Citat:
Ursprungligen postat av
BuprenOrvar
Hade du läst BehindRayBans inlägg under några år i "vapen och militär" så hade du knappast förnekat att han är en mästare i att ordbajsa. Han kan bemöta ett inlägg på 3 rader text med 6 olika punkter och enorma mängder svammel utan substans. Men visst, tycker du att denne användare producerar specifika och klara inlägg så var så god.
Jag har inte läst något i "vapen och militär" för vapenintresset försvann efter militärtjänstgöringen och all förbannad vapenvård. Det är möjligt att du och BehindRayBans älskar att hata varandra och att jag har missat det. Jag, du och BehindRayBans och många andra har väl blandade stilpoäng i våra inlägg så det är väl bara för alla att sålla.
Citat:
Ursprungligen postat av
BuprenOrvar
Jag anser att det är en oseriös debatt när vissa på fullaste allvar hävdar att Putin inte bedriver någon propaganda varken i eller utanför Ryssland. Samma gäller dessa nyuppfunna "judiska nazister" som är ett idiom vilket till och med du förstår.
Personligen tycker jag också att det blir löjligt när man tjatar om fredliga demonstranter när man talar om dom professionellt beväpnade separatisterna som med våld intar polisstationer och officiella byggnader.
Jag kan hålla med om att det är illa att en del inte ser propagandan från Ryssland men det är lika illa då andra inte ser den från väst.
Angående folks protester beror det på hur man ser det. Makten finns i Kiev och det fanns ingen möjlighet för folket i öst (eller vad vi än kallar dom) att åka till dit och demonstrera, alla vet vad som skulle ha hänt. Deras metod att få väst och Kiev att se och lyssna på dom var att plocka upp vapen med lokal polis och militärs passiva (mer eller mindre) godkännande och ockupera en del offentliga byggnader. Märk väl att antal döda från dessa rebeller är betydligt färre än vad Kiev och högra sektorn lyckats med att hålla nere. Sen är det möjligt att dom har stöd från Ryssland, maffian eller lokala oligarker men dom har också en hel del stöd från befolkningen. Om det beror på rysk propaganda eller egen avsky för makten i Kiev är svårt att veta men det är nog blandat. Hur som helst har många människor i öst tagit ställning och då gäller det för Kiev att börja föra en fredlig dialog för att övertyga dom om annat och ge dom tillbaka förtroende för kommande val.
Krim anser jag är en annan historia där en krisplan aktiverades av Ryssland då protester där började och dom insåg att flottbasen höll på att falla under NATO. Jag menar hur skulle det fungera med en rysk flottbas i ett NATO land? En helt naturlig reaktion som Kiev borde ha förutsett då dom bildade ny regering och körde på. Visst, fel att ta ett land genom en underlig folkomrösnting men Kina och USA hade gjort samma sak om deras strategiska intressen hotats, så är stormakters fula tryne. Att slippa Krim kan ju också ses som praktiskt för en ev. kommande västvänlig regering med senare NATO ansökan.
Citat:
Ursprungligen postat av
BuprenOrvar
Motargumentet är alltid USA, judarna, nazisterna eller att det även fanns beväpnade på maidan. Jag vet mycket väl att det fanns beväpnade personer på maidan, men det betyder inte att 6 komplett och modernt utrustade soldater som under skottlossning intar en byggnad kan kallas för fredliga demonstranter. Det är denna sjuka polarisering och avsaknad av sans och vett som gör debattklimatet här ohållbart. Det är främst dom utländska nyreggade "personerna" som debatterar så här, dvs inte alla. Men mer och mer verkar alla ställa sig i vars ett läger: Hata USA, judar, världsbanken, nazister och älska Putin mot hata Putin och hans Ryssland.
Vilken sida hatar mest?
Maidan var i grunden gott och hade stort stöd hos folk men det blev inte som många hoppades och dom enda man kan beskylla som orsak är Radan och den tillfälliga regeringen i Kiev för hade dom varit smartare och smidigare så hade denna kris aldrig uppstått. Dom skulle naturligtvis ha bildat en regering med alla stora partier inblandade för att lugna befolkningen och sedan hållit låg profil fram till detta val i maj. Att Euromaidan stundtals var ganska millitant med ockupationer, molotovcoctails, stenar och tillhyggen har nog dom flesta sett. Att få handeldvapen förekom var ju naturligtvis för att omvärlden då skulle ha accepterat hårdare tag mot demonstranterna så dummare var dom ju inte.
Jag vet inte om jag upplevt många "utländska nyreggade 'personerna'" här men det är möjligt att jag har ett effektivt filter för skitsnack och helt enkelt ignorerar dom. Det är ändå ett intressant ämne och tråd i mitt tycke och mycket pga. USA inblanding i Ukraina och dessutom får man friska upp lite kunskap och lära sig lite mer om öst.
Jag hatar USA:s utrikespolitik och geopolitiska agenda men älskar landet i övrigt. Jag kan nästan säga dessamma om Kina och Ryssland men dessa har inte haft lika mycket konflikter runt om i världen på sina samveten sedan världskrigen som USA. USA är smartare och smidigare i sina metoder för världsherravälde och i grunden någorlunda demokratisk men dom lurar inte mig alla gånger. Fler och fler i USA ifrågasätter själva vad dom håller på med runt om i världen så vi har ju sällskap. Jag tror det är få som verkligen hatar hela USA i denna tråd men betydligt fler som hatar allt med Ryssland och senare förmodligen kommer att hata allt med Kina då dom också ska vara med och leka stormakt. Sen slutligen banksystemet som är ett stort problem i världen för dom pysslar ju inte direkt med välgörenhet så det är inte konstigt att man reagerar då dom också ska vara med och suga ur Ukraina (fråga grekerna).