2014-05-13, 16:21
Medlem
Tja!

Är så att jag inte kommer att uppfylla de x antal HP man behöver för att kirra hem CSN detta läsår, blev heller inte antagen till sommarkurserna.
Blir jag utan både studiebidrag samt lån eller är det bara bidraget?

mvh
2014-05-13, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poofie
Tja!

Är så att jag inte kommer att uppfylla de x antal HP man behöver för att kirra hem CSN detta läsår, blev heller inte antagen till sommarkurserna.
Blir jag utan både studiebidrag samt lån eller är det bara bidraget?

mvh

Du blir utan både lån och bidrag.
2014-05-13, 20:31
Medlem
Tips på en kalender eller liknande som talar om viktiga händelser som kan påverka börsindex mottages?
Jag hade en sida för ett tag sedan men mins inte adressen dit.
Främst gäller det USA-index
2014-05-13, 20:52
Medlem
http://se.investing.com/
2014-05-13, 22:07
Medlem
sigurts avatar
Hej!

Är det tillåtet att jag säljer en aktie till min bror för 1000kr som i normalfallet kostar 15kr?

Eller skulle det vara kursmanipulation?

Finns inget syfte att göra det, mest att det skulle vara "roligt" när man tittar sen efter stängning på lägsta, högsta osv.

Men jag kan tänka mig att man startar en massa stop-loss ordrar och därför kanske det är olagligt?
2014-05-13, 22:08
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Hej!

Är det tillåtet att jag säljer en aktie till min bror för 1000kr som i normalfallet kostar 15kr?

Finns inget syfte att göra det, mest att det skulle vara "roligt" när man tittar sen efter stängning på lägsta, högsta osv.

Men jag kan tänka mig att man startar en massa stop-loss ordrar och därför kanske det är olagligt?

Till största sannolikhet kommer inte din mäklare att släppa igenom en sådan order.
2014-05-14, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Ja.

Tufft Tyvärr fick jag precise reda på att det även är poängkrav för min senaste termin (som jag pröjsat 43´000:- i återkrav för). Så jag är ändå körd....
2014-05-14, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Hej!

Du skulle bli åtalad och dömd för otillbörlig marknadspåverkan om du gjorde så. Dessutom skulle mäklaren aldrig släppa igenom affären och om de skulle göra det skulle de också bli straffade.

Se t.ex. Disciplinnämnden vid Nasdaq OMX Stockholm 2008:10 Bankaktiebolaget Avanza AB

Om du prompt vill sälja en aktie till honom får du göra det utanför börsen. Det kan din bank hjälpa dig med.
2014-05-14, 11:05
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinglefitte
Du skulle bli åtalad och dömd för otillbörlig marknadspåverkan om du gjorde så. Dessutom skulle mäklaren aldrig släppa igenom affären och om de skulle göra det skulle de också bli straffade.

Se t.ex. Disciplinnämnden vid Nasdaq OMX Stockholm 2008:10 Bankaktiebolaget Avanza AB

Om du prompt vill sälja en aktie till honom får du göra det utanför börsen. Det kan din bank hjälpa dig med.

Fungerar inte utanför börsen heller då syftet med all sannolikhet har med beskattning att göra.
Skatteverket skulle underkänna transaktionen direkt.

Vad man KAN göra är ju att bakdatera en manuell nota och välja en dag med "lämplig" kurs
2014-05-14, 12:04
Bannlyst
Bra tradingprogram, gärna billigt? Avanza Trader säljs tyvärr inte någonmer annars hade jag kört på det.
2014-05-14, 13:35
Medlem
Hej.
Frågan har säkert ställts förut, men när jag läst svaren så blir jag lite fundersam. Jag har läst 120hp hittils och klarat kraven för csn till HT14/VT15. Jag har kommit in på en 7.5hp sommarkurs nu som jag inte tänkt läsa färdigt helt i sommar, utan gör klart den under året som kommer.

Om jag enbart söker bidraget för sommarkursen, kan CSN strula när jag gör min sökning för ett helt år till hösten/våren?

Om jag tar fullt CSN, lån+bidrag för sommarkursen och säg, klarar 2hp. Blir det strul med CSN till hösten då även fast jag klarat dom 2 tidigare läsåren?

MVH
2014-05-14, 13:49
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Vad händer i Victoria Park A idag? Kan nån förklara varför den störtdykt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in