2013-12-14, 15:11
Medlem
Misstänker att någon kapat min identitet och mobiltelefon, vad göra?

Hej!

Har fått två stycken sms från "Skanetrafik" där det står följande "Kod: ****. Tack för din registrering. För att aktivera följande kod: ****.

Kan det vara så jävligt att någon kommit över mitt personnummer och mobiltelefonnummer och nu betalar biljetter så att jag sedan får stå för kostnaderna? Jag är själv bosatt i Norrland och har ingenting där nere att göra. Det kan vara så att någon skrivit in fel nummer vid registreringen, men två gånger? Var i kontakt med "Skanetrafik" och det var nog den mest inkompetenta människa jag pratat med. Hen sa att jag skulle kontakta min mobiloperatör och sa att de inte kunde spärra mitt nummer hos dem.

Behöver jag vara orolig? Kan man betala utan att ha min mobiltelefon? Hur kan jag gå tillväga för att lösa detta?

Mvh en orolig norrlänning
Citera
2013-12-14, 15:16
Medlem
Knivgalnings avatar
Ja, om du känner dig orolig så byt nummer och spärra gamla via operatören.
Citera
2013-12-14, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivgalning
Ja, om du känner dig orolig så byt nummer och spärra gamla via operatören.

Så, det fungerar utan att personen har tillgång till min telefon? Hur får hen tag i koden som behövs?
Citera
2013-12-14, 15:22
Medlem
Knivgalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JupiterSD
Så, det fungerar utan att personen har tillgång till min telefon? Hur får hen tag i koden som behövs?
Jag vet inte.
Men jag är rätt säker på att tekniken både går att lura på ett eller annat sätt, eller kan göra lite som den vill ibland och inte fungera korrekt.
Citera
2013-12-14, 15:23
Medlem
Yes! du kan betala via mobilen när man kommer till skånetrafiken. Dock kallas detta fenomen sms-biljett. Där du smsar ett nummer för att sedan få en biljett skickad till dig. Så det verkar lite konstigt.
Man kan även köpa biljett med mobilen men då är det kopplat till kontokortet och dras där.
Citera
2013-12-14, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boxofvodka
Yes! du kan betala via mobilen när man kommer till skånetrafiken. Dock kallas detta fenomen sms-biljett. Där du smsar ett nummer för att sedan få en biljett skickad till dig. Så det verkar lite konstigt.
Man kan även köpa biljett med mobilen men då är det kopplat till kontokortet och dras där.

Jo, är väl medveten om sms-biljetter. Vi har även sådana här i Norrland. Tydligen fungerar det så här om man betalar via deras app. https://www.skanetrafiken.se/upload/Dokument/App/S%C3%A5%20h%C3%A4r%20funkar%20det.pdf

Går det att "hacka" en annan mobiltelefons sms? Känner mig riktigt blåst, men orolig haha..
Citera
2014-01-28, 16:06
Medlem
Någon beställer varor i mitt namn

Hej, för andra gången på ett år har någon nu beställt hemelektronikprylar på nätet, på avbetalning, i mitt namn. Jag har naturligtvis polisanmält och nu efter andra gången även börjat spärra mitt personnummer. Personen är filmad av övervakningskameror och har visat någon legitimation när han hämtat ut varorna. Jag behöver naturligtvis inte betala, men ogillar starkt situationen.

Vad kan man göra mer? Polisen jobbar långsamt. IP nummer har jag fått av en av de drabbade näthandlarna, men det kan väl jag inte göra någonting med, endast polisen kan väl få ut uppgifter om vem det tillhör. Ett konto är öppnat med mitt namn och adress, men en annan mailadress, har inte sett den förut, den slutar på @dr.com. Vad är det för konstig adress? Har försökt googla men hittar den inte. Vet någon var den kan vara registrerad, så vill jag gärna få reda på mer om vem som kan ha den.
Citera
2014-01-28, 17:42
Medlem
Jobbigt. Har du bilder ifrån övervakningskameran?
Citera
2014-01-28, 22:48
Medlem
Nä, inte jag men polisen. Verkar som det inte händer så mycket förrän gärningsmannen blir tagen för något annat och därmed blir igenkänd.
Citera
2014-05-14, 18:12
Medlem
Någon har beställt mot faktura med mitt personnummer

Hej, kom hem å såg i ett brev att att zolando har gjort en kreditupplysning på mig förra veckan, har aldrig besökt denna sida förut och kan inte komma i kontakt med deras support idag.

Är det förmodligen så att någon har använt mitt personnummer för att göra en beställning och kan/kommer att göra det igen, går det att spärra sitt personnummer nu på direkten, ett tag tills allt detta är löst?

Verkligen inte kul om det visar sig att någon jävel har gått bezerk å beställt skitmycket grejer på mig. Kommer kontakta zolndo kl 8.00 imon men vad ska jag göra tills dess?
Citera
2014-05-14, 18:14
Bannlyst
Beställer man med faktura med ditt personnummer så kan det endast levereras till din bostadsadress eller ditt uthämtningsställe. Ska dom hämta det hos uthämtningsstället så krävs det ett fejkleg / din legitimation.
Citera
2014-05-14, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prq
Beställer man med faktura med ditt personnummer så kan det endast levereras till din bostadsadress eller ditt uthämtningsställe. Ska dom hämta det hos uthämtningsstället så krävs det ett fejkleg / din legitimation.

Jadu, polisen plockade mitt körkort för några månader sedan. Kanske någon snut som fått för sig att dom ska få extrabetalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in