Vad är största anledningen till att brittiska/engelska spelare kostar mer än spelare med samma skicklighetsnivå från något annat land? Är det att det är större chans att dom stannar i klubben då dom kommer från landet och inte kommer få någon hemlängtan osv?
Därför att klubbarna generellt är rikare än sina dito utomlands. Är man rik så finns det ingen anledning att sälja för riktigt värde då klubben ändå inte har ett pengabehov.
Roberto Firmino kanske? 16 mål och 12 assist på 33 matcher i Bundesliga är väldigt bra när man spelar i Hoffenheim. 3 år yngre än Lallana också. Några av tysk-kännarna som brukar hänga här kanske kan skriva mer om Firmino?
Liverpool har scoutat Firmino, om jag inte minns fel, men vad jag sett så har hans pris snarare legat runt £30m .
Vad är största anledningen till att brittiska/engelska spelare kostar mer än spelare med samma skicklighetsnivå från något annat land? Är det att det är större chans att dom stannar i klubben då dom kommer från landet och inte kommer få någon hemlängtan osv?
Efterfrågan
En spelare som Lallana eller Shaw, har redan visat att de kan prestera i Premier League. Du vet vad du får. De vet vad de får.
Får man fråga varför dom skulle vilja göra sig av med Hugo Lloris?
Det vill de självklart inte, däremot sägs det att Lloris själv vill det. Nu när Victor Valdés blivit skadad känns inte Monaco som något helt omöjligt alternativ. Förhoppningsvis stannar han dock.
Flikar in i tråden med lite förhoppningar för United i sillyn. Ferdinand och Vidic är ju redan klara att de lämnar.
Ut:
Evra
Büttner
Cleverley
Young
Welbeck
In:
Shaw
Varane
Coleman
Gündogan
Johnson (som truppspelare och okej inhoppare för Januzaj)
Backlinjen är ju prio ett, något annat än tre nya backar får ses som ett misslyckande. Jag har väldigt dålig koll på mittbackar så förutom Varane har jag faktiskt ingen aning om vem man kan tänka sig. Badstuber från Bayern skulle kanske funka om han blir kvitt sina skador.
Mittfältet behövs ett komplement till Carrick, och där skulle Gündogan passa in perfekt tror jag, om man väljer att spela 4-2-3-1.
Det svåra är att ställa upp ett 4-2-3-1 när man har Rooney, Mata och RvP på plan samtidigt. Både Rooney och Mata ska ju spela i mitten som tia, ingen ska vara på en kant. Egentligen tycker jag nog att RvP skulle kunna säljas och man kör Rooney, Chicarito och Wilson.
Tänkbar elva skulle då vara:
De Gea
Coleman - Jones - Varane - Shaw
Carrick - Gündogan
Nani - Mata - Januzaj
Rooney
Högerkanten är den stora frågan, jag tycker nog egentligen inte att vare sig Nani, Valencia eller Young håller måttet.
Skulle hellre vilja se:
Ut:
Rio
Vidic
Evra
Valencia
Young
Nani
RvP
In:
Shaw
Subotic
Reus
Marchisio
Rio/Vidic är ju redan borta och Evra ska bort eftersom han är så fruktansvärt genomusel.
Valencia och Young har gjort få lyckliga de senaste säsongerna, Nani har en väldigt hög topp men han verkar inte vara helt fokuserad av en eller annan anledning.
Om Van Gaal skulle kunna styra upp Nani så ska han vara kvar men ett beslut måste göras. Främst för Nanis egna skull.
RvP har gjort sitt i United, han är en Arsenalkille som ville vinna en titel och SAF ville ha en striker som kunde skjuta hem den 20:e. Om Rvp skulle gå så skulle man kunna lägga hans lön på två andra spelare också.
In så hoppas jag att Shaw blir klar snart så det inte blir en ny Thiago.
I Dortmund så hade väl Hummels varit drömmen men det känns stört omöjligt så Subotic skulle kunna bli den nya Vidic istället.
Hur lätt blir det för United att få alla dessa spelare då?
Tror nog att man får vara beredda på att ge ganska höga löner.
Tror inte lönerna är något större problem för United med tanke på vilka spelare (och med det löner) som ryktas bort.
Ut:
Büttner
Valencia
Young
Cleverly
Vida (klart)
Rio (klart)
In:
Shaw
Hummels
Reus
Kroos
Müller
Att få in alla dessa tyskar ses ju självklart som en dröm men om man ska tro vad tidningarna säger så finns ju möjligheten. Van Gaal känns som mannen som kan plocka över framför allt Kroos och Müller, vi får se.
Evra tycker jag kan få stanna ett år till som backup/rotation till Shaw som annars kan få en för hög press på sig. Bättre att ge honom tid, han kommer vara otrolig för United.
Blir en intressant sommar men jag är väl knappast ensam om att tro att United kommer ha stora pengar att spendera i sommar och det kommer behövas!