2014-05-14, 20:24
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Vad betyder "okänt land" i folkbokföringen. Syftar det på resväg eller ursprungsland?

Yara kom officiellt 130107 från okänt land.
Amani kom också officiellt från okänt land.

Formuleringen okänt land känns märklig. Eller så är den praxis under vissa omständigheter. Vad det nu är för omständigheter för en palestinier.

Och Rami kom från Israel.
Åkte han från Ben Gurion i Tel Aviv direkt till Arlanda så är det en ovanlig resväg. Om det är resvägen man syftar på?

"Okänt land" är ett sätt att kringgå Dublinkonventionen (den asylsökande skall söka asyl i det första trygga land som "flyktingen anlänt till).
Den sökande befinner sej ju i Sverige vid tillfället för asylsökandet. Hur "flyktingen" kommit hit efterforskas sällan, "okänt land" är bekvämast. Hur skulle det förresten se ut om "vi" tog reda på genom vilka länder i Europa flyktingen passerat!?! "Vi" hade knappast fått behålla en enda att slösa vår godhet på.
Citera
2014-05-14, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VeraVerita
Enligt Facebook antar jag? Mamman skapade sin FB år 2013

Min teori (kalla mig galen), vilt spekulerande men som i mitt huvud förklarar bitarna som inte helt går ihop

Y*r*s biologiska mor är för oss okänd
Hon har en väldigt nära anknytning till samtliga i familjen i Gaza
Moh*mmed *lnajjar är antingen far till Y eller nära släkt till hennes biologiska mor

Y anlände till sverige i juli 2012, tillsammans med MGM, Y reste på pass lånade av släkting till Fru MGM MGM är antingen pappa (ifall Moh*mmed *lnajjar är släkt med modern) eller annan nära släkting till Y

Han fick uppehållstillstånd som far till sonen född 2010, och make till fru MGM

Y vistades först illegalt i sverige (jag tycker bilderna som visar hur otroligt mycket hennes utseende ändrades under tiden i sverige bekräftar detta)

Y hade kontakt med släkten i Gaza bl.a via skype

Moh*mmed *lnajjar blev orolig för flickan, hade liten inblick i hennes tillvaro här, kanske fick reda på att hon inte gick i skolan (under tiden hon vistades inofficiellt), kanske förstod att hon inte trivdes

De kom då överens om att registrera henne som ensamkommande flyktingbarn, och för att göra en återförening möjlig med hennes släkt och närmaste i Gaza registrera henne som dotter till äkta paret *ln*jjar

FB-sidor skapades för att stärka deras berättelse under 2013
Ett exempel är pappan till MGM, varför har han bara foton på barnbarnen i sverige, om han nu är morfar till Y*r*s syskon i Gaza?
Även brodern till MGM, som enligt deras berättelse även är bror till biomamman har också bara bilder på barnen i Sverige

Och en sista notis: bilden som påstås förställa Y med god man föreställer någon annan än den avlidne gode mannen. Någon kvällsblaska tog det för givet, eftersom det verkade naturligt
Det var ingen snö i Karlskrona hösten 2013

Länkar till FB
M*dleen *ln*ln*jj*r https://www.facebook.com/madleen.alnajjar?fref=ts
MGM:s Far https://www.facebook.com/adnan.ashour.5
MGM:s bror https://www.facebook.com/monther.ashoor
Senast redigerad av VeraVerita 2014-05-14 kl. 20:40.
Citera
2014-05-14, 20:47
Medlem
Citat:
Vad betyder "okänt land" i folkbokföringen. Syftar det på resväg eller ursprungsland?

Yara kom officiellt 130107 från okänt land.
Amani kom också officiellt från okänt land.

Formuleringen okänt land känns märklig. Eller så är den praxis under vissa omständigheter. Vad det nu är för omständigheter för en palestinier.

Och Rami kom från Israel.
Åkte han från Ben Gurion i Tel Aviv direkt till Arlanda så är det en ovanlig resväg. Om det är resvägen man syftar på?

Hur funkar det här? Finns det ett datum för uppgiven ankomst och ett annat datum vid uppehållstillstånd och därmed folkbokföring?
Citera
2014-05-14, 20:52
Medlem
Citat:
Jag tror det ligger något i detta.
Men att ändå att MGM (R*mi) är släkt med flickan. Han uppgav väl på sin FB att han är kusin med biopappan?
Det verkar konstigt, ifall det är sant att han är syster till mamman i Gaza. Kusingifte är inte så vanligt.
Han kan vara släkt med antingen flickans biologiska mamma eller biopappan tror jag.

Jag tror ni många gånger går bet på kulturella fenomen och att det gör det hela så svårt när ni försöker reda ut familjeförhållanden. Kusin betyder i det här fallet inte kusin i den bemärkelse
vi menar. Släkt är ett mycket vidare begrepp än här hemma. Möjligtvis skulle en socialantropolog kunna reda ut begreppen och det är inte jag. Frågan är om det är nödvändigt eller meningsfullt.

Rimligtvis får man utgå från att de basuppgifter som lämnats kring nära släktskap är riktiga tills man har mer på fötter. Att hon blivit illa behandlad utan att någon släkting sett eller reagerat tycker jag är anmärkningsvärt. Men jag vet inte vad det betyder. Som så mycket annat som är svårtolkat i den här historien. De verkar inte ha dolt misshandeln eller hennes funktion som piga. Misshandeln bör ha börjat med nästintill omedelbar verkan om vi utgår från verifierade uppgifter om Y:s ankomst och första soc anmälan. De behandlade henne mycket illa och det faktum verkade inte vara något de i någon högre grad ansträngde sig för att dölja.
Vilket kanske gör fler medskyldiga som rimligtvis borde ha sett inte bara soc, skola osv.

Så är det med flera aspekter i den här historien. Anmärkningsvärt. Men vad det betyder vet man ännu inte.
Citera
2014-05-14, 21:56
Medlem
Citat:

Så är det med flera aspekter i den här historien. Anmärkningsvärt. Men vad det betyder vet man ännu inte.
Kanske går det inte att reda ut helt och hållet. Jag känner också ett tvivel när jag ser de facebooksidor som kan vara konstruerade för att ge en bild utåt för att mörka. Som många här vet, så har jag vridit och vänt på olika bilder men inte blivit så värst mycket klokare.
En sak jag gärna vill höra andras åsikt om, är uppgiften från Gaza-föräldrarna om att återföreningen blev försenad på grund av långsamma myndigheter. Jag fick en känsla av att de menade svenska myndigheter och att tonen var kritisk. Kan inte minnas exakt, men det var i en av de första tidningsartiklarna med intervju och det var som alltid pappan som sa det.
Men när man pusslar med bilder och tider verkar det som om mamma Madl**n (*e) doktorerade under 2013. Och det borde väl också ha bidragit till dröjsmålet. Är det någon som har räknat ut när hon doktorerade - om det nu stämmer att hon gjorde det.
Citera
2014-05-14, 22:18
Medlem
Kulturellatantella

Var har det framgått att hon doktorerat?
Citera
2014-05-14, 22:29
Medlem
Yaras föräldrar kan mycket väl vara kusiner i vår bemärkelse dvs., vårdnadshavaren är bror med mamman och kusin med pappan.

Vårdnadshavaren och modern kan ju även vara halvsyskon.
Citera
2014-05-14, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Kulturellatantella

Var har det framgått att hon doktorerat?

Antar det kan vara från hennes FB bl.a denna bild

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=150313988485594&set=pb.100005209812 622.-2207520000.1400099372.&type=3&theater
Citera
2014-05-14, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Kanske går det inte att reda ut helt och hållet. Jag känner också ett tvivel när jag ser de facebooksidor som kan vara konstruerade för att ge en bild utåt för att mörka. Som många här vet, så har jag vridit och vänt på olika bilder men inte blivit så värst mycket klokare.
En sak jag gärna vill höra andras åsikt om, är uppgiften från Gaza-föräldrarna om att återföreningen blev försenad på grund av långsamma myndigheter. Jag fick en känsla av att de menade svenska myndigheter och att tonen var kritisk. Kan inte minnas exakt, men det var i en av de första tidningsartiklarna med intervju och det var som alltid pappan som sa det.
Men när man pusslar med bilder och tider verkar det som om mamma Madl**n (*e) doktorerade under 2013. Och det borde väl också ha bidragit till dröjsmålet. Är det någon som har räknat ut när hon doktorerade - om det nu stämmer att hon gjorde det.

Tycker nog det är självklart att han syftar på svenska myndigheter ang. återföreningen. Han är tjänsteman inom en myndighet och har vissa kunskaper om asylärenden och Sverige och har säkert utifrån dessa gjort andra beräkningar även om han vet att det är en långsam process.

Jag tillhör inte dem som tror att familjen primärt ville fly av ekonomiska orsaker utan tror att det handlade om palestinsk politik och inget som har med själva fallet att göra. Men det kan ha komplicerat deras ärende och kanske fördröjde utredning och beslut i Sverige på något sätt.

Jag tror visst ni kan ha nytta av det ni upptäckt men problemet kanske blir att man försöker förklara eller hitta mening för tidigt ungefär så tänker väl jag.
Citera
2014-05-14, 23:24
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Tycker nog det är självklart att han syftar på svenska myndigheter ang. återföreningen. Han är tjänsteman inom en myndighet och har vissa kunskaper om asylärenden och Sverige och har säkert utifrån dessa gjort andra beräkningar även om han vet att det är en långsam process. .... kanske [fördröjdes] utredning och beslut i Sverige på något sätt.

Det finns väl en enkel förklaring. Pga det exponentiellt ökande inflödet till Sverige - f.n. 1700 personer i veckan dvs 10 nya personer varje time dygnet runt ... - så blir väntetiderna idag längre för anhöriginvandrare.
Citera
2014-05-14, 23:52
Medlem
Citat:
Antar det kan vara från hennes FB bl.a denna bild

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=150313988485594&set=pb.100005209812 622.-2207520000.1400099372.&type=3&theater

Men är det hon som har "doktorskappan"? Känner inte igen hennes profil från tidigare foton.
Citera
2014-05-14, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella

Om hon inte kom till sverige tidigare än vad som uppgetts har hon definitivt hälsat på här innan.
Åldrats baklänges kan hon inte ha gjort, och någon gång efter att hon var i sverige första gången har hon varit i Gaza och firat födelsedag. Jag vägrar tro att hennes båda föräldrar tvingat henne till detta, men ändå inte sett till att hon sökte asyl genast.
Jag läste också pappans kritik mot svenska myndigheter, och hade handläggningen gått fortare hade Y kanske levt idag. Om vissa saker inte stämmer i släktbanden, kan det förklara varför hennes familj inte agerade mer kraftfullt på blåmärken exempelvis. Det fanns nog en rädsla att återföreningen inte skulle bli av alls då.
Jag tror Y*r* hade varit räddad från sina tyranner samma ögonblick som familjen anlände till sverige, eller om socialtjänsten skött sitt uppdrag

Ett bildkollage: 7-årsdagen i Gaza, och två bilder från "första" vintern i sverige, enligt officiell story kronologisk ordning
http://i.imgur.com/9x9T12R.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in