Citat:
Ursprungligen postat av
sven33
Dummaste jag hört, koffein är en substans som är både smaklös och luktlöst. Flera blindtester har visat att inte ens finsmakare kan urskilja kaffe och koffeinfritt kaffe av samma sort.
Dricker du kaffet för koffeinets skull kan man väl lika gärna dricka Redbull eller knapra koffeinpiller?
Men visst har det med efterfrågan att göra. Det konstiga är varför efterfrågan är så låg jämfört med andra länder. Antagligen är det därför att de flesta har din felaktiga bild av koffeinfritt. I Sverige är kaffet kanske heligt på ett annat sätt vilket gör oss mer konservativa medan andra länder kommit mycket längre och lagt märke till att koffeinfritt smakar precis lika bra samtidigt som du slipper biverkningarna som väldigt många har problem med.
Har inte kaffebönorna naturligt koffein i sig? Således måste man ju ta bort något ur drycken för att göra det koffeinfritt och det borde påverka smaken. Vid ett tillfälle hade iaf en väninna till mig råkat köpa en koffeinfri version av det kaffe hon normalt sett dricker, och jag hade druckit många koppar hos henne. Hon serverade kaffet utan säga att det var koffeinfritt, jag poängterade att kaffet smakade annorlunda på ett negativt sätt och hon sa då att hon råkat köpa en koffeinfri variant. Kan iof ligga i det att jag märkte direkt drycken inte innehöll kofein och därför märkte jag det. Vet inte om man kan dra den paralellen men tar man bort alkoholen ur en alkoholhaltig dryck smakar den ju annorlunda.
Angående blindtest så bör man inte lyssna på dem. Blindtest är otroligt svåra. Har själv varit med och gjort ett av de mest klassiska blindtesten, att kunna avgöra skillnad på cola och pepsi. Jag tycker själv de smakar sjukt olika, men många vana pepsi och coladrickare svarar förvånande fel i ett blindtest. Det går knappast att hävda att de smakar likadant bara för att många misslyckas i ett blindtest.
Sedan så dricker jag personligen kaffe både för smaken och för koffeinet. Därför är jag kanske lite extra avigt vänd mot koffeinfritt kaffe. Även om min kaffekonsumption skapar stora problem med min mage, det är fortfarande värt det.