2014-05-14, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det finns väl en enkel förklaring. Pga det exponentiellt ökande inflödet till Sverige - f.n. 1700 personer i veckan dvs 10 nya personer varje time dygnet runt ... - så blir väntetiderna idag längre för anhöriginvandrare.

Om man lyfter blicken lite kan man se att samma hänt inom äldreomsorgen, sjukvården, barnomsorgen, skolan mm

Vilket inte har något med invandring att göra alls. Mindre inkomster till offentlig omsorg pga minskade skatteintäkter leder till att färre anställda skall arbeta sörja för fler.

Omfördelning av resurser, helt enkelt.
Citera
2014-05-15, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Men är det hon som har "doktorskappan"? Känner inte igen hennes profil från tidigare foton.

Inte en aning, tittar man här i bakgrunden verkar bilden vara från 2012. En annan kvinna armkrokar pappan. Jag är inte så bra på ansikten tyvärr

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=150313988485594&set=pb.100005209812 622.-2207520000.1400104693.&type=3&theater
Citera
2014-05-15, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VeraVerita
Om hon inte kom till sverige tidigare än vad som uppgetts har hon definitivt hälsat på här innan.
Åldrats baklänges kan hon inte ha gjort, och någon gång efter att hon var i sverige första gången har hon varit i Gaza och firat födelsedag. Jag vägrar tro att hennes båda föräldrar tvingat henne till detta, men ändå inte sett till att hon sökte asyl genast.
Jag läste också pappans kritik mot svenska myndigheter, och hade handläggningen gått fortare hade Y kanske levt idag. Om vissa saker inte stämmer i släktbanden, kan det förklara varför hennes familj inte agerade mer kraftfullt på blåmärken exempelvis. Det fanns nog en rädsla att återföreningen inte skulle bli av alls då.
Jag tror Y*r* hade varit räddad från sina tyranner samma ögonblick som familjen anlände till sverige, eller om socialtjänsten skött sitt uppdrag

Ett bildkollage: 7-årsdagen i Gaza, och två bilder från "första" vintern i sverige, enligt officiell story kronologisk ordning
http://i.imgur.com/9x9T12R.png

Ok alltså
bild 1 födelsedag Gaza
bild 2 Sverige
bild 3 Sverige

Vad är problemet?
Citera
2014-05-15, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Ok alltså
bild 1 födelsedag Gaza
bild 2 Sverige
bild 3 Sverige

Vad är problemet?

Att hon påstås vara 7 år på första bilden, och 8 på de andra.
Jag skulle säga att hon är ett par år äldre på första bilden, än på de andra

Mittenbilden sägs föreställa Y (tillsammans med hennes gode man) hösten 2013. Men vad är det vita i så fall; det var en väldigt mild höst utan minusgrader

http://i.imgur.com/9x9T12R.png
Senast redigerad av VeraVerita 2014-05-15 kl. 00:09.
Citera
2014-05-15, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Ok alltså
bild 1 födelsedag Gaza
bild 2 Sverige
bild 3 Sverige

Vad är problemet?

Jag tror att det är Y på samtliga bilderna.

EDIT. Tror ögat förvillas lite av hårlängden. Men tittar man på ögonen, näsan, munnen och hakan. Är det enligt mig samma flicka.
Senast redigerad av Remark 2014-05-15 kl. 00:13.
Citera
2014-05-15, 00:11
Medlem
Citat:
Jag tror att det är Y på samtliga bilderna.

Det tror jag också
Citera
2014-05-15, 00:21
Medlem
Citat:
Det tror jag också

Jag tror också att dom är korrekta i tidsordning.
Citera
2014-05-15, 00:25
Medlem
Citat:
Jag tror också att dom är korrekta i tidsordning.

Jaha...och vad tror du om snön? Fejksnö?
Citera
2014-05-15, 00:36
Medlem
Citat:
Men är det hon som har "doktorskappan"? Känner inte igen hennes profil från tidigare foton.
Nej hon med doktorskappan är systern Ha*a A*hour. Mamma till Ys är hon med vit skjorta.
Citera
2014-05-15, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Nej hon med doktorskappan är systern Ha*a A*hour. Mamma till Ys är hon med vit skjorta.

Precis som jag trodde. Tack.
Citera
2014-05-15, 01:04
Medlem
Citat:
Jaha...och vad tror du om snön? Fejksnö?

Kan vara snö på precis den platsen eller snö som de tagit dit typ skidbacke ...men är väl i så fall det enda frågetecknet

Ok lite långt svar

problemet är att bild "ljuger" så mycket så vi förmodligen inte ens skulle känna igen våra barn på bild om vi inte träffat dem. Vår hjärna fyller helt enkelt i och skapar information. Och hade vi enda gång träffat Y så hade det varit något lite lättare.

Flickorna (flickan) på bilderna är tagen i motljus inomhus normal perspektiv, utomhus dagsljus fågelperspektiv underexponerat, korrekt utsnitt osv för att nämna några faktorer. Olika på varje bild. Varje faktor förändrar flickans utseende så till den milda grad att vi inte kan "läsa" bilden med någon säkerhet. Det "ser" ut som olika saker men för att få någon säkerhet så måste nästan alla parametrar
vara lika. hopplöst med bild på barn helt enkelt.
fråga en fotograf borde väl finnas någon på FB. få en till opinion

Vad ni däremot fått eftersom ni gått igenom ett stort antal bilder är en hel del kunskaper om familjen
Och flickan. Vilka de är, hur relationer ser ut, hur de har de med varandra osv vilket man får man när man går igenom samlat bildmaterial. ni lär väl vara de som "känner" Y o familjen bäst helt enkelt.

Jag jobbar en del med eländet så därför envisas jag. men det var det sista från mig om bild det lovar jag,
Citera
2014-05-15, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Det beror nog lite på i vilket sammanhang uttrycket förekommer, har du kanske någon länk?

Eller menar du rent generellt?

Tillagt: Om man googlar på orden jag fetmarkerat får man upp bl a den här länken och direkt kan vi återkoppla din fråga till fallet med Yara.

http://barnetsbastaframst.se

En snabb titt på sidan och man inser att samhället har svikit Yara på ALLA punkter.

Efter att ha läst en stund ser jag nu att bergreppet "barnets bästa" är väldigt svårdefinierat och att det utifrån situation kan tolkas på vitt spridda sätt

Andra dokument från socialstyrelsen som kan vara intressanta:

Dokumentation av barnets bästa inom socialtjänsten
pdf

Socialnämndens ansvar för polisanmälan vid misstanke om brott mot barn

Är tyvärr på språng för tillfället och kan inte gå in på länkarna just nu. Men denna luddighet är typisk, man gömmer
sig bakom fraser som familjen är känd sedan tidigare av socialen... eller vi har barnen i fokus....
Då skapas en falsk trygghet och "grannen, rektorn" andas ut och tänker att nu tar socialen hand om detta, dom har en plan. Men vad händer....ingenting.
Jag har sett dom där tatuerade dallrande överarmarna i verkligheten. Lägg då till svarta stövlar, tunna svarta strumpor
och kort kjol. Jag tänker att det är ett bra tips till denna förvaltning är en annan klädkod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in