2014-05-15, 08:02
Bannlyst
Hej jag är en kille på 15 år och jag tränar inte så jätte seriöst, men när jag väl gör så får jag ofta huvudvärk efter lite ansträngning och det är alltid på samme ställe. Det känns starkast av när jag gör pullups/chins. Någon som vet vad detta innebär och hur man kan fixa det? Jag är inte i puberteten om det kan påverka.
Citera
2014-05-15, 08:05
Medlem
C8H11Ns avatar
Dricker du tillräckligt?
Citera
2014-05-15, 08:08
Medlem
Husvagnens avatar
Jag hade det här problemet för en massa år sedan:
(FB) Ansträngningshuvudvärk som inte försvinner helt

En potentiell förklaring till detta är att det blir för mycket blodtillförsel till de små blodkärl som omger huvudet. De hinner inte utvidgas snabbt nog. Jag fick rådet att fortsätta träna trots huvudvärken för att anpassa blodkärlen för trycket. Det hjälpte. Huvudvärken försvann och kom aldrig tillbaka.

Var försiktig å andra sidan! Din huvudvärk kan självklart bero på andra saker. Då kan det istället vara farligt att träna vidare.
Citera
2014-05-15, 08:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagnen
Jag hade det här problemet för en massa år sedan:
(FB) Ansträngningshuvudvärk som inte försvinner helt

En potentiell förklaring till detta är att det blir för mycket blodtillförsel till de små blodkärl som omger huvudet. De hinner inte utvidgas snabbt nog. Jag fick rådet att fortsätta träna trots huvudvärken för att anpassa blodkärlen för trycket. Det hjälpte. Huvudvärken försvann och kom aldrig tillbaka.

Var försiktig å andra sidan! Din huvudvärk kan självklart bero på andra saker. Då kan det istället vara farligt att träna vidare.

Okej tack! Antar att jag ska fortsätta köra på, grejen är att jag har tränat freerunning i nästan 3 år och aldrig känt av utan nu mer jag börjat köra mer chins/pullups :s
Citera
2014-05-15, 08:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av C8H11N
Dricker du tillräckligt?

Det kan faktiskt vara något då jag spontant tränar rätt ofta hemma
Citera
2014-05-15, 08:13
Medlem
Husvagnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tieem
Okej tack! Antar att jag ska fortsätta köra på, grejen är att jag har tränat freerunning i nästan 3 år och aldrig känt av utan nu mer jag börjat köra mer chins/pullups :s
Det kan ju möjligtvis bero på att det är en ny form av belastning som din kropp och ditt huvud inte är van vid. Har du också haft ett uppehåll från träningen nyligen? Jag vet av egen erfarenhet att den plötsliga vändningen från inaktivitet till aktivitet kan leda till denna huvudvärk. Det var så det började för mig. Jag har inte sett skymten av detta problem sedan jag hittade min lilla lösning.

Vi är ju alla olika å andra sidan.
Citera
2014-05-15, 08:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagnen
Det kan ju möjligtvis bero på att det är en ny form av belastning som din kropp och ditt huvud inte är van vid. Har du också haft ett uppehåll från träningen nyligen? Jag vet av egen erfarenhet att den plötsliga vändningen från inaktivitet till aktivitet kan leda till denna huvudvärk. Det var så det började för mig. Jag har inte sett skymten av detta problem sedan jag hittade min lilla lösning.

Vi är ju alla olika å andra sidan.
Jag har alltid tränat sen jag var liten men jag börjar tro att det är för att jag dricker för lite och kanske ändra tränings vanor då jag faktiskt börja satsa mer på träning nu
Citera
2014-05-15, 09:11
Medlem
Tjohoo72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tieem
Jag har alltid tränat sen jag var liten men jag börjar tro att det är för att jag dricker för lite och kanske ändra tränings vanor då jag faktiskt börja satsa mer på träning nu

stretchar du övre rygg och nackmuskler? är en mkt trolig orsak till symptomen
Citera
2014-05-15, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohoo72
stretchar du övre rygg och nackmuskler? är en mkt trolig orsak till symptomen
har du tips på bra övningar?
Citera
2014-05-15, 15:46
Medlem
banzaibandanas avatar
Jag har råkat ut för samma sak vid ett flertal tillfällen.
Speciellt då jag har gjort chins!

1. Jag tror att mitt problem består av en kombination av att ha värmt upp alldeles för dåligt (man vill inte ta ut sig innan chins).

2. Druckit alldeles för lite innan passet.

3. Stretchat för dåligt innan/efter alla pass.

Försöker bättra mig på alla punkter så gått det går.

Var rädd om nacken för fasen, det är så onödigt att skada sig man hamnar bara bakom och efter sina mål!
Citera
2014-05-15, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av banzaibandana
Jag har råkat ut för samma sak vid ett flertal tillfällen.
Speciellt då jag har gjort chins!

1. Jag tror att mitt problem består av en kombination av att ha värmt upp alldeles för dåligt (man vill inte ta ut sig innan chins).

2. Druckit alldeles för lite innan passet.

3. Stretchat för dåligt innan/efter alla pass.

Försöker bättra mig på alla punkter så gått det går.

Var rädd om nacken för fasen, det är så onödigt att skada sig man hamnar bara bakom och efter sina mål!
Tusen tack ska tänka på allt detta =)
Citera
2014-05-15, 18:31
Medlem
Jag har tränat i ca 5 år hårt fast haft uppehåll och tappat konditionen lite då och då. Varje gång jag börjat om så har jag fått en fruktansvärd huvudvärk, men desto fler gånger jag tränat desto mindre har huvudvärken blivit. Jag tror att det kan bero på att man tar i mer än man borde, man ska bygga upp konditionen osv långsamt(inte kämpa på tills man nästan svimmar som jag brukar göra).
Men detta är bara något jag själv kommit på, vet inte om det stämmer, men det känns rimligt för mig iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in