2014-05-28, 12:17
  #8761
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Visst var det en kupp i februari, men med nyvald president och förhoppningsvis snart en stabilare konstitution så är det överspelat. Ryssar finns det gott om i öst, men med ryska specialstyrkor i moskvas sold är det sämre med.

Klart kiev ska agera i nuvarande läge, och eftersom separatisternas oeftergivliga krav troligen är självständighet omeldebart kan kiev inte göra mer eller mindre än att eliminera dem. Oönskade konsekvenser av det får tas sedan.
Skulle du ha sagt samma sak om Janukovits hade krossat Maidan med samma metoder som Kiev nu använder?
2014-05-28, 12:19
  #8762
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Separatisterna är välde som provocerar fram inbördeskrig om några. Regeringen provocerar minst sagt folket i öst men inte med vapen.
VAD?? Inte med vapen? Vilken planet lever du på?
2014-05-28, 12:34
  #8763
Medlem
fridaynightouts avatar
Är lite blandade bilder man får se på ukrainska styrkor. Det är nämligen så att det är tre aktörer inblandade. Gendarmeri, nationalgarde, och riktiga militärstyrkor. Jo, lägg dessutom till de ukrainare som har organiserat sig frivilligt, exempelvis bataljonen Donbas.

Vilken grupp dessa grabbar tillhör bör det inte råda någon tvekan om:
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t1.0-9/10345932_697590696955165_1908659696704872411_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xaf1/t1.0-9/1891068_697590720288496_3549572928620585206_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xaf1/t1.0-9/10322824_744278988957826_1154196804736547466_n.jpg

https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t1.0-9/10356145_744280398957685_2200262562560920611_n.jpg

https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t1.0-9/10308384_744280635624328_8045720019765920952_n.jpg

https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t1.0-9/10322733_697590746955160_8627620823110283095_n.jpg

https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t1.0-9/10313447_697590803621821_3775791461160987253_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t1.0-9/10398044_697590780288490_4857308926394541289_n.jpg

Tydligen har Ukraina över 370 militärer som är utstationerade i olika konfliktområden runt om i världen som en del av FN:s fredsbevarande styrkor. Kanske dags att ta hem dessa grabbar och rensa i Donetsk?

Citat:
More than 28 thousand military and civilian personnel of Ukraine discharged their noble mission under the UN flag in about 20 peacekeeping operations and missions around the globe.
http://un.mfa.gov.ua/en/ukraine-un/peacekeeping
__________________
Senast redigerad av fridaynightout 2014-05-28 kl. 12:43.
2014-05-28, 12:35
  #8764
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
VAD?? Inte med vapen? Vilken planet lever du på?

Rättar då mig själv till att regeringen inte provocerade öst med vapen, för varför skulle de det när öst redan låg inom regeringens "domsaga"? Separatisterna ville dock annorlunda och utmanade kiev med vapen i hand.
2014-05-28, 13:14
  #8765
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failure
En liveblog som är rätt neutral i rapporteringen.
http://t.co/DiDbJsSP2e

The interpreter är en västlig propagandakanal, finansierad av rysk dissident och tillika mångmiljardär (Chodorovskiij, Rysslands en gång rikaste man - plundrat folket med andra ord; hans son bakom bloggen) och amerikanska skattepengar.

Det finns inga neutrala kanaler. Denna undviker att rapportera om nazistiska överfall och brott mot mänskligheten utförd av de Ukrainska paramilitära och militära enheterna; selekterar ut en portion av verkligheten som passar den västliga aggressiva agendan.

"The Interpreter is underwritten by two registered non-profit organizations: the London-based Herzen Foundation and the New York-based Institute of Modern Russia, of which the journal is a special project"
(theinterpreter)


"The president of IMR is Pavel Khodorkovsky, the son of Russian political prisoner Mikhail Khodorkovsky; the Institute's advisors include Vladimir V. Kara-Murza, Richard Sakwa and Andrei Piontkovsky. Lyudmila Alexeyeva is a Trustee of the Institute."
(wikipedia)

(Chodorovskij benådades av Putin och bor numera i Berlin, men wikipedia hänger förstås inte med)
2014-05-28, 13:34
  #8766
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskMuslimah
Alla chechenner var inte separatister, efter ett tag under dessas "muslimska" styre, så insåg många att ryssland var moderlandet och man stred igen och vann med rysslands hjälp.

Apropå tjetjener låter Kamrat Kadyrov idag meddela, att han inte har förmåga eller tillåtelse att lägga sig i vad folk gör med sina liv och att 2/3 av tjetjenerna lever utanför den republik som han är ledare för.

Vi kan således lita på att den tjetjenske befrielsehjälten Kadyrov kommer att låta tjetjenska anti-fascistiska hjältar med internationellt hjärta, få fortsätta vara fria medborgare och ansluta sig till den heroiska kampen mot den nazistiska ockupationsmakten i Folkrepubliken Donetsk.

https://www.bbc.com/news/world-europe-27599836
2014-05-28, 13:41
  #8767
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Donetsk flygplats är åter under DPRs skydd. Chokladbaronen börjar bli desperat då han inte vinner. Han skall sända nationens unga att dö med blodspengar och ger usd83/dag för de som ansluter sig till folkmordet i öster.

http://www.kyivpost.com/content/politics/poroshenko-promises-to-raise-ukrainian-army-pay-to-83-a-day-349713.html
2014-05-28, 13:50
  #8768
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
VICE News har på kort tid etablerat sig som en pålitlig nyhetskälla från krisens Ukraina. Inte minst deras fältreporter Simon Ostrovsky har blivit världsberömd på kuppen. Nu har VICE News även varit i Sverige där man rapporterar från en annan sorts kris, och man gör det på ungefär samma sätt som man rapporterar från Urkaina:

http://youtu.be/U1MYMVfyHi0

Tyvärr är vice-news alltför mycket knutet till pengar från USA och det märks i rapporteringen då Ostrovsky vid intervju med Maidan-folk på krigsuppdrag i öster, gör snyftreportage om vilka hjältar de är då han följer med dem i frontlinjen, utan att ha förmågan att ställa en enda kritisk fråga om deras anknytning till nazism, högerradikalism och Right Sector.

Jag förstår alltmer varför han hölls fången för förhör under en tid av Folkrepublikens män. Han har reducerats till en propagandist.
2014-05-28, 13:59
  #8769
Medlem
fridaynightouts avatar
500 flyktingar från Slovjansk är på väg till Lviv.

http://www.kyivpost.com/content/ukraine/lviv-region-offers-shelter-to-500-residents-from-sloviansk-349695.html
2014-05-28, 14:05
  #8770
Medlem
Har sagt det förut men det verkar inte gå in hos alla. Man kidnappar inte observatörer utsända av internationella organisationer. Tror inte ens Ryssland känner sig bekväma med sånt agerande. Separatisterna gräver sin grav när man bryter mot alla rådande lagar. Kanske var det roligt så länge det varade men snart är det slut och rättsväsendet i Ukraina får fullt upp att lagföra småquislingar en efter en. En möjlig klok åtgärd kanske är att bara statuera exempel för "husfridens" skull och enbart åtala dom grövsta brottslingarna. Intressant att följa i alla fall.
2014-05-28, 14:15
  #8771
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Har sagt det förut men det verkar inte gå in hos alla. Man kidnappar inte observatörer utsända av internationella organisationer. Tror inte ens Ryssland känner sig bekväma med sånt agerande. Separatisterna gräver sin grav när man bryter mot alla rådande lagar. Kanske var det roligt så länge det varade men snart är det slut och rättsväsendet i Ukraina får fullt upp att lagföra småquislingar en efter en. En möjlig klok åtgärd kanske är att bara statuera exempel för "husfridens" skull och enbart åtala dom grövsta brottslingarna. Intressant att följa i alla fall.

När Folkrepublikerna tar fångar så tillerkänns detta och skälen härför. När Nazisterna i Ukrainas Nationalgard misstänker fientlig rörelse så skjuter de för att döda.

Tyvärr verkar ödet för OSSEs delegater ha beseglats.
2014-05-28, 14:25
  #8772
Medlem
fridaynightouts avatar
Här kommer lite bilder på fredliga lokala demonstranter i Donetsk-regionen:

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t1.0-9/10352984_667861366602644_7883082248046900443_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t1.0-9/10402628_667861359935978_3957085571341881134_n.jpg

https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t1.0-9/10405494_667861406602640_4778402811506564853_n.jpg

http://charter97.org/photos/galleries/2014/gi-5177-24419-big.jpg

http://www.trust.ua/files/photo/source/0000037210-chechency-doneck.jpg

http://www.trust.ua/files/photo/source/0000037211-chechency-doneck.jpg

http://storage1.censor.net.ua/images/3/9/f/e/39fe20a46d294664fc261df2d3f4830c/620x377.jpg

http://www.trust.ua/files/photo/source/0000037209-chechency-doneck.jpg

http://charter97.org/photos/galleries/2014/gi-5177-24422-big.jpg

Kan Putin förklara vad tjetjenska krigare gör på ukrainsk mark?

Eller juste... jag glömde... Det är ju lokala självförsvarssstyrkor Självklart är det så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in