Citat:
Ursprungligen postat av
Jumalauta
Det är snarare så att jag sett dokumentation samt hört inspelningar som helt styrker min uppfattning. Vad gäller A.O. finns det väl för övrigt inte så mycket dokumentation att se eftersom FUP saknas. Vad tänker du på för dokument? Och hur tycker du att du har kontrollerat om det föreligger en koppling till adressen med dina inlägg? Hur vet du att det inte är husarkitekten, han har ju också en koppling till adressen.
För övrigt så låter det väldigt konstigt att Guldbrev eller Mobillån skulle ha beväpnad personal. Vet inte vad det finns för övriga bolag i huset men om något av dessa är tillräckligt avvikande för att ha vapen i lokalerna tycker jag att polisen borde kunna nysta upp detta ganska fort.
Men... jag har aldrig sagt att Mobillån eller Guldbrev skulle ha beväpnad personal?
Som du ser av mitt inlägg ovan är det i sig intressant att han hittas i just den fastigheten givet hur skalskydd m.m. ser ut. D.v.s. det hade allmänt varit mer sannolikt att hitta honom skjuten på en bakgata eller en trappuppgång med gammal dörr / dåligt lås etc. än på/i Kungsgatan 50. Fyndplatsen/brottsplatsen (om den är densamma) är därför extra intressant i detta fall.
Brottsplatsen/fyndplatsen
Vad har BO gjort på platsen / hur har han hamnat där?
1) Flytt och "råkat" komma in dit (lägre sannolikhet givet fastigheten m.m.)
2) Självmant varit där på eget initiativ (kräva någon på pengar, träffa någon etc.)
3) Blivit intvingad dit
2 och 3 implicerar att någon på platsen / som har tillgång till fastigheten på ett eller annat vis är inblandad.
För scenario 2) och 3) är det då intressant att titta på vilka som finns på / jobbar på adressen (företag / personer) då det om något av de två scenarierna stämmer är stor sannolikhet att det finns kopplingar mellan personerna och/eller företagen och BO.
Företagen på brottsplatsen/fyndplatsen
De företag som sticker ut - av flera anledningar - är Guldbrev / Mobillån m.fl. Anledningen är den täta kopplingen mellan sådan verksamhet och kriminalitet (jag säger inte att Guldbrev m.fl. är kriminella verksamheter men de nyttjas av kriminella/för kriminella ändamål och guld är också idag en viktig del i penningtvätt, penning/värdesmuggling etc.). Återigen - rent statistiskt sett är de verksamheterna - OM scenario 2 eller 3 gäller - de mest troliga att vara "inblandade".
MG
Ser vi till MG-kopplingen är det otvetydigt att MG och BZ haft någon form av affärsrelation (låter vara osagt om den var frivillig eller ej). Denna måste då ha förelegat en bra bit innan 2006/2007. Priset på affären mellan Ekstranda och AO / AO's bolag sänktes med 14 MSEK från ca. 50 till 36 SEK. MG förlorade inte 14 MSEK på det (såvida inte alla inblandade ljugit i rätten och priset varit mycket högre. MG "förlorade" 14 MSEK * sin ägarandel. Ägarandelen hade dessutom spätts ut sedan starten bl.a. pga att bröderna B gått in med kapital.
Även om det skulle vara så att MG "tvingats" in i en affärsrelation där han var tvungen att dela med sig av sina förtjänster/värden så är frågan hur han hamnade i den sitsen från första början? MG utträdde f.ö. som advokat ur samfundet i samband med uppstarten av Ekstranda (vilket man är tvungen att göra). Jag har svårt att se att en begåvad f.d. advokat som är partner med personer som har mycket stora resurser under många år låter sig bli "utpressad" på en sådan nivå utan att något görs. Om så trots allt är fallet och du har insikt i detta får du gärna dela med dig av informationen så rättar jag mig efter fakta.
MG har engagerat sig i en rad andra affärsrelationer/verksamheter - däribland Mobillån tillsammans med samma grupp personer som idag arbetar med/i Guldbrev m.m. Han avvecklade sig själv väldigt hastigt från engagemangen i Ekstranda och bara någon månad senare (18 Aug 2008) omkommer TG under mystiska omständigheter (och från en intressant plats i hotellet...) på Hotell Anglais i centrala Stockholm - en person som figurerat kretsarna runt verksamheterna vid Stureplan.
3 aug 2009 avrättas AO under natten i sitt föräldrahem i Trollhättan med vapen försett med ljuddämpare, GM gick in via badrumsfönstret och AO hittas avliden med sin då ca. två år gamla son vid den döda kroppen.
Mordet på Kungsgatan 50
Givet ovanstående är det kanske inte så konstigt (avrättning, vapen, troligen ljuddämpare) att man i alla fall tittar en extra gång på de omständigheterna som lagts fram ovan eftersom det trots allt är ganska ovanligt med avrättningar/mord av den typ som nu skett (må så vara att BO i detta fall definitivt inte tillhörde guds bästa barn), att det är en märklig adress att ske på och att det finns företag / personer på platsen som är intressanta/relevanta för personer som BO.
Som sagt - långt ifrån säkert att MG är inblandad på något sätt, men det finns för många omständigheter för att bara avfärda rakt av iaf med den info vi har. Har du annan info så är den välkommen. BZ kanske?
Dessutom - du som verkar ha insikt: Hur kommer det sig att en f.d. duktig advokat, affärsman m.m. som - enligt dig - helt enkelt är ett "offer" går in som styrelseordförande i ett bolag som Lexbase? MG om någon torde ju veta att det är drägg så långt ögat når nere i den verksamheten? Ingen seriös affärsman eller jurist skulle ta i Lexbase med tång. Just den delen gör att det är väldigt svårt att tro att MG är ett offerlamm.