2014-05-15, 14:20
Medlem
aabesees avatar
Till alla som skriver att det är så jävla lågt att kasta sig framför ett tåg och att de tappat respekten för Malik: har ni själva någonsin varit självmordsbenägna? Alltså inte bara tänkt att "det vore väldigt skönt att försvinna", utan verkligen verkligen känt och tänkt att ALLT är kört, ALLT är hopplöst, det finns ingen mening med någonting, ingen kommer att sakna mig när jag är borta, jag är en värdelös människa som förtjänar att dö. Har ni känt så?

Det är oftast så det känns att vara djupt deprimerad och självmordsbenägen. Man är så uppfylld av denna hopplöshet och detta självhat att det är omöjligt att tänka på något annat. Man kan vara en extremt empatisk människa när man är frisk, men i detta överjävliga tillstånd finns det inte plats för några andra tankar än att man måste dö. Så fort som möjligt.
Citera
2014-05-15, 14:21
Medlem
Jag gillade aldrig hans karaktär i Ebba & Didrik, men som person var han säkert trevlig och så, i alla fall i vuxen ålder.

Citat:
Ursprungligen postat av fader.abraham
"roligt" att folk verkar tycka han var så stor... 100% på att ingen visste vem han va innan dom sett filmen..

Visste vem han var när jag var barn, men hade ingen aning om att han gått och blivit regissör, än mindre gjort Searching for Sugarman.
Citera
2014-05-15, 14:25
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men det kanske är precis tvärtom: bra om vi andra blir "största" av att någon av våra medmänniskor inte orkar mera. Tankeväckande - förhoppningsvis..

Optimalt leder till något bättre dvs. hur vi behandlar våra medmänniskor.

Vi kanske skulle bli lite mer känsliga - istället för tvärtom?

Fattar inte vad du menar. Någon påstod att perrongen borde vara inglasad. Då konstaterade jag att då går de någon annanstans och hoppar.

Sedan kan man knappast rädda en människa från sig själv.
Citera
2014-05-15, 14:29
Medlem
denfinastavens avatar
Tragiskt.
Minns när jag såg hans intervju i nyhetsmorgon på tv4 precis efter att han blivit oscarsnominerad, satt och gapskrattade när han svarade i telefon under intervjun.

4 minuter in

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp...filmer-2258021
Citera
2014-05-15, 14:32
Medlem
Tisdagsgrisens avatar
Nu skriver Rebecka Åhlund på sin (ganska stora?) blogg:

Citat:
Jag kände inte Malik Bendjelloul, men när någon dör plötsligt vid 36 års ålder och ”polisen inte misstänker brott” vet jag vid det här laget att det nästan alltid rör sig om självmord. I dag kom beskedet att han slängt sig framför ett tåg i Solna.

Länk till inlägget "Vi måste prata om självmord".

Jag har inte läst det utanför Flashback förut. Går hon också på starka indicier, eller har det faktiskt kommit något mer bekräftat besked nu?
Citera
2014-05-15, 14:45
Medlem
Varför begick han självmord? Snälla vet någon? Finns det en orsak?
Citera
2014-05-15, 14:48
Medlem
Finns det en speciell anledning??
Citera
2014-05-15, 14:51
Medlem
Jag är så ledsen att han är död. Dagen han tog sitt liv ville jag ta mitt.
Citera
2014-05-15, 14:56
Medlem
aabesees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denfinastaven
Tragiskt.
Minns när jag såg hans intervju i nyhetsmorgon på tv4 precis efter att han blivit oscarsnominerad, satt och gapskrattade när han svarade i telefon under intervjun.

4 minuter in

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp...filmer-2258021
Känns inte helt rätt att spekulera om sådana här saker, men ändå, det första som slog mig när jag tittade på intervjun är: skulle han kunnat vara bipolär? Han beter sig lite hypomant i klippet måste jag säga, men det är klart, han kanske bara var sådan som person. Glad, entusiastisk, pratade snabbt.
Citera
2014-05-15, 14:59
Medlem
Vad menar du med bipolär, vad är det??
Citera
2014-05-15, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Made76
Varför begick han självmord? Snälla vet någon? Finns det en orsak?

Orsaken är "en kortare tids depression" enligt Maliks bror Johar. Vad depressionen berodde är bara spekulationer än så länge.

Tråkigt att höra att du själv mår dåligt, hoppas du söker och får hjälp med dina problem, tänk på att självmord är et permanent lösning på ett tillfälligt problem. ta din depression på allvar. Med hjälp kommer det gå över
Citera
2014-05-15, 15:09
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Jag som är hyfsat berest tycker att dom borde ha "vägg/dörrar" framför tåget som öppnar först när tåget stannat, typ som i Moskva och andra stora städer.
Då stoppas sådana här "impuls självmord"

Kostar för mycket. Samhället vill inte lägga miljarder för att förhindra några människors liv varje år. Rätt, tycker jag. Lägg hellre de pengarna på att försöka förhindra nya offer. Sorry för OT!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in