2014-05-15, 00:31
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Då har hon ju i sådant fall sina klienters uppdrag så vad är problemet. Hon kommer inte att beviljas PT och lär väl få ersättning med högst två timmars arbete och jag tror knappast det går någon nöd på henne i övrigt så det är ett otroligt löjligt argument att hon skulle överklaga i eget vinstintresse. Skulle ni varit lika kategoriska om TO överklagat?

Om Högsta domstolen finner "bevekelsegrund" att lyfta upp ärendet på sitt bord, dvs annat än vad Anders Perklev (RÅ) ansåg diskvalificerat, så tror jag Massi beviljas prövningstillstånd. Hur stor pt-möjligheten är är svårbedömt, men halv pott skulle jag säga.
Senast redigerad av MBoudine 2014-05-15 kl. 00:34.
Citera
2014-05-15, 00:39
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Jag kan nog med fog hävda att jag har vissa relevanta kunskaper i bevisvärdering men det är väl OT. Sen är jag väl medveten om att det är svårt att frälsa de redan frälsta och att det gäller åt bägge håll. Sen har jag varken tid eller intresse att uttrycka mig lika detaljerat och i varje ord genomtänkt som MrFold men jag skulle vid en dator i lugn och ro kunna sitta och skriva ett par sidor i ämnet. Jag norpar lite från ett välskrivet inlägg från MrFold med bl.a. budskapet att det i ett indiciemål inte går att stirra sig blind på varje enskilt bevis för sig och hävda att beviset i sig inte styrker brottet och att det därför inte finns några bevis. Jag tycker nog att hovrätten relativt väl redogör sin vandring genom bevisningen som utmynnar i att man utesluter någon annan gärningsman. TO är också en yrkesman som vet begränsningarna och det är därför han inte tryckte på särskilt hårt kring plantering av bevis m.m. utan närmast pliktskyldigt pekade ut MB som alternativ GM.

Det är fullständigt omöjligt i brottmål i allmänhet och indiciemål i synnerhet att kräva att domstolen prövar alla tänkbara och otänkbara hypoteser och skall måsta utesluta alla dessa innan man kan påstå att det inte finns någon alternativ gärningsman.

Mer konkret avseende din fråga så saknar det väl betydelse vad åklagaren utesluter eller inte utesluter då det till fullo är domstolens bedömning som är av betydelse. Glöm inte heller att domstolen prövar allt i ordning även om det inte alltid framgår av domskälen.

Domstolarna anser det, utifrån SMS trafik, och framförallt, genom KJ egna uppgifter utrett att VB varit hos KJ under kvällen. Där tar det stopp och sen kommer nästa steg med två versioner, BARA två versioner.
1. VB lämnar lägenheten själv och något händer därefter henne, någon okänd gärningsman tar henne.
2. VB blir av KJ utsatt för något i lägenheten som i slutändan leder till hennes död.

Märk väl att domstolarna inte behöver pröva om KJ ljuger om att VB ens besökt honom eller ifall det varit ytterligare personer i lägenheten. Domstolen ifrågasätter inte KJ Uppgifter om det inte framkommit starka skäl att ifrågasätta dessa (och då räcker inte att han har diagnoser eller ljugit om andra saker).
Hypotes 1 innefattar en alternativ gärningsman men då krävs vissa förklaringar på de mycket besvärande omständighetrna som går stick i stäv med hypotesen.
- VB blod i bilen
- Likmarkering i bilen
- Blod på tejprulle
- KJ inte ringt VB men däremot påstått det
- KJ selektivt raderat meddelanden med VB
Etc.
En alternativ gärningsman skall förutom att ha träffat på VB och dessutom kommit undan med mordet
- Ha koll på KJ alibi, han kanske skulle stanna hos sin familj på kvällen och åka till Thaliand på söndagen
- Ha kylan att plantera blod i bil och badrum, fastän han redan klarat sig undan mordet
Det skulle dessutom vara en slump att KJ ljugit om att han ringt till VB och en olycklig händelse att han raderat kontakten med VB
Kan man rent hypotetiskt med stöd av mastningen utesluta en hypotetisk annan gärningsman? Det kort svaret från min sida är nej. Kan man utifrån den samlade bevisningen i målet, inom rimlig gränser, dvs bortom varje rimligt tvivel, utesluta att det finns någon annan gärningsman, svaret är kategoriskt ja.
Tror att väldigt många skribenter i denna tråd hoppat över ett ack så litet men ändå så viktigt ord, rimligt. Eventuella tvivel skall vara rimliga. I bedömningen av rimlighet ligger inte att man skall kunna motbevisa varje teoretisk möjlig alternativ hypotes, bara rimliga sådana.

Hur kan du med säkerhet spika detta när inget vittne sett henne i området e. m/kvällen 4 maj ?
Citera
2014-05-15, 04:21
Medlem
Citat:
Hypotes 1 innefattar en alternativ gärningsman men då krävs vissa förklaringar på de mycket besvärande omständighetrna som går stick i stäv med hypotesen.
- VB blod i bilen
- Likmarkering i bilen
Det är helt korrekt att det fanns VB:s blod i bagageutrymmet, men det kom från när hon var levande VB, om inte så hade varit fallet hade hunden Uno markerat blodet eller reagerat på det. Hunden Uno är tränat för att markera blod från avliden person.
Därför är det självklart att något lik kan inte ha funnits i bagageutrymmet. Om blodet kommit från liket hade hunden Uno markerat eller reagerat mycket kraftigt på det, nu gjorde hunden Uno ingenting, som visar att blodet kom från levande person som var VB.
Senast redigerad av Lagro 2014-05-15 kl. 04:36.
Citera
2014-05-15, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det är helt korrekt att det fanns VB:s blod i bagageutrymmet, men det kom från när hon var levande VB, om inte så hade varit fallet hade hunden Uno markerat blodet eller reagerat på det. Hunden Uno är tränat för att markera blod från avliden person.
Därför är det självklart att något lik kan inte ha funnits i bagageutrymmet. Om blodet kommit från liket hade hunden Uno markerat eller reagerat mycket kraftigt på det, nu gjorde hunden Uno ingenting, som visar att blodet kom från levande person som var VB.
Lilla Lagro. Lik ger doftmolekyler, luftburna sådana. Blodet kan ha kommit från en levande eller nyss avliden VB men det utesluter på inget sätt att VB:s döda kropp transporterats i bilen och därigenom hundens markering. Jag tror tyvärr att det helt lönlöst att försöka förklara det för dig igen... och igen... och igen... och igen... och igen... och igen...
Citera
2014-05-15, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Hur kan du med säkerhet spika detta när inget vittne sett henne i området e. m/kvällen 4 maj ?
Jag har inte spikat något. Jag förklarar domstolens resonemang, bevisvärdering, och bevisprövning. Om du hade fortsatt att läsa så kommer förklaringen men vi kan ta det ändå.
1. Allt behöver inte bevisas om det inte ifrågasätts av part (den kontradiktoriska principen)
2. Alla teorier och hypoteser måste inte motbevisas, bara de rimliga.
Citera
2014-05-15, 08:07
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ytterligare 10 års fängelse?

Om KJ så skulle sluppit straff helt men blivit, som nu, dömd som skyldig hade han givetvis aldrig accepterat domen. Aningen överklagar han inte, vilket är ett erkännande av brotten han åtalats och dömts för, eller så överklagar han oavsett förutsättningar. Leva med att vara oskyldigt dömd utan att dra och slita det till högsta möjliga instans är ett formellt erkännande av gärningarna. Något alternativ finns inte. Han har gjort det, han har erkänt, han accepterar ett väldigt milt straff för mord/dråp.
KJ vann. Lätt värt det, tänker han inte bara troligt utan han tänker och känner så garanterat.

Han hänger sig nog i cellen hoppas jag.
Citera
2014-05-15, 08:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Om KJ så skulle sluppit straff helt men blivit, som nu, dömd som skyldig hade han givetvis aldrig accepterat domen. Aningen överklagar han inte, vilket är ett erkännande av brotten han åtalats och dömts för, eller så överklagar han oavsett förutsättningar. Leva med att vara oskyldigt dömd utan att dra och slita det till högsta möjliga instans är ett formellt erkännande av gärningarna. Något alternativ finns inte. Han har gjort det, han har erkänt, han accepterar ett väldigt milt straff för mord/dråp.
KJ vann. Lätt värt det, tänker han inte bara troligt utan han tänker och känner så garanterat.

Du kan kalla det erkännande om du vill. Han erkänner för att slippa riskera hårdare straff, men det betyder inte att han är skyldig.
Citera
2014-05-15, 08:27
Medlem
Citat:
Lilla Lagro. Lik ger doftmolekyler, luftburna sådana. Blodet kan ha kommit från en levande eller nyss avliden VB men det utesluter på inget sätt att VB:s döda kropp transporterats i bilen och därigenom hundens markering. Jag tror tyvärr att det helt lönlöst att försöka förklara det för dig igen... och igen... och igen... och igen... och igen... och igen...
Du påstår hunden Uno har markerat, jag har själv sett den där videon mycket noggrant och hunden markerar ingenting, det är hundföraren som ropar ut "markering". Om hunden har markerat som du påstår, vad har den markerat ? Jag anser du tar och ser den där videon angående söket, innan du kommer med sådana där påståenden som du gör.
Hundföraren har hunden i koppel och den hoppar upp i bagageutrymmet och river upp papparket som är lagt för hålet i mattan på vänster sida, sedan drar sig hunden in mot bagageutrymmet, det medför att hundföraren drar hunden med kopplet till högra sidan och hunden nosar mot den kanten, men hittar ingenting där och drar sig mot mitten och hundföraren utropar "markering".
Du måste inse att det är på vänstra sidan och uppe på listen blodfläckarna finns, om hunden Uno hade markerat för blodet skulle det ha varit där, som den inte gör.
Hunden Uno markerar inte blodfläcken på vänster sida därför blodet kommer från VB när hon levde och då avger inte blodet liklukt, som Uno är tränad att markera.
Därför någon liklukt fanns inte i bagageutrymmet och varifrån skulle den lukten ha kommit.
Tidigare har påståtts att blodspåren som fanns på vänster sida kom från lik som dragits över kanten, men du kan se själv hunden Uno markerar ingenting där på vänster sida, därför är påståendet med liklukt en osanning.
En sådan hund som Uno skulle ha reagerat mycket starkt om där funnits liklukt på vänster sida, men det fanns ingenting sådant, utan blod från levande person.
Senast redigerad av Lagro 2014-05-15 kl. 09:01.
Citera
2014-05-15, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level

Nja, enligt advokaten gillade han inte alls läget. TO lyckades förklara det meningslösa och det otaktiska i att överklaga. Annars håller jag med dig. Själv hade jag som oskyldig levt djävulen tills advokaten lämnat in överklagan. Men du ser grejen va, även som skyldig måste du överklaga just för att inte bli betraktad som skyldig.

Skulle han hänga upp sig nu skulle det dra igång häftig debatt om att han skulle dömts till vård istället, vilket jag anser. Allrahelst nu då strafftiden blev kort.
Citera
2014-05-15, 08:54
Medlem
I Boden är det en äldre fetknopp som utnyttjade den mycket unga VB endast 19 år sexuellt som någon älskarinna och hon blev sannolikt lovad det ena och andra, med motiv att ställa upp på älgskog ute i buskar och bilar.
Det som förvånar mig att det har aldrig kommit någon kritik mot den här gubben. Vanligen brukar jornalister, kvinnosakskvinnor, feminister skrika väldigt högt när det gäller sådana här saker, men i det här fallet har det varit helt tyst, som måste ses som mycket underligt, jag anser det måste finnas en orsak till det, men vad ?
Citera
2014-05-15, 09:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
- VB blod i bilen
- Likmarkering i bilen

Nej, det krävs endast en förklaring för att den hypotesen skall fungera och vara rimlig, det är att KJ har varit närvarande under hela eller delar av förloppet men att en annan person höll i mordvapnet, med förloppet inbegrips mord, transport och styckning.

Blod och likmarkering i KJ bil utesluter inte hypotesen om en alternativ gärningsman, hur kommer du fram till den slutsatsen?

Ingen alternativ gärningsman kan misstänkas, blod och likdoft i KJ bil, därför måste KJ vara mördaren, det är ett bra exempel på ett felslut.
Citera
2014-05-15, 09:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
I Boden är det en äldre fetknopp som utnyttjade den mycket unga VB endast 19 år sexuellt som någon älskarinna och hon blev sannolikt lovad det ena och andra, med motiv att ställa upp på älgskog ute i buskar och bilar.
Det som förvånar mig att det har aldrig kommit någon kritik mot den här gubben. Vanligen brukar jornalister, kvinnosakskvinnor, feminister skrika väldigt högt när det gäller sådana här saker, men i det här fallet har det varit helt tyst, som måste ses som mycket underligt, jag anser det måste finnas en orsak till det, men vad ?

Förmodligen därför att det är en privatsak vem som har sex med vem så länge åldern ligger inom lagens råmärken och allting sker på frivillig väg. Ser du något problem med att de två träffade varandra? Jag ser då rakt inte vad som är anmärkningsvärt med sex mellan två myndiga personer, gör du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in