Citat:
Ursprungligen postat av
VanDenBerg
Arsenal ska tydligen aktivera sin klausul och köpa tillbaka Carlos Vela från Real Sociedad för £3m.
Vela har 47 mål och 29 assist på dem senaste tre säsongerna för Sociedad, så det kan mycket väl gå bättre för honom i Gunners denna gången. Oavsett så vore det korkat av Arsenal att inte aktivera klausulen då man tekniskt sett hade kunnat köpa tillbaka honom, och därefter sälja honom för mer än £3m direkt (Velas marknadsvärde på Transfermarkt är €20m).
£3m påverkar inte budgeten på något sätt, och Vela är en bra spelare. Så länge Wenger inte ser det som den stora lösningen på anfallsfrågan så välkomnar jag ett eventuellt köp av Vela. Sen ska det sägas såklart att Vela själv måste vilja gå till Arsenal också, men vad jag förstått det som är han öppen för att komma tillbaka.
Ja, jag ser det som självklart. Problemet är som sagt bara med Wenger att gubben är fullblodsidiot just gällande truppsammansättningen och mycket väl kan få för sig att det räcker med Vela. Vela måste betraktas som truppspelare och absolut ingenting annat, som får konkurrera med Giroud bakom en riktig anfallare med större stjärnstatus - alternativt spelas en del på någon av kanterna om han är tillräckligt bra. Sanogo borde i så fall lånas ut, vilket nog bara vore bra för honom att få lite mer speltid i en mindre engelsk klubb.
Men det är intressant att vi får Vela i princip gratis, därför att om man tar in en ordentlig striker också så har man plötsligt bra täckning i anfallet och kan rotera en del.