2008-12-11, 15:54
Medlem
Husvagnens avatar
Hejsan. Jag gymmar väldigt aktivt. För ett tag sedan blev jag smått sjuk och hade väl lite mer än en veckas uppehåll från gymmandet. När jag kom tillbaka efter sjukdomen körde jag på som vanligt. Däremot hände det något när jag körde knäböj. Det brände till i nacken och sen smärta drog sig över huvudet och bredde sedan ut sig i en pulserande huvudvärk.

Jag blev rätt yr och var tvungen att vila ett bra tag innan jag kunde fortsätta passet. När jag kom hem den dagen drabbades jag av en svår migrän.

Efteråt var det inget mer med det. Men sedan på nästa pass hände det igen, nu när jag körde sittande rodd. Samma visa åter igen. Bestämde mig för att ta det lite lugnt med gymmandet då jag hade mycket andra saker på gång. Samma huvudvärk kom när jag hade sex en dag. Pang på.

Efteråt gjorde jag comeback på gymmet åter igen. Det small till åter igen när jag körde knäböj...

Nåväl. Jag har kollat upp det här och har kommit fram till att denna huvudvärk uppkommer när pulsen stiger och trycket ökar. Problemet är att blodkärlen i huvudets muskler inte utvidgas i den takt som behövs, vilket leder till denna huvudvärk. Enligt diverse läkarsidor ska detta gå över på någon vecka eller så. Yeah right...

Igår hände det igen, nu under bänkpressen. Så fort jag anstränger mig så kommer den. Vad är det egentligen för skit? Det blir ju inte bättre. Samma visa varje pass. Spelar ingen roll hur mycket jag vilar och hur många pauser jag tar från gymmandet.

Kommer detta gå över någon gång?
Senast redigerad av Husvagnen 2008-12-11 kl. 16:01.
Citera
2008-12-11, 16:29
Medlem
dartagnas avatar
Det är så otroligt märkligt att någon kommer med exakt samma frågeställning och problem som jag bekymrar mig för.
Även jag gymmar, och känner intensiv huvudvärk sedan en vecka tillbaka i samband med ansträngning. Igår fick jag i mig 2000 mg alvedon men det hjälpte inte.

Har tidigre haft liknande fall med huvudvärk i uppemot en vecka, så förhoppningsvis kommer det att släppa. Idag har jag inte känt av den då jag inte tränat, men vågar inte hoppas.
Det bästa är väl att försöka kontrollera smärtan med diverse smärtstillande, det är som du säger med största sannolikhet något temporärt.
Citera
2008-12-11, 17:37
Medlem
lajjjbans avatar
Kolla blodtrycket?
Du käkar inget för träningen? Efedrin? (För) mkt kaffe? Dricker för lite vatten?
Citera
2008-12-11, 17:49
Medlem
Husvagnens avatar
Nix, är helt ren. Det enda jag äter i samband med träningen är EAA (essentiella aminosyror), kreatin och gainer. Det skumma var att första huvudvärken kom första gången jag körde med EAA. Har däremot svårt att tro att det ska vara en bidragande orsak till huvudvärken, eftersom att EAA bara förbättrar proteinsyntesen. Borde dock kolla lite närmre på detta.

Kaffe dricker jag ytterst sällan numera av någon anledning. Vatten dricker jag mycket av, så där råder det ingen brist direkt.
Citera
2021-08-04, 11:18
Medlem
Någon som upplevt detta och vill berätta hur lång tid det tog innan det var borta?
Citera
2021-08-04, 11:24
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Någon som upplevt detta och vill berätta hur lång tid det tog innan det var borta?
Anstängningshuvudvärk försvinner för mig på ett par minuter om jag lägger mig raklång på golvet en stund så att alla senor i huvudet "slappnar av".
Citera
2021-08-04, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Anstängningshuvudvärk försvinner för mig på ett par minuter om jag lägger mig raklång på golvet en stund så att alla senor i huvudet "slappnar av".

Ok, men problemet är att det återkommer som dom flesta beskriver. Går ju inte ens att komma när man ruskar tuppen.
Citera
2021-08-04, 11:56
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Ok, men problemet är att det återkommer som dom flesta beskriver. Går ju inte ens att komma när man ruskar tuppen.
Man löser det genom att lära sig att slappna av i huvudet under akten.
Huvudvärken vi talar om här uppstår när senorna som går bak i nacken och upp i huvudet är spända en längre tid. Det skapar en migränliknande huvudvärk.

Det tog mig ett par veckor att lära mig hur jag skulle ha min kroppshållning för att undvika att så sker.
Citera
2021-08-04, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Man löser det genom att lära sig att slappna av i huvudet under akten.
Huvudvärken vi talar om här uppstår när senorna som går bak i nacken och upp i huvudet är spända en längre tid. Det skapar en migränliknande huvudvärk.

Det tog mig ett par veckor att lära mig hur jag skulle ha min kroppshållning för att undvika att så sker.

Ok, jag får pröva mig fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in