2014-05-12, 22:49
Medlem
Gabrieluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mschief
Nej det får du ju inte alls. Typiskt Flashback att hitta på något och presentera det som fakta. Årets normering för 0.0 var 0-17 rätt svar av 80 möjliga på kvantitativa samt 0-19 av 80 på verbala. För kvantitativa är 12/80 frågor med fem svarsalternativ och övriga fyra. Alltså 12*0.2 + 0.25*68 = 19.4 som skulle ge dig 0.1 på kvantitativa. I verbala delen är 20/80 frågor med fem svarsalternativ så 0.2*20 + 0.25*60 = 19 som ger dig 0 poäng. Mao får du 0.05 poäng på högskoleprovet om du kryssar på måfå (tur och otur inte inräknat).

Helt riktigt. För övrigt, varför skulle Högskoleprovet dedikera 4 poängsteg till en gradering på hur bra, eller snarare dåligt, folk gissar? ;-)
Citera
2014-05-12, 23:19
Medlem
Nå går jeg litt ot her altså Men som jævla norrbagge så er jeg naturlig nyfiken på hva som ville bli resultatet, hvis jeg prøvde meg på dette Högskolaprovet; som det ikke finnes noe helt tilsvarende til i Norge så vidt jeg vet. Eneste hjelpemiddel jeg brukte under prøvene var den medfølgende kalkulatoren i Windows. Jeg fant en test på studera.nu. Om den er kvalitetssikret har jeg ikke tatt meg tid til å undersøke nærmere. At jeg skulle ha lavere score på de første delene, enn på språk og samfunnskunnskap, var som forventet. Jeg vet ikke om jeg har tolket det endelige resultatet feil, men i normeringstabellen på samme site, så gir 75 poeng 2.0 i normerte poeng. Mulig jeg har misforstått, men det er vel ikke så ille? Så er det bare å sette seg på flyet og flytte til Sveariket, not

Jeg vet ikke om et godt resultat på dette provet gir noen indikasjon på om politiker er egnet eller uegnet for sitt virke - politikk er å ville - og den type kunnskap som testes i högskoleprovet sier ikke nødvendigvis så mye om en politikers praktiske kunnen og gjennomslagskraft for sin politikk. Men prøven gir en indikasjon på vedkommendes forståelse for det svenske språket helt klar! Dessuten så var vel miljøpartisten ikke helt i form denne dagen.
Senast redigerad av Vonbock 2014-05-12 kl. 23:35.
Citera
2014-05-13, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vonbock
Nå går jeg litt ot her altså Men som jævla norrbagge så er jeg naturlig nyfiken på hva som ville bli resultatet, hvis jeg prøvde meg på dette Högskolaprovet; som det ikke finnes noe helt tilsvarende til i Norge så vidt jeg vet. Eneste hjelpemiddel jeg brukte under prøvene var den medfølgende kalkulatoren i Windows. Jeg fant en test på studera.nu. Om den er kvalitetssikret har jeg ikke tatt meg tid til å undersøke nærmere. At jeg skulle ha lavere score på de første delene, enn på språk og samfunnskunnskap, var som forventet. Jeg vet ikke om jeg har tolket det endelige resultatet feil, men i normeringstabellen på samme site, så gir 75 poeng 2.0 i normerte poeng. Mulig jeg har misforstått, men det er vel ikke så ille? Så er det bare å sette seg på flyet og flytte til Sveariket, not

Jeg vet ikke om et godt resultat på dette provet gir noen indikasjon på om politiker er egnet eller uegnet for sitt virke - politikk er å ville - og den type kunnskap som testes i högskoleprovet sier ikke nødvendigvis så mye om en politikers praktiske kunnen og gjennomslagskraft for sin politikk. Men prøven gir en indikasjon på vedkommendes forståelse for det svenske språket helt klar! Dessuten så var vel miljøpartisten ikke helt i form denne dagen.
Skippa kalkylatorn i Windows nästa gång. Vid provet får man endast ha linjal, penna och suddgummi.
Citera
2014-05-13, 09:14
Medlem
Skön Rick Falkvinge är som kliver in på 1,9. inte alls dåligt.
Citera
2014-05-13, 09:48
Medlem
mschiefs avatar
Tycker även det är viktigt att påpeka att mindre än 5% av alla HP-deltagare är över 40 år så när vi jämför dessa politiker mot medelvärden pratar vi om medelvärden hos en massa 20-åringar med icke-fullbordade ord- och läskunskaper. Mao tror jag inte att 0.9 representerar medelsvensken.
Citera
2014-05-13, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reconnaissance
Aftonbladet har idag en artikel kring EU-kandidaters resultat på högskoleprovet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/EU/Valkompassen/article18853123.ab

I den framgår att Miljöpartiets EU-kandidat Anwhar Athahb skrev sämsta möjliga resultat, 0.0 på provet. Som referens kan nämnas att om man gissar på samtliga frågor så får man 0.4.

Är det rimligt att vi har politiker som skriver 0.0 på högskoleprovet? Känner du förtroende inför den personen i sitt ämbete?

Diskutera.
Är det rimligt att ha medlemmar på Flashback som inte kan läsa innantill och upptäcka att nämnda miljöpartist var sjuk och inte fullföljde provet? Är det rimligt att ha medlemmar på Flashback som sedan instämmer i din TS och villigt därmed får bekräftat att miljöpartister är dumma i huvudet? Det är de verkligt intressanta frågorna.
Citera
2014-05-13, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
För att skriva 0.0 måste man veta det rätt svaret och sedan medvetet svara fel. Om du kryssar på måfå får du 0.3-0.4.

Men detta är nog inte fallet, förmodligen gjorde han inte ens klart första provdelen. Det brukar alltid vara någon som kommer på att de inte orkar när de väl befinner sig på plats och istället går hem.

Helt fel. Här är en normeringstabell. Om man svarar helt slumpmässigt, eller bara "a", på alla frågor får man ungefär 18 rätt av 90. (90 x 0.2 = 18) Detta gör att man får 0.0 eller 0.1, med lite tur. Med andra ord: För att få 0.3-0.4 måste man vara signifikant bättre än slumpen.
Citera
2014-05-13, 12:53
Medlem
GoldenBlitz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mschief
Tycker även det är viktigt att påpeka att mindre än 5% av alla HP-deltagare är över 40 år så när vi jämför dessa politiker mot medelvärden pratar vi om medelvärden hos en massa 20-åringar med icke-fullbordade ord- och läskunskaper. Mao tror jag inte att 0.9 representerar medelsvensken.

Trött på människor som tror att medelsvensson och folk i allmänhet är så jävla duktiga på allting. Är du 20 år ligger nog dumma mattetal man aldrig använder och konstiga ord folk heller aldrig använder närmre i tiden, än för någon som inte gått i skolan på 20 år.
Citera
2014-05-13, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoldenBlitz.
Trött på människor som tror att medelsvensson och folk i allmänhet är så jävla duktiga på allting. Är du 20 år ligger nog dumma mattetal man aldrig använder och konstiga ord folk heller aldrig använder närmre i tiden, än för någon som inte gått i skolan på 20 år.
Du har både rätt respektive fel. Här (pdf, s. 11) finns en undersökning som visar att orddelen har signifikant positivt samband med ålder (äldre kan fler ord) medan nogdelen har ett svagt negativt samband med ålder (samma gäller engelskdelen). Citat:

"... delprovet ORD har ett starkt positivt samband med ålder. För två av delproven – NOG och ELF – har resultaten ett svagt negativt samband med ålder, dvs. ju högre ålder desto lägre genomsnittligt resultat och detta gäller för både män och kvinnor. Resultaten på delproven DTK och LÄS uppvisar inga klara tendenser vad gäller samband mellan resultat och ålder."

Fakta, inte spekulation.
Citera
2014-05-13, 13:18
Medlem
brattalattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reconnaissance
Aftonbladet har idag en artikel kring EU-kandidaters resultat på högskoleprovet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/EU/Valkompassen/article18853123.ab

I den framgår att Miljöpartiets EU-kandidat Anwhar Athahb skrev sämsta möjliga resultat, 0.0 på provet. Som referens kan nämnas att om man gissar på samtliga frågor så får man 0.4.

Är det rimligt att vi har politiker som skriver 0.0 på högskoleprovet? Känner du förtroende inför den personen i sitt ämbete?

Diskutera.

Han är miljöpartist, vad väntar du dig? Är de MPare är det okej för mig att det går dåligt för dem för partiet skämmer ut sig.
Citera
2014-05-13, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Är det rimligt att ha medlemmar på Flashback som inte kan läsa innantill och upptäcka att nämnda miljöpartist var sjuk och inte fullföljde provet? Är det rimligt att ha medlemmar på Flashback som sedan instämmer i din TS och villigt därmed får bekräftat att miljöpartister är dumma i huvudet? Det är de verkligt intressanta frågorna.
Citat:
Ursprungligen postat av brattalatta
Han är miljöpartist, vad väntar du dig? Är de MPare är det okej för mig att det går dåligt för dem för partiet skämmer ut sig.
Quesque erat demonstrandum.
Citera
2014-05-13, 14:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redax

Är det rimligt att förstå att hon fick 0,0 oavsett hur "sjuk" hon var. Vet du ens hur många delar hon gjorde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in