2014-05-13, 20:29
  #7573
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
Putin håller på att måla in sig i ett hörn. Nästa våg av sanktioner kommer knäcka ryska ekonomin. Fullständigt vansinne, men det är nog lugnt... Han har ju stöd från Vitryssland, Nordkorea, Zimbabwe, Kuba, Syrien + Folkrepubliken Donetsk, Regulus, naturtvål, lille stockholm samt några andra sanna "demokrater" på FB . Härlig samling!
Jag tror att mångas putinstöd är en reaktion på den mångdubbelt större ondskan från USAs senaste regimer. Där finns det största hotet mot världens existens. Tydligen räckte inte kubakrisen för att upplysa världen om det.
2014-05-13, 22:06
  #7574
Medlem
Året var 2008. US regering var varnad av sina egna
Experts tell us that Russia is particularly worried that the strong divisions
in Ukraine over NATO membership, with much of the
ethnic-Russian community against membership, could lead to a
major split, involving violence or at worst, civil war.
https://wikileaks.org/plusd/cables/08MOSCOW265_a.html#efmBTnBfi
2014-05-13, 22:08
  #7575
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Jag tror att mångas putinstöd är en reaktion på den mångdubbelt större ondskan från USAs senaste regimer. Där finns det största hotet mot världens existens. Tydligen räckte inte kubakrisen för att upplysa världen om det.

Det är normalt att människorna reagerar så när de ser en apa i vita huset leka med en handgranat
2014-05-13, 22:28
  #7576
Medlem
En av de få nyktra rösterna från USA, i form av Ron Paul, uttalar sig.

Citat:
The US State Department provided much assistance earlier this year to those involved in the effort to overthrow the Ukrainian government. The US warned the Ukrainian government at the time not to take any action against those in the streets, even as they engaged in violence and occupied government buildings......

The residents of eastern Ukraine have long been closer to Russia than to the US and EU. In fact, that part of Ukraine had been a part of Russia...... The US demanded that Russian President Putin stop eastern Ukraine from voting on autonomy, and last week the Russian president did just that: he said that the vote should not be held as scheduled. The eastern Ukrainians ignored him and said they would hold the vote anyway. So much for the US claims that Russia controls the opposition in Ukraine.
........
The real question is why the US government is involved in Ukraine in the first place. We are broke. We cannot even afford to fix our own economy. Yet we want to run Ukraine?......

http://www.ronpaulinstitute.org/archives/featured-articles/2014/may/11/what-does-the-us-government-want-in-ukraine.aspx
2014-05-13, 22:31
  #7577
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irriga
Året var 2008. US regering var varnad av sina egna
Experts tell us that Russia is particularly worried that the strong divisions
in Ukraine over NATO membership, with much of the
ethnic-Russian community against membership, could lead to a
major split, involving violence or at worst, civil war.
https://wikileaks.org/plusd/cables/08MOSCOW265_a.html#efmBTnBfi
För tydlighetens skull: detta citat är från en rapport från den dåvarande amerikanske ambassadören till USA, William Burns. Hela stycket lyder:

“Experts tell us that Russia is particularly worried that the strong divisions in Ukraine over NATO membership, with much of the ethnic-Russian community against membership, could lead to a major split, involving violence or at worst, civil war. In that eventuality, Russia would have to decide whether to intervene; a decision Russia does not want to have to face.”

Det understrukna är ju vad vettiga skribenter på forumet brukar hävda.
2014-05-13, 22:35
  #7578
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
Putin håller på att måla in sig i ett hörn. Nästa våg av sanktioner kommer knäcka ryska ekonomin. Fullständigt vansinne, men det är nog lugnt... Han har ju stöd från Vitryssland, Nordkorea, Zimbabwe, Kuba, Syrien + Folkrepubliken Donetsk, Regulus, naturtvål, lille stockholm samt några andra sanna "demokrater" på FB . Härlig samling!

Underbart Du skrev, så jag slapp!

Skulle bara vilja lägga till "giganterna" Sydossetien och Abchazien också!

Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Andas ut!
Du har glömt att nämna Kina och Indien. Putin has more admirers than the west might think | The Guardian
Även eventuellt de största partierna i UK och Frankrike samt en stor del av Tysklands befolkning.

Vare sig Kina eller Indien röstade emot den resolution, i FN:s generalförsamling, som fördömde Rysslands annektering av Krim. Iof så tillhörde inte dessa länder de 100 talet stater som röstade för ett fördömande. Men det har sina bestämda orsaker:

Kina är iof inte direkt en vän till USA. Kina och USA är mer "Frenemis", dvs man behöver inte gilla motpartens system och allt den gör, men man är ändå medveten om det ömsesidiga beroende som finns och som gynnat, och fortsätter att gynna båda parterna.

Men de främsta orsakerna till att Kina valde att lägga ned sin röst, trots att man, officiellt, är en stark motståndare till att lägga sig i andra staters inre angelägenheter, är att Kina, fortfarande är beroende av import av vapen ifrån Ryssland, inte minst flygmotorer, (som de dock kan köpa ifrån Ukraina också).

Kina, liksom Sverige, är också beroende av rysk olja. Men vad gäller Sverige så är "beroende" ändå ett starkt ord. Premraff köper olja med hög svavelhalt ifrån Ryssland, förädlar den sedan, och säljer med god vinst, inte minst på export.

Indien är, liksom Kina, beroende av import av ryska vapen. Man samarbetar dessutom med Ryssland vad gäller elektronik och den snabba kryssningsmissilen "Bramos". Dock hade Putler svårt att få tala med den indiska premiärministern efter annekteringen av Krim. Jag förmodar att indien till sist tröttnade på Putlers sinnessjuka pladder om storryska imperialistiska drömmar och diverse paranoja över väst, (vilket iof håller på att bli en självuppfyllande profetia, enbart p.g.a. Putlers idiotiska agerande). Indien valde, hur som helst, att lägga ned sin röst.
2014-05-13, 22:44
  #7579
Medlem
USA-backade nationalister, eller vad de nu är, har skjutit ner rysktalande igen..Fy f*n vilken situation de rysktalande i landet måste vara i. Paramilitära styrkor och amerikanska legosoldater och gud vete vad för beväpnade "nazister" som springer omkring och skjuter folk.

Citat:
..
A least 21 people died in Mariupol, eastern Ukraine when Kiev's death squads were unleashed on civilians
...
Witnesses described to me how the men in black opened fire on civilian rioters, initially aiming at their legs to incapacitate them.

Footage from the fighting, which resembled urban warfare, showed terrified members of the paramilitary unit first firing into the air and then at the rioters, some of whom were seen firing handguns and automatic weapons.
...

http://www.strategic-culture.org/news/2014/05/13/kiev-lets-loose-men-black-death-squads-east-ukrainian-civilians.html
2014-05-13, 22:49
  #7580
Medlem
Citat:
The current political system in Ukraine, financed and controlled almost completely by oligarchy, began its formation in the beginning of the Kuchma era, in which business clans of wealthy industrialists were formed. The two main groups remaining today, the Donetsk clan and to a somewhat fragmented existence the Dnepropetrovsk clan, are battling for power in Ukraine. The Donetsk group, headed by Akhmetov, had their interests represented by the now almost defunct Party of Regions. The Dnepropetrovsk group (albeit smaller and fragmented than at its inception at the beginning of 90s) is headed by Yulia Tymoschenko and her former associates, such as Tychunov (acting interim president) , and whose interest is represented by the Fatherland party (‘Batkyvshina’). [1]
Så börjar en initierad analys från vänsterhåll av situationen i Ukraina. Olika klaner, oligarker och partier placeras in i sitt sammanhang. Den enfaldiga retoriken där "folket" ställs mot den skurkaktige Janukovich punkteras återigen.

http://ukrainesolidarity.wordpress.com/2014/05/10/post-coup-detat-formation-of-the-ukrainian-bourgeoisie-and-fascism/

Akhmetov, Ukrainas rikaste man, som nämns i denna analys, tycks nu ha tagit ställning mot Kiev.
Citat:
Ukrainian mining and steel group of companies Metinvest which is owned by business tycoon Rinat Akhmetov urged Ukrainian leadership “to admit irreparable errors” and to stop a punitive operation in Donetsk Region in the southeast of the country. The statement made public by the Metinvest press service contains a demand to withdraw troops from Donetsk Region, including from the city of Mariupol. Metinvest also stated about formation of people’s militia from workers of metallurgical plants incorporated in the group.
http://en.itar-tass.com/world/731131
2014-05-13, 22:59
  #7581
Medlem
NATO använder Ukraina-krisen för att väcka intresset för militäralliansen och övertyga Europeiska länder om NATOs nödvändighet, enligt ryska NATO-sändebudet.

Skapa ett problem (Ryska hotet mot Europa) och bjud på en lösning (NATO)...

Citat:
NATO is trying to make the most use of the crisis in Ukraine to prove its relevance in the current climate of security. The purpose of this artificially injected rhetoric one — to revive the bloc to increase the appropriations for military needs. And for that you need an enemy, "Grushko had written on his Facebook page.
....
"Now these commitments seem to want to get rid of, to move the military potential of the Baltic States, Poland, Romania, United States FORCES Brigade to deploy. If it is, then we will take all necessary measures to safeguard our defence capability, "writes Grushko.

http://ria.ru/world/20140513/1007665209.html
2014-05-13, 23:01
  #7582
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Du menar social utsatt och deprimerade av att man i "Väst Ukraina" återbegraver waffen-ss soldater med egen hedersvakt fullt utstyrda i autentiska ss-uniformer, vilka sedan avslutar spektaklet med att skjuta salut för att hedra dessa nazister och allt utspelas i nutid, inte under andra världskriget...

Källa: http://www.youtube.com/watch?v=ocUZjeE4EDw

Allt detta är sanktionerat av den Ukrainska statskyrkan och staten. Regin för spektaklet står Svoboda för...

Vidare är de socialt utsatta av att den nuvarande fascistjunta, vilken tillåter neo-nascister agera paramilitär i ett antal "False Flag" operationer för att kunna lägga all skuld på den rysktalande minoriteten.

Operand modus i dess operationer är att dessa paramilitärer, right sector medlemmar, låtsas vara pro-ryssar och skjuter mot pro-kiev anhängare för att piska upp stämningen för att senare bana väg för massmord som t.ex. i Odessa.

På film ses dessa rödbandade enheter konferera och ta emot anvisningar från polisbefäl och även så från en kiev-regeringsledamot.

De fick där skjuta lös på motdemonstranter med ak47, pistol och även att kasta bensinbomber, utan att närvarande polis på armlängds avstånd ingrep.

Som avslutning ställer dessa mördare upp på presskonferens efter fullbordad gärning. Fy för den lede....

Vidare vad som kan orsakar depression och social utsatthet för detta klientel:

är att nu ingår dessa mordiska enheter i National gardet, under betäckningen : Kiev 1, vilka får gå lös på civilbefolkningen med carte Blanche, i Östra Ukraina, väl beväpnade och iförda nya svarta uniformer.

------------------------------------------------------------------------------

En engelsk översättning av en intervju med en överlevande från Trade Union Byggnaden den 2 maj, 2014.

Länk: http://www.liveleak.com/view?i=7a2_1399608861

Pdf av den översatta intervjun: http://freepdfhosting.com/caadc5fa85.pdf
2014-05-13, 23:02
  #7583
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Lite om den moderna fasciststaten Ryssland:

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1.0-9/1017042_10154052538690507_4585434203751543299_n.jp g

Videos brukar vara populärt att posta här, så jag får väl hänga med i svängarna:
http://www.youtube.com/watch?v=CC0jwCzQcPI

Videon var effektiv propaganda. Dock, trots FSB false flag operation som dödade civila ryssar i hyreshussprängningarna, så kan ingen stat stillatigande tolerera våldsbejakande radikala islamisters framfart. Sedan är det en annan femma att Rysslands krigföring i Tjetjenien var ytterst brutal och bröt därför emot internationell rätt.

Hammerfalls låt "Last man standing" var mycket bra och ytterst passande.

"who let the dogs out" var väl också passande, men jag förknippar den ändå mer med detta

https://www.youtube.com/watch?v=fEP06yFYpI0
2014-05-13, 23:03
  #7584
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
Putin håller på att måla in sig i ett hörn. Nästa våg av sanktioner kommer knäcka ryska ekonomin. Fullständigt vansinne, men det är nog lugnt... Han har ju stöd från Vitryssland, Nordkorea, Zimbabwe, Kuba, Syrien + Folkrepubliken Donetsk, Regulus, naturtvål, lille stockholm samt några andra sanna "demokrater" på FB . Härlig samling!

Du har inte rätt mycket koll på Rysslands ekonomi. Heller inte internatinel ekonomi. Du har säkert inte end koll på din egna ekonomi.
Du kanske skulle skaffa dig lite kunskap om det du skriver om, innan du gör bort dig.

Se på vilka länder som Ryssland exporterar till. Se vilka länder som har stora skulder till Ryssland.

Sanktionerna är symboler. De har ingen större effekt. Den största effekten har varit, när pengar flödade ut ur Ryssland när man först började tala om sanktioner. Ingen viste vad som skulle hända. Efter att verkligheten kom fram, och det blev uppenbart för alla att ingen av Rysslands stora exportländer är intresserade av allvarliga sanktioner (bland annat EU) så har sanktionerna förlorat sitt värde som vapen.

Samtidigt börjar Ryssland svara på sanktionerna. Nu blir det inga raketmotorer till USAs sateliter (Pentagon har redan börjat kritisera Obama) ISS kommer att stängas ner snabbare än USA vill, och fler och fler motdrag kommer att komma om sanktionerna fortsätter. Tror du USA vill sätta allt på spel för Ukraina? Varför skulle de göra det?

USA försökte få Frankrike till att slopa handeln med Ryssland om Mistral skepp till ett värde av €1.5 miljarder. Frankrike vägrade lyda USA. Tyskland vill inte riskera energikaos. Det vill Italien och andra länder som är beroende av rysk gas heller inte. En stor del av västen handlar och sammarbetar med Ryssland och vill gärna fortsätta med det. De sätter inte stora saker på spel för att du och andra som tror konflikten är ett dataspel kan känna er viktiga.

Så innan du snackar mer skit om något du inte förstår, så lär dig hur internationel ekonomi fungerar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in