2014-05-15, 00:09
Medlem
[quote=Cashbacksnubben|48799275]
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT

Rekommenderar dig att gå på en presentation så kommer du förstå varför du inte alls tjänar på detta i långa loppet. Dessutom skulle jag alltid vilja dra mitt Lyoness för jag vet vad det innebär för mig på sikt. Så jag handlar endast hos företag som kan erbjuda mig denna möjlighet.

Vilket redan är omtalat och utrett som totalt omöjligt om du inte har naglar som måste behandlas var och var annan dag. Att betala 30% mer för maten för att få 2% visar gång på gång hur illa hjärntvättat det är.
Kom sen inte med skitsnacket om de "stora" kedjorna som enbart säljer presentkort.

Får allt säga att denna tråd är riktigt underhållande. Trodde helt ärligt att folk skulle förstå ren logik och enkla uträkningar som bevisar att systemet inte fungerar som tråden och framförallt Pellets exemplariskt framfört. Men ack så fel man kan ha. Sen är man lite som ett barn på julafton när man läser försvarstalen i tråden, man hoppas att det faktiskt ska komma bevis på att det fungerar, men det gör det inte. De enkla frågor som nog alla vi som läser tråden vill ha svar på lämnas alltid obesvarade och mer löst och svårkontrollerat dravel tillkommer.

Fantastisk tråd måste jag säga.
De enda ni som försöker försvara upplägget lyckas med i denna tråd är att visa för google att ämnet är högst aktuellt och vilken scam det faktiskt är. Svaren i denna tråd för de desperata försvararna är ju lite som att gå ut på gatan och slå ner någon och sedan fråga på FB om man ska överlämna sig till polisen eller ej, och då få svaret "ring polisen och fråga"
Citera
2014-05-15, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker

"Presentation" - sluta låta som Jehovas vittnen... Fräls oss här istället om ni nu har svar på allt...

Låta som Jehovas vittnen? Fräls oss här? Du är ju uppenbart inte intresserad av att veta vad Lyoness är.

Hur låter man som Jehovas vittnen?
Citera
2014-05-15, 00:56
Medlem
[quote=frohike1ddd|48799551]
Citat:
Ursprungligen postat av Cashbacksnubben

Vilket redan är omtalat och utrett som totalt omöjligt om du inte har naglar som måste behandlas var och var annan dag. Att betala 30% mer för maten för att få 2% visar gång på gång hur illa hjärntvättat det är.
Kom sen inte med skitsnacket om de "stora" kedjorna som enbart säljer presentkort.

Får allt säga att denna tråd är riktigt underhållande. Trodde helt ärligt att folk skulle förstå ren logik och enkla uträkningar som bevisar att systemet inte fungerar som tråden och framförallt Pellets exemplariskt framfört. Men ack så fel man kan ha. Sen är man lite som ett barn på julafton när man läser försvarstalen i tråden, man hoppas att det faktiskt ska komma bevis på att det fungerar, men det gör det inte. De enkla frågor som nog alla vi som läser tråden vill ha svar på lämnas alltid obesvarade och mer löst och svårkontrollerat dravel tillkommer.

Fantastisk tråd måste jag säga.
De enda ni som försöker försvara upplägget lyckas med i denna tråd är att visa för google att ämnet är högst aktuellt och vilken scam det faktiskt är. Svaren i denna tråd för de desperata försvararna är ju lite som att gå ut på gatan och slå ner någon och sedan fråga på FB om man ska överlämna sig till polisen eller ej, och då få svaret "ring polisen och fråga"

Ge mig svar på hur detta är möjligt om ni nu anser det vara en bluff:

Jag köpte kläder på Zalando för ca2500kr och väljer att returnera för 1500kr, jag får cashback på 1000kr. Hur är detta möjligt om Lyoness inte har samarbete med Zalando? Gissar Lyoness att jag har skickat tillbaka kläder för 1500kr?

Så nu kan ni amatörer sluta tomta er och testa själva istället.

Detta funkar och är redan idag världens största konsumentunion. Ett kort vilken normal människa som helst vill ha.

Fram tills ni förklarat eller erkänt att företagen som står med på Lyoness hemsida är med så kan vi gå vidare sen!
Citera
2014-05-15, 03:38
Medlem
Har inprincip läst hela tråden, och jag måste säga att alla som är emot har över 200 inlägg och alla som är för har under 200 inlägg.

Måste dock ge er som pratar för det en klapp på axeln ni försöker verkligen, men jag som andra ser inte riktigt vad grejjen är, hur skulle det se ut om du skulle köpa 10 cheeseburgare från donken, men 1 försvinner i rena "avgifter" för donken, det skulle inte funka i längden. och därför tror jag inte heller detta system funkar i längden.

Kan säkert tänka mig att lyoness kan vara bra, men har inte sett ett enda inlägg ännu som visar att det genererar stor kovan. vissa snackar ju om summor uppemot 100tusen,

Jag är mest nyfiken hur små företag kan gå med och betala 8% +20 tusen för att kunna investera i denna idé

Räknar vi i mjölkpaket måste de sälja runt 10tusen mjölkpaket för ens vara i närheten att gå +-0 på detta och då har jag inte räknat med 8% i bonus de vill ta

Men ni som har fått feta flus av systemet grattis hoppas ni har blivit rika(RE) och att ni kan leva i lyx men jag skulle aldrig gå med om inte 5-6 av de största företagen i sverige inte valde detta system, om det är så bra skulle IKEA, stadium, mcdonalds, subway, ja många många butiker välja detta sätt.
Citera
2014-05-15, 07:23
Medlem
Citat:
Nä vet faktiskt inte va du menar? utveckla...

NEJ Detta stämmer inte så är det inte. Men vi diskuterar än en gång inte VISA. Kolla upp din fakta och återkom senare.

Om du inte har koll på detta ens så vet jag inte hur man ska kunna föra en normal diskussion med dig.

Det enda du gör är ju att spekulera... Det kommer du inte långt med gubben.

Nej jag spekulerar inte , jag har arbetat inom kortverksamheten.
Jag är fullt medveten om vad jag pratar om. Jag kan dessutom scanna in fakturor som bevisar det jag pratar om

Citat:
Det skulle kosta detta företaget det ja, men att betala 4500kr för 30k du inte annars skulle få är en rätt så bra deal. Alltså, har du inte förstått nånting eller så vill du inte förstå.

Det är en RUSKIGT kass deal
Då ger jag kunderna 5% rabbat direkt och lägger 5% på egen reklam så är det klart.
Då har jag tjänat 5% mot Lyoness

Citat:
Dessvärre kan jag inte läsa på tyska och va blev Lyoness dömda till? Varför finns dom kvar? Blev detta beslut överklagat? Hur kan jag va säker på att detta är ett utdrag från en domstol?

Lyoness blev tvingade , just p.g.a. sitt upplägg att återbetala persones insats som hen gjort i Lyoness.

Citat:
När personen presenterar detta för juryn i dragons så vet dom absolut inget om vad Lyoness är och på det sättet han lägger upp det så är det klart att han får det att framstå som ett pyramidspel. Vem är denna snubben egentligen, ingen som vet. Skulle dragons den juryn få denna presentationen på ett korrekt sätt så skulle dom hyllat iden och med största sannolikhet ta den till sig.

Nej Lyoness är inte dömda att misslyckas det är du som är dömd att misslyckas som bara försöker hitta ursäkter till allt.

Jag hittar ingen ursäkt till något , men nu har tråden kommit in mot företag och som småföretagare
har jag inte råd med att lägga 15% på att koppla mig mot ett Bonuskort.
Det handlar om ren företagsekonomi.
Citera
2014-05-15, 09:30
Medlem
Remloffs avatar
Citat:

Ge mig en endaste fällande dom där det står att Lyoness är pyramidspel?
När jag fått ett utdrag av dig från en domstol där Lyoness anklagas för pyramidspel, då och endast då kan du säga att det är Bullshit.

Citat:
Anklagelserna du riktar mot Lyoness för att vara ett pyramidspel är helt felaktiga. Dessutom har Lyoness fler certifieringar och är hårt granskat. All information finns att få tag på. Alla företagen som står med på lyoness hemsida är med i Lyoness och allt funkar utmärkt. Ta och testa själv så ska du få se.

Gratulerar, äntligen en värdig motståndare i Lyonessligan med lite brains. Välkommen. Hur mycket satsade du?

Dock hjälper inte din vokabulära finess mot det faktum att du ljuger som en häst travar. Låt oss börja med lite domar.

En sammanfattning om det prekära juridiska läget har du här:

http://www.nachrichten.at/nachrichten/wirtschaft/Ist-Lyoness-ein-Schneeballsystem-Juristen-uneins-Kunden-unzufrieden;art15,1300757
Artikeln visar med största tydlighet att Lyonessköpta advokater skakar på huvudet åt pyramidanklagelserna men fristående, liksom konsumentorganisationer är desto mer kritiska.

Citat:
Mest tydligt var en domare i provinsdomstolen i Krems. Han kom i sin dom fram till att affärsmodellen för Lyoness är ett pyramidspel så lika att de avtal mellan företaget och företagskunder i fråga var ogiltiga. Domen vann laga kraft. Lyoness valde att inte överklaga.

Här har du lite länkar på tre civilmål i Wien 2012. Fördel käranden. Du får översätta dem själv.

http://media.arbeiterkammer.at/ooe/konsument/konsumentenrecht/KI_Urteil_Lyoness__8C181_12v_10082012.pdf

http://media.arbeiterkammer.at/ooe/konsument/konsumentenrecht/KI_Urteil_Lyoness_13C104_11_x.pdf

http://media.arbeiterkammer.at/ooe/konsument/konsumentenrecht/KI_Urteil_Lyoness_18C309_12s.pdf

Sammanfattning på innehållet i pdf-erna här:

http://ooe.arbeiterkammer.at/beratung/konsumentenschutz/konsumentenrecht/gerichtsurteile/Lyoness.html

Det finns vidare en lång lista över andra mål, här:

http://www.ots.at/presseaussendung/OTS_20130409_OTS0004/vorgehen-gegen-lyoness-richtigstellung-zur-ots-meldung-der-lyoness-europe-ag-vom-542013

Notera, inga fall som drivits av Breiteneder mot domstol har ännu komplett avvisats, utan dömts till kärandens fördel.Nu kan du givetvis invända att Lyoness gör upp i godo. Så kan det vara i något av ärendena, men det ger ännu mer stöd för att Lyoness är väl medvetet om att en tvist kan komma att kosta dem mer.

Men saken är långt ifrån över.
Här bekräftar Österrikes justitieminister den pågående brottsutredningen av landets riksåklagare för ekonomi och korruptionsbrott, WKStA:
http://www.parlament.gv.at/PAKT/VHG/XXIV/AB/AB_13033/fname_288096.pdf

Och här, konstaterar samme nämnde åklagare att utredningen ännu pågår.

http://steiermark.orf.at/news/stories/2628575/

Här är en artikel från österristiska Kleine Zeitung som skriver hur Finanstillsynsmyndigheten, FMA, anser att Lyoness gravt bryter mot lagen.

http://www.kleinezeitung.at/nachrichten/wirtschaft/3292318/lyoness-visier-fma.story

VKI (Föreningen för konsumentinformation) beskriver hur era avtal, och då huvudsakligen premiummedlemsskapet i princip är obegripliga. (Somliga här förstår dem väldigt väl, så försök inte ens..)

http://orf.at/stories/2178449/

Här är domen där Lyoness förlorar mot ORF, som er buffel och båg-organisation försökte stämma för sina kritiska artiklar.

http://www.konsument.at/cs/Satellite?_charset_=UTF-8&quicksearch=lyoness&pagename=Konsument%2FPage%2F Suchergebnis&cid=1188229659865#qtop

Citat:
I dagsläget är Lyoness under uppbyggnad i Sverige och övriga världen, men redan nu ser vi hur människor aktivt väljer lyonessanslutna företag. Vi ser hur företag som anslutit sig kan redovisa en ökad omsättning och är nöjda.

Au contraire. Ni faller. Hårt, tungt och med en rejält brak.
Det händer en hel del mot Lyoness, som åtminstone varje tänkande individ borde reflektera över innan man sätter in sina surt förvärvade slantar i verksamheten.
Argument som Not a pyramid scam, borde verkligen få folk höja på ögonbrynen än mer.
Senast redigerad av Remloff 2014-05-15 kl. 09:32.
Citera
2014-05-15, 10:18
Medlem
Eftersom vi har kommit in på företag och att det kostar företaget mellan 8-15% varje gång en Lyoness Kund drar sitt medlemskap eller köper något enligt dig så skall vi här bevisa att ett sådant avtal inte är funktionellt för företagaren.

Nu är siffrorna exempel och lite halvgrova , men kommer att visa hur en verksamhet fungerar

Emma Sahlin Frisör har 1 anställd och har följande kalkyl

Lön 240 000 (Motsvarar 20.000 innan skatt per månad)
Sociala avgifter 110 000
Lokal 24 000
Marknadsföring/reklam 15 000
Kontorsmaterial 6 000
Telefon 12 000
Egen utbildning, litteratur 18 000
Ej direkt debiterade resekostnader 12 000
Övriga kostnader 10 000
Avskrivningar 6 000
--------------------------------------------------------------------------------
Summa kostnader 453 000

Detta gör att hon kan budgetera med följande
Timkostnad = 453 000/1 100 = 412 kr/tim

Nu är det ingen vinst i denna uträkning men om hon arbetar mer så är det vinst i företaget.

Vi säger att hon arbetar 220 dagar per år och 10 timmars (2200 timmar per år) pass för att TJÄNA pengar i företaget och kanske kan spara en vinst...

Då har hon en timkostnad på 206kr/tim för att gå +/- 0 och kör 250:- per klippning.

Under förutsättning att hon får 10 kunder varje dag i ett år (som vi räknar på 220 dagar) så har hon 2200 kunder som genererar 550.000 Sek. (Företaget +100.000:- som kan investeras och/eller plocka ut mer i lön)

Men nu plockar Lyoness 8% av dessa 550.000 Sek... Alltså 44.000...

*Poff*

Hennes hårt arbetade vinst på 100.000 har inte sjunkit med inte 8%... Den har sjunkit med 50%!!!!

Ta mäklarfirman som vi diskuterade innan , som du hävdar skall betala Lyoness 15% per transaktion , och så sätter vi in detta i räkneexemplet...

Men nu plockar Lyoness 15% av dessa 550.000 Sek... Alltså 82.500:-!!!!

Deras vinst har inte sjunkit med 15%... Den har sjunkit med 82,5%......

Vilken deal!!!

Hoppas att du förstår att det är ett HORRIBELT avtal som inget vettigt företag kan teckna , och därav anledningen till Lyoness inte kan teckna avtal med de större kedjorna i Sverige.

När det gäller mäklarfirman eller frisören , så för att komma tillbaka till sin vinst på 100k -> så tvingas dom fakturera ut ytterligare c:a 389 ytterligare timmar , eller höja sin prisbild från 250:-/tim till 295:-/timme. Alltså öka priset med 18%....

Nejdu , vilket företagare som helst med någorlunda sinne för ekonomi förstår att detta är ett skämt och skulle slänga ut Lyoness försäljaren oerhört fort... Om man inte önskar gå i KK fort och/eller tvingas förlora kunder p.g.a. att man har höjt priserna med upp mot 20% och alla går till konkurrenter.
Senast redigerad av Pellets 2014-05-15 kl. 10:41.
Citera
2014-05-15, 12:08
Medlem
[quote=Cashbacksnubben|48800121]
Citat:
Ursprungligen postat av frohike1ddd

Ge mig svar på hur detta är möjligt om ni nu anser det vara en bluff:

Jag köpte kläder på Zalando för ca2500kr och väljer att returnera för 1500kr, jag får cashback på 1000kr. Hur är detta möjligt om Lyoness inte har samarbete med Zalando? Gissar Lyoness att jag har skickat tillbaka kläder för 1500kr?

Så nu kan ni amatörer sluta tomta er och testa själva istället.

Detta funkar och är redan idag världens största konsumentunion. Ett kort vilken normal människa som helst vill ha.

Fram tills ni förklarat eller erkänt att företagen som står med på Lyoness hemsida är med så kan vi gå vidare sen!

Öh....
Har du läst email svaren från Stadium samt de andra företagen som Lyoness hävdar att dom har samarbete med?

Dom har INGET samarbete - svaret ifrån deras kundtjänst är att dom har sålt presentkort!
SÅLT PRESENTKORT ENDAST till lyoness och detta blir följande slutsats

-NEJ! Alla Företag som står på Lyoness sidan har inte samarbete med Lyoness

Elgiganten - Stadium - Statoil - Hotelgiftcard.com samt Hotelgiftcard.com(Give a night) tar endast emot presentkort.

Sedan tar vi den andra punkten där du säger att företag betalar hela % avgiften till Lyoness per köp...

- Du hävdar att företagen betalar % avgift till Lyoness för köpen...

Det finns INGEN visning om vilken förmån man får hos de tre stora kedjorna (Stadium - Elgiganten samt Statoil) på Lyoness hemsida.

Eftersom du hävdar att alla företag har samarbete , och att alla företag betalar % till Lyoness för varje köp , motsvarande rabatten. , så har du nu blivit motbevisad eftersom varken Stadium - Elgiganten eller Statoil betalar ett ruttet öre till Lyoness.....

Hotelgiftcard går inte ens att beställa online

När det gäller de 3 stora , så köper antagligen lyoness bundles med presentkort.
Exempel 100:- presentkort för 95:- styck , och Lyoness säljer således dessa vidare för 100:- till sina medlemmar.

Vad det är för total % på dessa till medlemmar vet jag inte , men lyoness kan inte ta högre än 5% (2% cashback som dom alltid lovar + 3% i medlemsförmån) annars går dom back.... Om inte Stadium säljer presentkorten ¤%!%&& billigt och det tvivlar jag starkt på med anledning av deras redan välkända varumärke.
Citera
2014-05-15, 13:02
Medlem
Haha , ramlade på en rolig power point presentation....

www.i-sak.biz/page23.php

(Power Point presentation av Team Lyoness Huskvarna)

Från Slide 9

I Sverige har vi än så länge 3 samarbetspartner - Elgiganten, Stadium och Max burger.
Detta är bara början och vi har enormt stora möjligheter att göra väldigt bra och stora affärer här och det är därför vi pratar med dig just nu.

Dagens lögn , det har aldrig funnits ett samarbete och kommer inte att finnas ett samarbete heller med Elgiganten , Stadium eller Max Burger.

Med anledning av följande text från slide 5

Förra året etablerade sig Lyoness även i Sverige ,med huvudkontoret i Stockholm.

Så är inte presentationen alltför gammal
Citera
2014-05-15, 13:05
Medlem
[quote=Pellets|48803169]
Citat:

Öh....
Har du läst email svaren från Stadium samt de andra företagen som Lyoness hävdar att dom har samarbete med?

Dom har INGET samarbete - svaret ifrån deras kundtjänst är att dom har sålt presentkort!
SÅLT PRESENTKORT ENDAST till lyoness och detta blir följande slutsats

-NEJ! Alla Företag som står på Lyoness sidan har inte samarbete med Lyoness

Elgiganten - Stadium - Statoil - Hotelgiftcard.com samt Hotelgiftcard.com(Give a night) tar endast emot presentkort.

Sedan tar vi den andra punkten där du säger att företag betalar hela % avgiften till Lyoness per köp...

- Du hävdar att företagen betalar % avgift till Lyoness för köpen...

Det finns INGEN visning om vilken förmån man får hos de tre stora kedjorna (Stadium - Elgiganten samt Statoil) på Lyoness hemsida.

Eftersom du hävdar att alla företag har samarbete , och att alla företag betalar % till Lyoness för varje köp , motsvarande rabatten. , så har du nu blivit motbevisad eftersom varken Stadium - Elgiganten eller Statoil betalar ett ruttet öre till Lyoness.....

Hotelgiftcard går inte ens att beställa online

När det gäller de 3 stora , så köper antagligen lyoness bundles med presentkort.
Exempel 100:- presentkort för 95:- styck , och Lyoness säljer således dessa vidare för 100:- till sina medlemmar.

Vad det är för total % på dessa till medlemmar vet jag inte , men lyoness kan inte ta högre än 5% (2% cashback som dom alltid lovar + 3% i medlemsförmån) annars går dom back.... Om inte Stadium säljer presentkorten ¤%!%&& billigt och det tvivlar jag starkt på med anledning av deras redan välkända varumärke.

Alla företag som står på Lyoness har samarbete med Lyoness. Och om så inte skulle vara fallet varför har inte Stadium eller Statoil agerat?

Kundtjänsten på Stadium eller Elgiganten behöver inte känna till Lyoness och vilket avtal dom har sinsemellan. Det enda viktiga är ju att man får presentkorten av Lyoness när man beställer och får sin rabatt. Vad exakt dom har för avtal behöver inte jag veta men det har dom säkerligen koll på och jag som konsument för min rabatt. Så därav kan man få ett sådant svar från kundtjänsten eftersom dom inte alls vet vad det är.

Du måste var medlem för att kunna se förmånerna hos Stadium Elgiganten och Statoil står det.
Citera
2014-05-15, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellets
Eftersom vi har kommit in på företag och att det kostar företaget mellan 8-15% varje gång en Lyoness Kund drar sitt medlemskap eller köper något enligt dig så skall vi här bevisa att ett sådant avtal inte är funktionellt för företagaren.

Nu är siffrorna exempel och lite halvgrova , men kommer att visa hur en verksamhet fungerar

Emma Sahlin Frisör har 1 anställd och har följande kalkyl

Lön 240 000 (Motsvarar 20.000 innan skatt per månad)
Sociala avgifter 110 000
Lokal 24 000
Marknadsföring/reklam 15 000
Kontorsmaterial 6 000
Telefon 12 000
Egen utbildning, litteratur 18 000
Ej direkt debiterade resekostnader 12 000
Övriga kostnader 10 000
Avskrivningar 6 000
--------------------------------------------------------------------------------
Summa kostnader 453 000

Detta gör att hon kan budgetera med följande
Timkostnad = 453 000/1 100 = 412 kr/tim

Nu är det ingen vinst i denna uträkning men om hon arbetar mer så är det vinst i företaget.

Vi säger att hon arbetar 220 dagar per år och 10 timmars (2200 timmar per år) pass för att TJÄNA pengar i företaget och kanske kan spara en vinst...

Då har hon en timkostnad på 206kr/tim för att gå +/- 0 och kör 250:- per klippning.

Under förutsättning att hon får 10 kunder varje dag i ett år (som vi räknar på 220 dagar) så har hon 2200 kunder som genererar 550.000 Sek. (Företaget +100.000:- som kan investeras och/eller plocka ut mer i lön)

Men nu plockar Lyoness 8% av dessa 550.000 Sek... Alltså 44.000...

*Poff*

Hennes hårt arbetade vinst på 100.000 har inte sjunkit med inte 8%... Den har sjunkit med 50%!!!!

Ta mäklarfirman som vi diskuterade innan , som du hävdar skall betala Lyoness 15% per transaktion , och så sätter vi in detta i räkneexemplet...

Men nu plockar Lyoness 15% av dessa 550.000 Sek... Alltså 82.500:-!!!!

Deras vinst har inte sjunkit med 15%... Den har sjunkit med 82,5%......

Vilken deal!!!

Hoppas att du förstår att det är ett HORRIBELT avtal som inget vettigt företag kan teckna , och därav anledningen till Lyoness inte kan teckna avtal med de större kedjorna i Sverige.

När det gäller mäklarfirman eller frisören , så för att komma tillbaka till sin vinst på 100k -> så tvingas dom fakturera ut ytterligare c:a 389 ytterligare timmar , eller höja sin prisbild från 250:-/tim till 295:-/timme. Alltså öka priset med 18%....

Nejdu , vilket företagare som helst med någorlunda sinne för ekonomi förstår att detta är ett skämt och skulle slänga ut Lyoness försäljaren oerhört fort... Om man inte önskar gå i KK fort och/eller tvingas förlora kunder p.g.a. att man har höjt priserna med upp mot 20% och alla går till konkurrenter.

Suck sjukt räkneexempel. Telefon för 12000kr? Är du inte riktigt klok? I varje fall låt säga att din gladkalkyl stämmer.

Här räknar du med att 100% av kunderna kommer använda kortet och så kommer aldrig vara fallet. 20% är en riktlinje.

Så i ditt exempel kostar det 8800kr och då sköter Lyoness all marknadsföring och ser till att denna frisör får en god tillströmning av medvetna konsumenter som vill ha Lyoness cashback och då ökar hon sin omsättning och tjänar kanske det dubbla. Och får betala en liten del av det som hon gladligen gör för annars hade konsumenterna valt konkurrenten. =)
Citera
2014-05-15, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remloff
Gratulerar, äntligen en värdig motståndare i Lyonessligan med lite brains. Välkommen. Hur mycket satsade du?

Dock hjälper inte din vokabulära finess mot det faktum att du ljuger som en häst travar. Låt oss börja med lite domar.

En sammanfattning om det prekära juridiska läget har du här:

http://www.nachrichten.at/nachrichten/wirtschaft/Ist-Lyoness-ein-Schneeballsystem-Juristen-uneins-Kunden-unzufrieden;art15,1300757
Artikeln visar med största tydlighet att Lyonessköpta advokater skakar på huvudet åt pyramidanklagelserna men fristående, liksom konsumentorganisationer är desto mer kritiska.

Här har du lite länkar på tre civilmål i Wien 2012. Fördel käranden. Du får översätta dem själv.

http://media.arbeiterkammer.at/ooe/konsument/konsumentenrecht/KI_Urteil_Lyoness__8C181_12v_10082012.pdf

http://media.arbeiterkammer.at/ooe/konsument/konsumentenrecht/KI_Urteil_Lyoness_13C104_11_x.pdf

http://media.arbeiterkammer.at/ooe/konsument/konsumentenrecht/KI_Urteil_Lyoness_18C309_12s.pdf

Sammanfattning på innehållet i pdf-erna här:

http://ooe.arbeiterkammer.at/beratung/konsumentenschutz/konsumentenrecht/gerichtsurteile/Lyoness.html

Det finns vidare en lång lista över andra mål, här:

http://www.ots.at/presseaussendung/OTS_20130409_OTS0004/vorgehen-gegen-lyoness-richtigstellung-zur-ots-meldung-der-lyoness-europe-ag-vom-542013

Notera, inga fall som drivits av Breiteneder mot domstol har ännu komplett avvisats, utan dömts till kärandens fördel.Nu kan du givetvis invända att Lyoness gör upp i godo. Så kan det vara i något av ärendena, men det ger ännu mer stöd för att Lyoness är väl medvetet om att en tvist kan komma att kosta dem mer.

Men saken är långt ifrån över.
Här bekräftar Österrikes justitieminister den pågående brottsutredningen av landets riksåklagare för ekonomi och korruptionsbrott, WKStA:
http://www.parlament.gv.at/PAKT/VHG/XXIV/AB/AB_13033/fname_288096.pdf

Och här, konstaterar samme nämnde åklagare att utredningen ännu pågår.

http://steiermark.orf.at/news/stories/2628575/

Här är en artikel från österristiska Kleine Zeitung som skriver hur Finanstillsynsmyndigheten, FMA, anser att Lyoness gravt bryter mot lagen.

http://www.kleinezeitung.at/nachrichten/wirtschaft/3292318/lyoness-visier-fma.story

VKI (Föreningen för konsumentinformation) beskriver hur era avtal, och då huvudsakligen premiummedlemsskapet i princip är obegripliga. (Somliga här förstår dem väldigt väl, så försök inte ens..)

http://orf.at/stories/2178449/

Här är domen där Lyoness förlorar mot ORF, som er buffel och båg-organisation försökte stämma för sina kritiska artiklar.

http://www.konsument.at/cs/Satellite?_charset_=UTF-8&quicksearch=lyoness&pagename=Konsument%2FPage%2F Suchergebnis&cid=1188229659865#qtop

Au contraire. Ni faller. Hårt, tungt och med en rejält brak.
Det händer en hel del mot Lyoness, som åtminstone varje tänkande individ borde reflektera över innan man sätter in sina surt förvärvade slantar i verksamheten.
Argument som Not a pyramid scam, borde verkligen få folk höja på ögonbrynen än mer.

Vet ej hur det ser ut eller vad som hänt i dessa fallen. Men i dagsläget så får man iaf fylla i och skriva under att man är fullt införstådd vad det innebär med handpenningsenheter.

Man behöver inte sätt in en endaste surt förvärvad slant. Kortet är helt kostnadsfritt. Och det man kan göra är att man sparar pengar på flera ställen.

Alltså Lyonessmedlemskap för en konsument är helt kostnadsfritt. Är alla införstådda med detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in