Flashback bygger pepparkakshus!
2014-05-14, 18:20
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Då vet jag, tack för hjälpen! Jag slänger väl in en liten extrafråga som egentligen inte rör Truecrypt men jag vet att du är vass på ämnet. Vid eventuell avinstallation av Utorrent och radering av samtliga regfiler, är fortfarande möjligt att återskapa programmet och se vad som seedades? Det bör väl egentligen inte vara svårare än att använda en återställningspunkt?
Nej, att använda en återställningspunkt kommer inte ta tillbaka dina seedade filer. Vad som kan hittas vid en avinstallation är spår av dessa filer du laddat ner, t.ex thumbs, spår i $MFT eller spår av raderade mappar(då med tillhörande namn på dina filer).

Så nej, det är inte möjligt. Men om du vill få bort dessa spår så använd CCLeaner eller ännu bättre Privazer som tar bort de spår jag nyss nämnde. Har även en bra tråd om ämnet: (FB) Tråden om Anti-forensik
Citera
2014-05-14, 18:32
Medlem
Har läst på lite här i tråden men för att vara extra säker frågar jag en gång till. När man kommer till wipe-mode i TC står det att existerande data INTE kommer att förloras. För mig är en wipe när man blåser hårddisken på allt så blir lite osäker ändå. Men om jag väljer en 3-pass wipe kommer alla data jag har på disken att vara kvar efteråt eller har jag tolkat fel?
Citera
2014-05-14, 18:34
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fumbduck
Har läst på lite här i tråden men för att vara extra säker frågar jag en gång till. När man kommer till wipe-mode i TC står det att existerande data INTE kommer att förloras. För mig är en wipe när man blåser hårddisken på allt så blir lite osäker ändå. Men om jag väljer en 3-pass wipe kommer alla data jag har på disken att vara kvar efteråt eller har jag tolkat fel?
Truecrypt menar att man kör en wipe på oallokerat utrymme, dvs det utrymme som visas som ledigt. Ingen data kommer att försvinna om du kör en wipe.

Vänligen var uppmärksam på att en wipe kan ta lå(åååå)ng tid! Speciellt 3 pass.
Citera
2014-05-14, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Truecrypt menar att man kör en wipe på oallokerat utrymme, dvs det utrymme som visas som ledigt. Ingen data kommer att försvinna om du kör en wipe.

Vänligen var uppmärksam på att en wipe kan ta lå(åååå)ng tid! Speciellt 3 pass.

Har erfarenhet av 3-pass sen jag nukade min gamla dator och det tog minst sagt lång tid, ja. Den version (senaste) av TC jag dragit hem ger 3-pass som minsta tyvärr, så det är det eller inget som gäller. Klarar man sig utan wipe månntro?
Citera
2014-05-14, 18:42
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fumbduck
Klarar man sig utan wipe månntro?
Jadå, en wipe innan kryptering är "lyx". Du kan även köra en manuell wipe i CCLeaner som erbjuder 1 pass.
Citera
2014-05-14, 18:47
Medlem
Citat:
Jadå, en wipe innan kryptering är "lyx". Du kan även köra en manuell wipe i CCLeaner som erbjuder 1 pass.

Det gör jag redan titt som tätt så jag drar ett enkelpass nu och krypterar utan någon wipe efteråt. Stort tack för så snabba svar!
Citera
2014-05-14, 19:54
Medlem
Citat:
TrueCrypt cannot lock the volume because it is in use by the system or applications (there may be open files on the volume).

Do you want to force dismount on the volume?

Vad gör man åt detta? Vad sker om jag väljer att forcera en dismount? Inga processer eller övriga filer från disken används så vitt jag vet, men vissa program är installerade på den. Kan det bero på det?
Citera
2014-05-15, 19:28
Medlem
Tänkte kryptera min systemdisk. Men får detta meddelandet när jag ska börja
“Windows is not installed on the drive from which it boots”

Jag googlade lite och hittade att de är någon liten "del" av hårdisken (350 mb) som är "reserverad av systemet" som krånglar till det. Någon som har en lösning på detta? Hittar ingen lösning när jag googlar. Är de Formatera om allt?

Lite info:
-Windows 8.1
- http://oi59.tinypic.com/2d1scoj.jpg (Print på Diskhantering, Disk 1 är min systemdisk)

Och varför händer detta med den 350 mb partitionen?

Tacksam för hjälp
Senast redigerad av Funzione 2014-05-15 kl. 19:32.
Citera
2014-05-15, 22:39
Medlem
Fobias avatar
Jag hade tänkt att kryptera mina hårddiskar, vad jag har förstått så kan man inte kryptera redan upptagen plats dvs en mapp full med filmer utan jag måste först fixa en "volume" och kopiera filerna in i den? Grejen är att hårddisken är nästan full

Tänkte fixa en ny hårddisk och då skapa en "volume" som typ tar upp hela hårddisken, går det eller måste det finnas space över eller är man begränsad till en viss storlek?
Senast redigerad av Fobia 2014-05-15 kl. 22:43.
Citera
2014-05-15, 22:51
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fobia
Jag hade tänkt att kryptera mina hårddiskar, vad jag har förstått så kan man inte kryptera redan upptagen plats dvs en mapp full med filmer utan jag måste först fixa en "volume" och kopiera filerna in i den? Grejen är att hårddisken är nästan full

Tänkte fixa en ny hårddisk och då skapa en "volume" som typ tar upp hela hårddisken, går det eller måste det finnas space över eller är man begränsad till en viss storlek?
Det du menar är en container. En container är en fil med en storlek som du bestämer, väljer du att den ska vara 100Gb så kan 100Gb få plats i den. Man monterar alltså sedan denna fil med Truecrypt och denna fil måste man ha lagrad på sin hårddisk.

Att kryptera hela hårddisken kräver inte mer utrymme, så istället för att skapa en container så välj att du vill kryptera hela partitionen/hårddisken, dvs detta alternativ: https://i.imgur.com/rXtMRaW.png
Citera
2014-05-15, 22:55
Medlem
Fobias avatar
Citat:
Det du menar är en container. En container är en fil med en storlek som du bestämer, väljer du att den ska vara 100Gb så kan 100Gb få plats i den. Man monterar alltså sedan denna fil med Truecrypt och denna fil måste man ha lagrad på sin hårddisk.

Att kryptera hela hårddisken kräver inte mer utrymme, så istället för att skapa en container så välj att du vill kryptera hela partitionen/hårddisken, dvs detta alternativ: https://i.imgur.com/rXtMRaW.png

Ok tackar, men om jag har en hårddisk med bara filmer, musik osv (dvs inte windows och systemfiler) och krypterar den på det här sättet, går det att komma åt filerna på något sätt om jag kopplar in den på en annan dator sen?
Citera
2014-05-15, 22:56
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fobia
Ok tackar, men om jag har en hårddisk med bara filmer, musik osv (dvs inte windows och systemfiler) och krypterar den på det här sättet, går det att komma åt filerna på något sätt om jag kopplar in den på en annan dator sen?
Jadå, det kommer fungera hur bra som helst. Dock måste du montera disken med Truecrypt-programmet. Det betyder att du inte kan koppla in hårddisken till en TV eller ett Xbox t.ex utan en dator med stöd för Truecrypt, dvs Mac, Linux och Windows.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in