många människor som både har erfarenhet och akademisk examen. Jag tycker det blir ärligare att kritisera någons politik än att hänga upp sig för att någon inte har en examen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in