2014-05-11, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Civilsnuten
Hur menar du? 15p är heltid. T ex: jag kommer läsa två 7,5hp-kurser på 50% och har rätt till fullt studiemedel (~22k).
Ja, undrade huruvida man kunde få CSN under sommaren öht. Kul att så var fallet! Ser att jag också blivit antagen till två 7,5hp-kurser på antagning.se, räknade bara med att man kunde bli antagen till en..
2014-05-11, 17:24
Medlem
Jag läste 30 hp förra terminen och hade då bara bidrag. Denna termin läser jag också 30 hp men har inte sökt något bidrag. Jag har hittills fått ihop 15 hp och kommer antagligen inte få ihop resten av poängen... kommer jag kunna söka bidraget nästa höst?
2014-05-11, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lqpg
Jag läste 30 hp förra terminen och hade då bara bidrag. Denna termin läser jag också 30 hp men har inte sökt något bidrag. Jag har hittills fått ihop 15 hp och kommer antagligen inte få ihop resten av poängen... kommer jag kunna söka bidraget nästa höst?
Om du klarade dina poäng i höstas när du hade bidrag kommer du beviljas nytt bidrag till hösten. Eftersom du inte får bidrag under vårterminen spelar de missade poängen ingen roll.
2014-05-12, 00:02
Medlem
Hej,

Har läst en kurs 30hp (4st 7.5-poängskurser) nu under våren & fått studiemedel från CSN.

Av olika skäl har jag ej kunnat ta några poäng än så länge.

Min plan är att skriva en omtenta denna termin samt en uppsats (vardera värda 7.5hp) och sedan skriva den tredje tentan i slutet på augusti då nytt tentamenstillfälle erbjuds. På så sätt klarar jag 75% utav kursen, och borde väl då få csn?

Hur fungerar det då med att få höstens CSN (när jag söker på nytt), går detta att få retroaktivt?

Dock har jag 2 kompletteringar som jag är lite sen med (ca 2v), kommer dessa ställa till med problem ifall jag lämnar in dem snarast?

Tack på förhand!
2014-05-12, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfukkingloser
Ett lite mindre troligt alternativ är att csn har gjort fel. Enligt deras regler blir man inte återbetalningsskyldig av att misslyckas, det står både på deras hemsida och vi är många som kan bekräfta det genom personlig erfarenhet.

Detta innebär alltså att vem som helst kan få studiebidrag för en termin utan att egentligen ens avsett att studera? Du söker en terminslång kurs och registrerar dig, sen har du håvat in runt 15 000 kr gratis?
2014-05-12, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recoleta
Detta innebär alltså att vem som helst kan få studiebidrag för en termin utan att egentligen ens avsett att studera? Du söker en terminslång kurs och registrerar dig, sen har du håvat in runt 15 000 kr gratis?
Ja, men du kommer inte bli beviljad studiemedel igen fören du har tagit nödvändig mängd hp, så skulle du få för dig att du faktiskt vill plugga något så sitter du där i skiten om du inte har sparat ihop en del pengar. Fast jobbar du kommer du troligen tjäna långt över fribeloppet och är du arbetslös kan du plocka ut arbetslöshetsersättning, så det är inte så hemskt som du vill få det att låta.
2014-05-12, 01:04
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Som sagt, systemet är utformat för en premierad klick på en liten del av världskartan. Likt andra bidrag kan du fuska en del om du behagar.

Man kan gnälla åt andra hållet, att vi får orättvist bra möjligheter som råkar födas in i de ramarna. Jag kanske inte helt skulle hålla med, men det vore ett giltigt resonemang.

Att istället gnälla om att vi får för lite gratis idag är bara efterblivet.
2014-05-12, 01:05
Medlem
Yugens avatar
Om du sökt hjälp och gått till en läkare just under den studieperioden då studieresultaten påverkades som kan intyga depression osv., så finns nog en god chans att de inte är hårda.
Annars är det rätt så hårt, bara det att man måste kunna "bevisa" att man mått dåligt under
den specifika studieperioden då otillräckliga studieresultat uppstod är rätt så hårt.

Tyvärr som jag kan förstå är det rätt så ofta, om man mår psykiskt dåligt att man sällan söker sig till vården men drar ut på det, för det är så svårt att erkänna för sig själv.

Då blir det att man står där utan läkarintyget, även fast man mådde skitdåligt och kanske senare sökte hjälp, så måste man ta hela smällen bara för att det tidsmässigt inte överensstämmer.
2014-05-12, 08:08
Medlem
Citat:

Just eftersom man får försöka och misslyckas har skolorna skärpt sina krav på studenterna. På distanskurserna brukar det vara krav att man lämnar in första uppgiften annars blir man avregistrerad inom 3 veckor, på vanliga att man skriver första tentan etc. Men i praktiken, ja.

Sedan får du nog tänka ett tag till vad alternativet ska vara. För de studenter som misslyckas med sina studier brukar det vara jobbigt nog att ta igen sina poäng. Om man dessutom skulle kräva tillbaka alla pengar skulle det förmodligen ta längre tid för dem att bli klara med sina studier= dyrt för samhället.
2014-05-12, 16:41
Medlem
Niggermanias avatar
Jag läser distanskurser på komvux och har fått ett meddelande från CSN om att jag inte kommer kunna ansöka om studiemedel innan jag läst 160 poäng pga förra året då jag inte läste tillräckligt med poäng.
Min fråga är då hur det fungerar med poäng eftersom jag aldrig riktigt förstått hur det fungerar, behöver jag läsa två kurser för att få tillräckligt (160) poäng? Hur många poäng kommer jag läsa i veckan nu från den 5e?
2014-05-13, 04:22
Medlem
Nu verkar det inte bättre än att jag saknar 4,5 hp inför hösten. Blev reserv 200+ på alla sommarkurser och har därför lite svårt att plocka poängen. Min tanke är att göra en prövning i matte 2b 100p i Augusti. Går det att "läsa in poäng" genom prövning på komvux?
2014-05-13, 07:31
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerfectDesign
Nu verkar det inte bättre än att jag saknar 4,5 hp inför hösten. Blev reserv 200+ på alla sommarkurser och har därför lite svårt att plocka poängen. Min tanke är att göra en prövning i matte 2b 100p i Augusti. Går det att "läsa in poäng" genom prövning på komvux?
Ja.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in