2014-05-14, 11:42
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Tack Vresrosen

Och nu är jag lite tjatig ( och kanske lite off i tråden) men finns det någon här som kan
svara kortfattat vad det innebär med barnens rätt ...och vi ser till barnets bästa?

Det beror nog lite på i vilket sammanhang uttrycket förekommer, har du kanske någon länk?

Eller menar du rent generellt?

Tillagt: Om man googlar på orden jag fetmarkerat får man upp bl a den här länken och direkt kan vi återkoppla din fråga till fallet med Yara.

http://barnetsbastaframst.se

En snabb titt på sidan och man inser att samhället har svikit Yara på ALLA punkter.

Efter att ha läst en stund ser jag nu att bergreppet "barnets bästa" är väldigt svårdefinierat och att det utifrån situation kan tolkas på vitt spridda sätt

Andra dokument från socialstyrelsen som kan vara intressanta:

Dokumentation av barnets bästa inom socialtjänsten
pdf

Socialnämndens ansvar för polisanmälan vid misstanke om brott mot barn
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-05-14 kl. 12:24.
Citera
2014-05-14, 12:28
Medlem
Karlskrona Krona är licensierade av socialstyrelsen för BBIC, Barns Behov i Centrum.
Flott eller hur? En licensiering i barnperspektiv.

http://www.socialstyrelsen.se/barnochfamilj/bbic/bbic-kommuner

http://www.socialstyrelsen.se/barnochfamilj/bbic/bbic-konceptet
Citera
2014-05-14, 12:44
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeraVerita
Karlskrona Krona är licensierade av socialstyrelsen för BBIC, Barns Behov i Centrum.
Flott eller hur? En licensiering i barnperspektiv.

http://www.socialstyrelsen.se/barnochfamilj/bbic/bbic-kommuner

http://www.socialstyrelsen.se/barnochfamilj/bbic/bbic-konceptet

Ja, det låter stort när katten skiter brukar man säja.
Citera
2014-05-14, 15:19
Medlem
Borstar av mig efter senaste psykbrytet borsta

Larmnummer låter egentligen som en utmärkt ide och det är märkligt att det inte redan finns. Kanske risk för angiveri eller att det skulle missbrukas i vårdnadstvister?
Rädda barnen har en samlings/tipslista vart man vänder sig om man misstänker att ett barn far illa.
http://www.raddabarnen.se/min-kropp-ar-min/om-ett-barn-far-illa/

Det verkar finnas en del att vända sig till iaf på pappret. Men frågan är om hade hjälpt i det här fallet med tanke på hur många instanser som redan var inkopplade.
Citera
2014-05-14, 15:41
Medlem
Ni som kan det här med att söka i officiella handlingar.

Rami och Amani gifte sig i Karlskrona 2009-08-23

För att kunna gifta sig här måste de gjort en Hindersprövning.
- Ansökan och försäkran SKV 7880

Vad uppgav de som adresser, ursprungsland osv.

Jag skulle bli väldigt tacksam om någon kunde kontrollera detta.

(dvs som utländska/statslösa)
Senast redigerad av Konfycius 2014-05-14 kl. 15:54.
Citera
2014-05-14, 15:50
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Ni som kan det här med att söka i officiella handlingar.

Rami och Amani gifte sig i Karlskrona 2009-08-23

För att kunna gifta sig här måste de gjort en Hindersprövning.
- Ansökan och försäkran SKV 7880

Vad uppgav de som adresser, ursprungsland osv.

Jag skulle bli väldigt tacksam om någon kunde kontrollera detta.

Var kan man se att dom gift sig i Karlskrona 2009? Källa tack.
Citera
2014-05-14, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Var kan man se att dom gift sig i Karlskrona 2009? Källa tack.

I ett flertal av de handlingar från/i myndigheter du själv hänvisat till.

Tillägg. På Rami Ashours Facebook skriver han själv att de gifte sig där och då.
Senast redigerad av Konfycius 2014-05-14 kl. 16:00. Anledning: Tillägg
Citera
2014-05-14, 15:59
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
I ett flertal av de handlingar från/i myndigheter du själv hänvisat till.

Nix, det är felaktigt. Folkbokföringen kollade jag med och dom gifte sig 2009 men det framgick inte var.
Det gäller att läsa så det blir rätt. Det går inte ihop med ankomsten till Sverige nämligen.

Facebook ändrar plats för Rami Ashour flera gånger, så det är ingen källa.

Citat:
Han kom officiellt till Sverige 120730 i från Israel gifte sig 090823 .
Yara kom officiellt 130107 från okänt land.
Hon kom 120127 från okänt land. Hon har uppgett en kvinna som sin mor
Mohamm*d nej*m nej*m zakia *=e

Källa Folkbokföringen.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-05-14 kl. 16:02.
Citera
2014-05-14, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Huvudet på spiken!

Jag undrar förresten hur en anmälan bör se ut för att någon ska reagera och agera därefter. Vilka ord och termer gör att det tas på allvar?

Incidenten hösten 2013, där Yara lämnats ensam med spädbarnet och tvååringen, hur beskrevs den på papper?

Och anmälan som kom in under påsken, hur borde anmälaren ha uttryckts sig för att polisen skulle reagera tillräckligt kraftfullt? Vad var det som gjorde att polisen valde att inte ringa socialjouren och istället faxade in en orosanmälan? Jag är t.ex helt övertygad om att anmälaren beskrev att flickan knappt kunde gå av smärta, ändå nedtecknar polisen endast de blåsvarta blåmärkena.
Det är ungefär som med mäster skräddare:-...det bidde inga vantar.
- Bidde det inga vantar? Vad bidde det då?
- Det bidde ingenting.

Det känns som om en anmälan om misshandel och vanvård tvingas gå genom alltför många filter. Att viktiga detaljer försvinner på vägen. Om man hårddrar händelserna på skolan, kan man väl säga att det var det som hände. För varje person som skulle förmedla informationen försvann allvarsgraden och engagemanget bit för bit. Från att ha varit tydlig oro och vittnesbilder om att hon for illa, blev resultatet en fråga om flickan hade vårdnadshavare eller ej. Det bidde ingenting.

Det borde finnas ett direktnummer. I det här fallet hade det inneburit att grannen slapp gå omvägen om polisen. De två lärarna hade sluppit ta omvägen om en rektor. Therese hade kunnat ringa direkt istället för att larma en skola.

Upplys människor om hur man ska göra. Hellre ett larm för mycket än ett för lite. När människor inte kan/vill/förmår sköta sitt arbete, då måste det väl finnas möjlighet att som ensam människa kunna nå fram med ett budskap?

Eller förväntar sig samhället att folk ska begå egenmäktig förfarande och kidnappa barn som uppenbart befinner sig i misär?

Om jag ältar för mycket så beror det på att jag sista dagen funderat på vad jag själv skulle gjort och hur jag hade reagerat om jag fått reda på att mina anmälningar och larm blivit banaliserade.

Jag hade nog gått i taket och känt oerhörd ånger över att inte ha kidnappat barnet, lyft ut henne ur sammanhanget, åkt med henne till akuten, slagit på stora trumman.

En eloge till alla de som verkligen försökte; grannarna, Kim och Therese.

Jag tror att en orsak är dels nedskärningar hos skola och socialvård, en rektor har ett par 100 elever att ta ansvar för där det finns säkert ett 20 tal som mer eller mindre far illa på olika sätt.
Sedan hos skolpersonal samtidigt en skepsis mot kritik av invandrare, säger man att en invandrarfamilj slår barnen så säger några att det där är bara fördomar och sedan finns rädslan att bli rasistförklarad och därför är det vissa som håller tyst.

Jag har själv haft grannar vägg i vägg som kom från Irak eller libanon, det var olika bud om det eftersom fammiljen sa olika länder till olika personer om var de kom från.
kvinnan blev misshandlad av sin bror som var familjeöverhuvud, hennes barn som var i tonåren blev även de misshandlade, det var kort sagt ett jävla liv där jämt, bortsett från Ramadan då de låste in sig i en månad och det var knäpptyst där inne.
Soc och bostadsbolaget gjorde inte ett skit, en gång ringde jag störningsjouren och då kommer även polis med, men inget hände trots detta. Trots att de fick många varningar så blev de heller inte vräkta, en svensk familj med tonåringar blev vräkta som störde betydligt mindre än dem blev vräkta i huset mittemot bara för att en gammal pensionär klagade över att de tappade saker på golvet eller gick på golvet för hårt.
Men invandrarfamiljen slogs, saker slogs sönder, musik spelades på högsta nivå i 4-5 timmar långt in på nätterna, de tvättade på nätterna, de satt vid köksbordet och slog handflatorna på bordet och gallskrek lät som Yalla yalla och det kunde vara i några timmar, det kom dit massa män och sedan satt de i köket och skrek och gapade.
En svensk familj hade blivit vräkt efter två månader, dom bodde där i 4 år och detta jävla liv pågick från den dan de flyttade in.

Jag tror det finns hos myndigheter en rädsla för att bli rasistförklarade och detta finns säkert med i detta fall samtidigt som myndighetspersoner på mindre orter inte haft med den typ av invandrare att göra som nu kommer mer och mer som är som fosterföräldrarna.
Andra invandrare tidigare har varit betydligt lugnare
Till och med araber som bott här i 30 år är oroliga över den utvecklingen som nu är på gång, de jag pratat med säger att det är bättre att ta hand om dessa hemmavid i stället med hjälp av bistånd, att de får fly till icke krigförande länder i arabvärlden.

Att enbart skylla på myndigheterna kan man inte göra utan jag vet att många av dem går på knäna på grund av nedskärningar.
Citera
2014-05-14, 16:24
Medlem
Citat:
Nix, det är felaktigt. Folkbokföringen kollade jag med och dom gifte sig 2009 men det framgick inte var.
Det gäller att läsa så det blir rätt. Det går inte ihop med ankomsten till Sverige nämligen.

Facebook ändrar plats för Rami Ashour flera gånger, så det är ingen källa.

Vet att det är knepigt med angivelse av platser på facebook, men detta står under "Livshändelser" (om jag minns rätt) och där ändras väl ingenting "automatiskt"?

Finns väl ingenting som säger att dom inte varit i Sverige och hälsat på sina släktingar och valt att gifta sig här? Jag kan som svensk kan gifta mig i ett annat land även om jag gifter mig en svensk. På ambassaden i Paris eller på stranden i Florida...

Om nu vigseln skett här, håller du med om att de måste haft en hindersprövning här?
Citera
2014-05-14, 16:28
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Vet att det är knepigt med angivelse av platser på facebook, men detta står under "Livshändelser" (om jag minns rätt) och där ändras väl ingenting "automatiskt"?

Finns väl ingenting som säger att dom inte varit i Sverige och hälsat på sina släktingar och valt att gifta sig här? Jag kan som svensk kan gifta mig i ett annat land även om jag gifter mig en svensk. På ambassaden i Paris eller på stranden i Florida...

Om nu vigseln skett här, håller du med om att de måste haft en hindersprövning här?

Nej, men det är inte troligt. Så ska du gifta dig så sker det under registrerade former. Han har flyttat runt enligt hans facebook. Så innan man vet säkert kanske det är bäst att låta bli att tro dom gift sig i Sverige.
Citera
2014-05-14, 17:35
Medlem
Efter att ha läst och hört saker så är min teori att biopappan är flickans pappa men att det var ett barn han hade innan sin nuvarande fru, som då skulle bli flickans fostermor. Denna fostermor har ju inte ens flickan som släkting på fb och har inte hörts så mycket i media trots att hon just tagit examen i internationella kontakter . Är det då inte konstigt att hon håller en så låg profil??. Jag tycker det styrker att hon inte är flickans riktiga mamma . Vem ska man då skicka till Sverige som ankarbarn? Jo det blir ju den svagaste länken i familjen , flickan Y så klart. Det blev ju många problem lösta i familjen med den lösningen . Den mgm vet om historien och blir fäst vid Y och lovar att ta hand om henne. När sedan Y får uppehållstillstånd så kan ju både biopappans släkt med fostermamman och den riktiga mammans släkt komma hit som anhöriginvandring . Det tror jag var planen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in