2014-05-10, 14:10
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Det fungerar inte så. Finns mängder med nerver i magen som kommunicerar med hjärnan, hormoner som leptin reglerar mättnadskänslan beroende på hur mycket mat man ätit, dess sammansättning av makronutrienter och energiinnehåll, och hur metabolismen är inställd via sköldkörteln. Handlar inte om att "magen är uttänjd"

Tja, jag kör med min modell som verkar fungera. Ät lite men ofta och känner mig nöjd, andra verkar vräka i sig ett kilo och fortfarande känner dom sig hungriga. Sen får leptinerna göra som dom vill.

på dig själv, tönt.
Citera
2014-05-10, 19:35
Medlem
zerxezs avatar
tvivlar på att du har den minsta aning om hur mycket kalorier du får i dig under en dag, tönt
Citera
2014-05-13, 14:36
Medlem
_Dante_s avatar
Jag har analyserat maten och kommit fram till att portionerna borde ligga på 850 gram för en fullvuxen hårt arbetande man som mig själv! Detta går inte att pruta på utan är ett minimum för att jag ska fungera!

Så skärp till er nu snabbmats-tillverkarna för bövelen!
Citera
2014-05-13, 14:38
Medlem
Jag glufsa i mig deras 1KG lasagne, inte fan vare 1kg för det låter ju helt sjukt att ja även efter inte skulle känna mig proppmätt. Skräpmat är till för att säljas och tjäna pengar på, blir inte särskilt förvånad att det skulle vara en form av försäljningsknep på skiten.
Citera
2014-05-13, 21:54
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Jag har analyserat maten och kommit fram till att portionerna borde ligga på 850 gram för en fullvuxen hårt arbetande man som mig själv! Detta går inte att pruta på utan är ett minimum för att jag ska fungera!

Så skärp till er nu snabbmats-tillverkarna för bövelen!

det beror ju helt på vad maten innehåller. fett innehåller 9 kalorier per gram, medan protein och ren stärkelse ligger på 4 kalorier per gram, dessutom beror det på hur mycket vätska och fiber maten innehåller. det går knappast att sätta en exakt vikt som är optimal, särskilt inte mellan så många olika rätter
Citera
2014-05-14, 11:39
Medlem
Poro_poikas avatar
Citat:
det beror ju helt på vad maten innehåller. fett innehåller 9 kalorier per gram, medan protein och ren stärkelse ligger på 4 kalorier per gram, dessutom beror det på hur mycket vätska och fiber maten innehåller. det går knappast att sätta en exakt vikt som är optimal, särskilt inte mellan så många olika rätter

Och största delen av halvfabrikat och färdigmat som är processade och raffinerade innehåller "falska" kalorier som inte magsäckens nerver och hormoner känner av och leder till att mättnadskänslan uteblir. Samt att man från halvfabrikat inte får i sig tillräckligt med mikro och makronutrienter.
Citera
2014-05-14, 12:52
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:

Det går alldeles utmärkt att uppskatta hur stora portioner jag behöver.
Alldeles utmärkt.

Att som tillverkarna gör kalla sina XL portioner för XL är rena skämtet!
Citera
2014-05-20, 03:08
Medlem
HasseBanans avatar
Ja jag fattar det verkligen inte. Och sen har de mage att ta 40-50 spänn för skiten. Som du säger, t.o.m. XL-portionerna är löjligt små. Är man riktigt hungrig blir man inte mätt på at. Är väl åt säljtrick att det ska se gott ut på förpackningen. Liksom, en liten köttbit, en klick överkokta grönsaker och en näve klyftpotatis eller potatisbollar. Ett stort skämt som du säger. Men smakmässigt är de ju ofta ok..
Citera
2014-05-29, 01:44
Bannlyst
[quote=_Dante_|48601788]Varför har ingen lanserat en portionsmat som en vuxen arbetande man blir mätt på ?
Även XL utförandet är rena skämtet i storleken på portionen!

Blir ni mätta av denna maten eller micrar ni 2st som undertecknad måste göra för att magen ska sluta skrika?

Det är rent märkligt tycker jag att det inte finns ett allternativ där man kan få chansen att äta sig hyffsat mätt på EN portion.[/QUOTE

Laga egen lunch? Går inte att jämföra med Felix eller dafgårds skräp.
Citera
2014-05-29, 01:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Nja, man ser de ofta i frysen på arbetsplatser, ett smidigt sätt fixa lunchen helt enkelt.

Jag jobbade på ett ställe som hade en stor frys full med sådana, för nattskiftet.

Ja tyvärr för att folk är för lata för att rulla egna köttbullar en vardagskväll, istället köper dom denna smörja. Sen gnälls det.
Citera
2014-05-30, 19:41
Medlem
Muppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Ja jag fattar det verkligen inte. Och sen har de mage att ta 40-50 spänn för skiten. Som du säger, t.o.m. XL-portionerna är löjligt små. Är man riktigt hungrig blir man inte mätt på at. Är väl åt säljtrick att det ska se gott ut på förpackningen. Liksom, en liten köttbit, en klick överkokta grönsaker och en näve klyftpotatis eller potatisbollar. Ett stort skämt som du säger. Men smakmässigt är de ju ofta ok..

Är väl snarare 30-32 för XL rätterna :P
De vanliga ligger väl på 20-24
Citera
2014-05-30, 19:42
Bannlyst
Har inte ätit mycket färdigrätter i mitt liv men när jag har har jag inte blivit mätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in