2014-05-12, 13:47
Medlem
Har säkert redan varit uppe i tråden, att bilden från skolbombningen med Yara pekande, skulle vara fejkad. Ber om ursäkt i så fall!

http://sv.tinypic.com/r/29fua9/8

Om man tittar på en annan bild på "Yara" med "samma" jacka, så har bomb-bildens jacka en helt skrikig, chockrosa färg. Bärande balkar på hus i bakgrunden är märkligt ljusgröna, de borde inte ha en sådan färg. Någon skrev att Facebookkonton mycket väl kan ha tillrättalagts och utformats, både i förväg (för kommande syften) och i efterhand (för att anpassa sig till rådande situationer). Lura korkade svenska myndigheter är nämligen inte särskilt svårt.
Senast redigerad av Rockoletta 2014-05-12 kl. 13:50.
Citera
2014-05-12, 13:49
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Slarvigt skrivet av mig skulle vara biologiska föräldrar utan svenskt medborgarskap som inte befinner sig i Sverige och inte har eget PUT. Att föräldrar med svenskt medborgarskap som befinner sig utomlands och ej kan ta tillvara sitt barns intresse är jag klar över kan ha god man. Det är bra om det gäller föräldrar utan eget uppehållstillstånd också.

Allt det här kan man ta reda på via google.

Här är adressen

https://www.google.se
Citera
2014-05-12, 14:29
Medlem
Mer om deras bostadsområde i Gaza http://en.wikipedia.org/wiki/Tel_al-Hawa
Området bombades i november 2012, men även vid nyåret 2009
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gazakriget
Så nog kan man förstå att folk har goda skäl att komma därifrån, men även att många är traumatiserade, och kanske tillräckligt skadade för att helt sakna empati.
Citera
2014-05-12, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockoletta
Har säkert redan varit uppe i tråden, att bilden från skolbombningen med Yara pekande, skulle vara fejkad. Ber om ursäkt i så fall!

http://sv.tinypic.com/r/29fua9/8

Om man tittar på en annan bild på "Yara" med "samma" jacka, så har bomb-bildens jacka en helt skrikig, chockrosa färg. Bärande balkar på hus i bakgrunden är märkligt ljusgröna, de borde inte ha en sådan färg. Någon skrev att Facebookkonton mycket väl kan ha tillrättalagts och utformats, både i förväg (för kommande syften) och i efterhand (för att anpassa sig till rådande situationer). Lura korkade svenska myndigheter är nämligen inte särskilt svårt.
Jorå, detta har avhandlats grundligt. Minst sagt. Bara att gå till sökmotorn.
Citera
2014-05-12, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
och jag har försökt vara pedagogisk i mitt inlägg kl 12:59 idag.
Jag ger också upp eftersom denna fråga ältats och ältats och det är med den som med många andra frågor: folk sitter vid datorer och är uppkopplade på nätet, vill/ kan inte söka information, eller förstår inte vad där står utan tar den lättaste vägen ut.
...

Tänk så mycket som kunnat diskuteras mera meningsfullt i stället!
Ett bra sätt är ju annars att skaffa sig en gemensam kunskapsplattform till exempel genom att utgå från de mynigheternas dokument och annat som de så förtjänstfullt lägger ut. Just för att var och en ska begripa ...
Jag är hemskt ledsen att ha besvärat dig. Men nu är det fakta som gäller, en gemensam kunskapsplattform. Biologiska föräldrar som ej vistas i sverige och ej har eget uppehållstillstånd kan ej tillförordnas god man som ska tillvarata barnets intressen (till skillnad från svenska medborgare som är föräldrar som kan få god man för att se till barnens behov vid vistelse i utlandet)
Det är barnet som har god man. Denne god man kan i sin tur förorda annan person till särskild vårdnadshavare när barnet får put efter förfrågan i den utredning som socialtjänsten gör och som tingsrätten därefter fattar beslut om. Eftersom jag inte hittade dessa regler genom att googla så har jag frågat en jurist som arbetar med dessa frågor. Svaret klart och tydligt varken biologiska föräldrar utan put eller särskild vårdnadshavare kan ha god man. >hoppas jag varit pedagogisk.
Citera
2014-05-12, 14:38
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Japp, men där står det fortfarande inte vad hon har för personnummer. Jag håller med om att det är troligare att en åttioåring som sedan avlider avsäger sig ett godmanskap till följd av sjukdom än en sextiotvååring som fortfarande lever, men om hela identifikationen med den äldre kvinnan bygger på detta ska vi var tydliga med det i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ett av problemen här i tråden är att det har varit en förtvivlad massa inlägg som väldigt bestämt har velat övertyga tråden om både det ena eller andra, men som däremot inte på samma bestämda sätt har kunnat belägga denna sin uppfattning.

Det fanns en god man som hade flera förordnade i Blekinge Tingsrätt. Och ingen annan Inger S har något godmanskap förordnat i Tingsrätten.
Alltså kvinnan som jag skrev om i går. Så det är alltså den kvinnan som har avlidit som med största sannolikhet förordnades till Yara.
Ä 475-07

God man: Inger Sjöblom
Skansvägen 29
37*1 4*2 Karlskrona

3703*9-3**8, ***= 2 3 och 2

Var så god och ifrågasätt aldrig mina uppgifter igen.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-05-12 kl. 15:22.
Citera
2014-05-12, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det fanns en god man som hade flera förordnade i Blekinge Tingsrätt. Och ingen annan Inger S har något godmanskap förordnat i Tingsrätten.
Alltså kvinnan som jag skrev om i går. Så det är alltså den kvinnan som har avlidit som med största sannolikhet förordnades till Yara.
Ä 475-07

God man: Inger Sjöblom
Skansvägen 29
371 42 Karlskrona

3703*9-3**8, ***= 2 3 och 2

Var så god och ifrågasätt aldrig mina uppgifter igen.

Må vara lite trög, men finner det ändå märkligt att en person - född 1937 - finns med i "gode-man-poolen". Menar absolut inte att vara åldersdiskriminerande, för en 37:a kan så oändligt mycket mer än jag. Men i sådana här sammanhang...?
Citera
2014-05-12, 14:46
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockoletta
Må vara lite trög, men finner det ändå märkligt att en person - född 1937 - finns med i "gode-man-poolen". Menar absolut inte att vara åldersdiskriminerande, för en 37:a kan så oändligt mycket mer än jag. Men i sådana här sammanhang...?

Du får ta det med Överförmyndarnämnden i Karlskrona Kommun.
Citera
2014-05-12, 14:57
Medlem
Citat:
Jag är hemskt ledsen att ha besvärat dig. Men nu är det fakta som gäller, en gemensam kunskapsplattform. Biologiska föräldrar som ej vistas i sverige och ej har eget uppehållstillstånd kan ej tillförordnas god man som ska tillvarata barnets intressen (till skillnad från svenska medborgare som är föräldrar som kan få god man för att se till barnens behov vid vistelse i utlandet)
Det är barnet som har god man. Denne god man kan i sin tur förorda annan person till särskild vårdnadshavare när barnet får put efter förfrågan i den utredning som socialtjänsten gör och som tingsrätten därefter fattar beslut om. Eftersom jag inte hittade dessa regler genom att googla så har jag frågat en jurist som arbetar med dessa frågor. Svaret klart och tydligt varken biologiska föräldrar utan put eller särskild vårdnadshavare kan ha god man. >hoppas jag varit pedagogisk.

Jättebra att du näpser mig, det behövs ibland!
Då återgår vi till de dokument, som MrsMagoo lämnat och som ligger i första inlägget.
I domslutet (tillsättandet av särskild vårdnadshavare) står det bl.a.
"
SÖKANDE
Karlskrona kommun, Socialnämnden, Familjerättsgruppen
371 83 KARLSKRONA
SVARANDE
1. Madleen Alnajjar, 19810314
2. Mohammed Alnajjar, 19770311
God man för båda: Jur.kand. Jonas Rydgren
c/o Advokatfirman Werner HB
Box 103
371 22 Karlskrona

Och i ansökan står det

"YRKANDEN M. M.
Socialnämnden i Karlskrona kommun har den 5 november 2013 ansökt om att
tingsrätten förordnar Rami Ashour som särskild förordnad vårdnadshavare för
Yara ,
Yara föräldrar, som befinner sig i Gaza, har efter kontakt med gode mannen
medgett yrkandet om att Rami Ashour förordnas som särskild förordnad
vårdnadshavare för Yara . Yara har själv också samtyckt till att Rami
Ashour ges uppdraget. "

Alltså blev det ändå lite rörigt - tack ska du ha!

(MrsMagoo Jag ifrågasätter aldrig dina uppgifter)
Citera
2014-05-12, 15:07
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:

Då får du gärna berätta vad din slutsats blir av det här? Vad är det du vill få sagt?

Föräldrarnas god man tog tillvara föräldrarnas intresse i det här ärendet https://anonfiles.com/file/0814caaf04f17831171cc4476a35a8b5 .

Yaras god man tog tillvara Yaras intresse innan MGM blev särskilt förordnad vårdnadshavare. I det här dokumentet kan man läsa att Yaras god man tog tillvara Yaras intressen. Dokumentet ligger till grund för blekinge tingsrätts dom att överföra vårdnaden till MGM.
https://cdn.anonfiles.com/1399286305402.pdf

Föräldrarna har haft en god man.

Yara har haft en god man.
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-05-12 kl. 16:02. Anledning: Länk inlagd
Citera
2014-05-12, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll

Bra avslutning på det temat!
Citera
2014-05-12, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Då får du gärna berätta vad din slutsats blir av det här? Vad är det du vill få sagt?

Föräldrarnas god man tog tillvara föräldrarnas intresse i det här ärendet https://anonfiles.com/file/0814caaf04f17831171cc4476a35a8b5 .

Yaras god man tog tillvara Yaras intresse innan MGM blev särskilt förordnad vårdnadshavare.

Det är det jag trodde att jag läst, men nu hittar jag det inte igen.
Kan du säga vilken rad
(något ursäktad av en svår övre luftvägs och svullna ögon; men bara något ...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in