Citat:
Det tycker jag nog inte att han gör och han verkar som jag vara gammal nog att känna kalla krigets kårar. Ola Schubert har nog en hel del rätt i det där, det är bara att han verkar ogilla Putin och Ryssland ganska ordentligt och då blir det lite vridet. Han glömmer gärna att Tyskland inte vill störa sin industri, att övriga europeiska länder som Frankrike gärna forsätter sin export till Ryssland, att London är ganska glad över ryska pengar och att USA inte bryr sig om konsekvenserna för EU alls. Men visst, ännu fler sanktioner kommer att bli hårt för ryssarna. Hur hårt är det nog ingen som vet men vad jag kan garantera är att finns det ett folk som kan bita ihop i den iskalla kylan så är det ryssar så knäcka dom blir svårt. Ryssarna kommer i så fall att samlas runt sin ledare och bli mycket mer farlig än idag och någon fortsatt demokratisering kan man ju då glömma. Man hade ju hoppats på lite tålamod och förståelse vad det gäller Rysslands modernisering och "demokrati", det är ett svårt och gigantiskt land att styra precis som Kina. Att pressa fram NATO överallt istället för att stödja och bedriva bättre handel är lite trist från USA:s sida. Som tur är så har Ryssland som sagts Kina som alternativ handelsparter men dom är ju inte dummare än att dom utyttjar denna kris för att sätta prislappen.
Nu tror jag nog detta kommer att lösa sig snart för Ryssarna för dom har naturtillgångarna världen behöver och det är allt för viktigt i långa loppet. Ryssland får nog dra ner på sin försvarsbudget ganska rejält några år framöver och det gillar nog många. Den stora förloraren i den här soppan är Ukraina som kommer att ha stora svårigheter att återhämta sig för USA och EU kommer knappast att ösa pengar över dom. Och ja, det är USA, EU och Rysslands fel tillsammans med giriga dårar i Ukrainsk politik.
Nu tror jag nog detta kommer att lösa sig snart för Ryssarna för dom har naturtillgångarna världen behöver och det är allt för viktigt i långa loppet. Ryssland får nog dra ner på sin försvarsbudget ganska rejält några år framöver och det gillar nog många. Den stora förloraren i den här soppan är Ukraina som kommer att ha stora svårigheter att återhämta sig för USA och EU kommer knappast att ösa pengar över dom. Och ja, det är USA, EU och Rysslands fel tillsammans med giriga dårar i Ukrainsk politik.
Vill bara lägga till att Ryssland är det enda landet i världen som kan ha en helt självgående ekonomi och vara helt oberoende av omvärlden. Visst pengar är kul, men det är bara papper.