2014-05-15, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Får man fråga vad du finner för nöje i att sitta och hitta på och framföra vad du tror som sanningar i sånna här trådar?

Vad är problemet i resonemanget?
Citera
2014-05-15, 18:22
Bannlyst
Citat:
Fruktansvärt dåligt skriven artikel man bollar konsekvent grunt och blandar begreppen rika och högisnkosttagare för att få situationen att låta som en annan än den är vilket är ovärdigt ett "oberoende medie"

Att sedan försöka få det att låta som om att extremt gynsama regler för de rika skulle vara drivande för att kapitalet kommer tillbaks är höjden av oärlighet. Så här sägger skatteverket om fenomenet.

https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=48805183

Oberoende media? I helvete heller. Skrotta SVT.

Så räntesnurror, sänkt bolagsskatt och moder/dotterbolagsdirektiven har alltså inte gynnat de rika och multinationella företagen om man gissar din ståndpunkt?
Citera
2014-05-15, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Bored
Vad är problemet i resonemanget?

Att du presenterar det som fakta när det är en åsikt som skilljer sig från faktan.

Varför skulle just folk som tjänar över 30 000 vara på något sätt extra gynnade (är tvärt om)

På vilket sätt skulle multinationella företag gynnas av svenska regler ? (påstås inte ens i artikeln men så är inte fallet där heller)

På vilket sätt har alla som inte tjänar över 30 000 i månden eller är ett multinationelt företag missgynats? ( är tvärt om)

Citat:
även om de inte blivit reellt fattigare. Bara inte fått ta del av tillväxten.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/22678/Allmant/Sveriges-ekonomi/Aktuell-Pong/31243/EK0203/Realloneutveckling-for-arbetare-och-tjansteman/
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/Hushallens-inkomster/
Citera
2014-05-15, 18:31
Medlem
Citat:
Så räntesnurror, sänkt bolagsskatt och moder/dotterbolagsdirektiven har alltså inte gynnat de rika och multinationella företagen om man gissar din ståndpunkt?

Räntesnurrorna var ett kryphål som utnayttjades lika frisk av våra komuner och gynnade därför inte multinationella företag på något sätt.

Den sänkta bolagsskatten är inte heller någon specifik gynning av multinationella företag och knappas något som är så gynnsamt att de flyttar hit heller för den delen.

Moder/dotterbolagsdirektiven ligger på EU nivå och innebär därför inte på något sätt att Sverige skulle vara extra gynsamt.
Citera
2014-05-15, 18:40
Bannlyst
Citat:
Att du presenterar det som fakta när det är en åsikt som skilljer sig från faktan.

Varför skulle just folk som tjänar över 30 000 vara på något sätt extra gynnade (är tvärt om)

På vilket sätt skulle multinationella företag gynnas av svenska regler ? (påstås inte ens i artikeln men så är inte fallet där heller)

På vilket sätt har alla som inte tjänar över 30 000 i månden eller är ett multinationelt företag missgynats? ( är tvärt om)

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/22678/Allmant/Sveriges-ekonomi/Aktuell-Pong/31243/EK0203/Realloneutveckling-for-arbetare-och-tjansteman/
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/Hushallens-inkomster/

- Det jag beskriver är överensstämmande med vad jag vet och lärt mig om de senaste åtta årens styre. Sen får du och andra gärna dementerade detta med adekvata källor. Om du kan.

- Nja, jag sa "Övre medelklass med 30+ i lön samt bostad". Om du tror att denna grupp inte gynnats de senaste åtta åren, bor du under en sten. De har gjort enorma kapitalinkomster och nästan samtliga har gjort en halv klassresa.

- Jag har inte sagt det står i artikeln, men om man är lite insatt i hur räntesnurrorna och riskkapitalisterna gynnats, så blir det svårt att förneka.

På vilket sätt har alla som inte tjänar över 30 000 i månaden eller är ett multinationelt företag missgynats? ( är tvärt om)

- De har inte fått ta del av tillväxten till samma grad som de övriga. Den ensamstående förskoleläraren med 1 barn har inte sett sitt kapital öka markant som T.ex. två samboende ingenjörer som köpte sin bostad för åtta år sedan.
Citera
2014-05-15, 18:43
Bannlyst
Citat:
Räntesnurrorna var ett kryphål som utnayttjades lika frisk av våra komuner och gynnade därför inte multinationella företag på något sätt.

Den sänkta bolagsskatten är inte heller någon specifik gynning av multinationella företag och knappas något som är så gynnsamt att de flyttar hit heller för den delen.

Moder/dotterbolagsdirektiven ligger på EU nivå och innebär därför inte på något sätt att Sverige skulle vara extra gynsamt.

- Så inga multinationella företag och riskkapitalbolag har alltså gynnats av dessa?

- Den är inte specifik för multinationella företag, men fortfarande en del av ett gynsamt led.

- Jag har inte hävdat att det skulle vara extra gynsamt för Sverige. Ännu en gynsam faktor dock. Men ganska klart är det att detta direktiv inte gynnar förskoleläraren direkt.
Citera
2014-05-15, 18:53
Medlem
Citat:

- Det jag beskriver är överensstämmande med vad jag vet och lärt mig om de senaste åtta årens styre. Sen får du och andra gärna dementerade detta med adekvata källor. Om du kan.

Påstår du någonting så är det du som skall stå för källorna det du vill ha kallas omvänd bevisbörda och nyttjas i princip bara av religiösa.

- Nja, jag sa "Övre medelklass med 30+ i lön samt bostad". Om du tror att denna grupp inte gynnats de senaste åtta åren, bor du under en sten. De har gjort enorma kapitalinkomster och nästan samtliga har gjort en halv klassresa.[/quote]

Alla grupper utom bidragstagarna har gynats de senaste 8 åren rent skattemässigt så ha gruppen du pekat ut gynnats midre än andra.

Citat:

- Jag har inte sagt det står i artikeln, men om man är lite insatt i hur räntesnurrorna och riskkapitalisterna gynnats, så blir det svårt att förneka.

Åter igen så påstår du saker utan fog och utan källor. Räntesnurrorna byggde på lagstiftning som var äldre än regeringen och regeringen har försökt täppa till hålen. Sen har som jag påpekade riskkapitaliserna inte gynnats komunerna var lika flitiga användare av systemet och de kan du knappas kalla för riskapitalister.

Men redan här märker jag att du börjar backa nu är det tydligen inte enbart multinationella bolg som gynnas utan riskkapitaliser. Milsvid skillnad mot ditt första påstående även om även den är fel.

Citat:
På vilket sätt har alla som inte tjänar över 30 000 i månaden eller är ett multinationelt företag missgynats? ( är tvärt om)

- De har inte fått ta del av tillväxten till samma grad som de övriga. Den ensamstående förskoleläraren med 1 barn har inte sett sitt kapital öka markant som T.ex. två samboende ingenjörer som köpte sin bostad för åtta år sedan.

Vad har deras yrke med någonting att göra? Kapital ökar beroende på hur man har investerat det. Menar du att förskoleläraren som har sitt kapital på ett bankonto inte sett det öka lika mycket som ingengören som haft sitt i ett hus så har du rätt. Men gissa vad Ingengören som haft sitt kapital på ett bankkonto har ite sett det öka lika mycket som en förskolelärare som haft sitt i ett hus heller. Oerhört orättvist eller hur?

Vad vi däremot kan vara ganska säkra på är att förskoleläraren har gynnats mer av jobskatteavdraget än Ingengören.

Sen varför du blandar in barn i kapital och beskattningsfrågor förstår jag inte alls.
Citera
2014-05-15, 18:57
Medlem
[quote=Mike-Bored|48807823]Räntesnurrorna var ett kryphål som utnayttjades lika frisk av våra komuner och gynnade därför inte multinationella företag på något sätt.

- Så inga multinationella företag och riskkapitalbolag har alltså gynnats av dessa?
Citat:
Jag börjar misstänka att du inte förstår ordet gynna.
http://sv.wiktionary.org/wiki/gynna

Riskkapital bolag har använt sig av dessa men det är inge rätt som är förbehållet dem alltså har du inte gynnats.
Citat:

- Den är inte specifik för multinationella företag, men fortfarande en del av ett gynsamt led.

Åter igen kolla vad gynna betyder.

Citat:

- Jag har inte hävdat att det skulle vara extra gynsamt för Sverige. Ännu en gynsam faktor dock.

Du förstår verkligen inte ordet.

Citat:
Men ganska klart är det att detta direktiv inte gynnar förskoleläraren direkt.

Nej naturligt vis inte han berörs inte.
Citera
2014-05-15, 19:39
Bannlyst
[quote=Brollio|48808022]
Citat:

Riskkapital bolag har använt sig av dessa men det är inge rätt som är förbehållet dem alltså har du inte gynnats.

Åter igen kolla vad gynna betyder.

Du förstår verkligen inte ordet.

Nej naturligt vis inte han berörs inte.

Skulle vi titta på definitionen av ordet, eller?
Citera
2014-05-15, 21:37
Medlem
Innan ni skriver alltför mycket negativt om sk räntesnurror bör ni begrunda att det är i paritet med att jag köper av en nätbutik i EU och betalar genomsnittlig mons i stället för den högre Svenska momsen.

Ser man till hur villiga svenskar är att handla utomlands (inte minst alkohol) så har svenska folket inget emot räntesnurror.
Citera
2014-05-15, 21:42
Medlem
maniacmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffelo Ball
Då föreslår jag att du läser artikeln eftersom där kan man se hur trixandet innebär att de halverar sin skatt genom att beskattningen på kapital är borta...
Nä, halverar sin skatt gör de väl ändå inte? De som fick tillbaka ca 5% berodde ju på att de utländska bankerna har en massa dolda avgifter lite här och var eftersom de tjänar pengar på att folk vill ha sina pengar där.

Incitamentet för att flytta tillbaka pengarna var ju i första hand att EU trycker på dessa länder att öppna upp sin bankverksamhet. Sedan har man TACK OCH LOV tagit bort förmögenhetsskatt och arvsskatt vilket gör att man lika gärna kan ta hem sina pengar igen.

Menar, hur sjuka var inte dom skatterna egentligen? Rent definitionsmässigt är det ju mer stöld än skatt anser jag, kunde lika gärna vara Bandidos som knackade på
Klart folk hellre flyttade sina slantar utomlands än att tollerera sånt.
Citera
2014-05-15, 21:45
Medlem
Behovspröv barnbidraget..Ett litet,litet steg att klå rikingar på lite pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in