2014-05-12, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fia68
Mmmm skrika på vem när man aldrig får svar ngn stsnns
Vilket nr ska man ringa för 0771235235 är ju dö fött
. Mitt är med o norrköping .;( ;( ;(

Du ringer migrationsverkets växel (tror det är samma nummer men ett annat knappval) och säger att du söker en teamledare på tillståndsenheten i Norrköping, men att du tyvärr inte vet/kommer ihåg vad personen heter. Du kommer att få namn och telefonnummer (e-post = fornamn.efternamn@migrationsverket.se).

Citat:
Ursprungligen postat av ixney
Förlåt men 11månader är bara en beräknad väntetid baserat på hur länge majoriteten av de som får beslut nu väntat. Det kan lika gärna bli längre, eller kortare.

Sitter man och räknar ner till den väntetiden och tror att det är någon slags maxtid lär man bara bli besviken.
Du kanske får ditt beslut nästa månad eller om 6 månader. Det är ju det som är det absolut värsta med hela den här processen att man inte har en jävla aning.

Det stämmer att man inte vet när man får beslut. Många får ju efter bara ett par månader, andra efter 4-6 medan andra får vänta närmare ett år. 11 månader måste dock ses som en "maxtid". Det är tiden det tar just nu för 90% av de sökande att få svar. Övriga 10% får anses vara komplicerade ärenden (flera intervjuer, DNA-kontroll o.s.v.). Har man väntat över 12 månader utan att någon ens har tittat på ärendet kan de dock inte hävda att det är "komplicerat", eftersom de inte kan veta det.
Senast redigerad av Sansmoral 2014-05-12 kl. 10:21.
Citera
2014-05-12, 10:40
Medlem
Citat:
Förlåt men 11månader är bara en beräknad väntetid baserat på hur länge majoriteten av de som får beslut nu väntat. Det kan lika gärna bli längre, eller kortare.

Sitter man och räknar ner till den väntetiden och tror att det är någon slags maxtid lär man bara bli besviken.
Du kanske får ditt beslut nästa månad eller om 6 månader. Det är ju det som är det absolut värsta med hela den här processen att man inte har en jävla aning.
Precis, det är det dom säger när man ringer dom.
Citera
2014-05-12, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sansmoral
Det stämmer att man inte vet när man får beslut. Många får ju efter bara ett par månader, andra efter 4-6 medan andra får vänta närmare ett år. 11 månader måste dock ses som en "maxtid". Det är tiden det tar just nu för 90% av de sökande att få svar. Övriga 10% får anses vara komplicerade ärenden (flera intervjuer, DNA-kontroll o.s.v.). Har man väntat över 12 månader utan att någon ens har tittat på ärendet kan de dock inte hävda att det är "komplicerat", eftersom de inte kan veta det.

Visserligen men den räknas ju om var tredje månad. När min man ansökte var "maxtiden" 7-8 månader om jag inte minns fel. Nu är den 16 månader för oss. Det jag menar är att det finns ingen fast maxtid att sitta och räkna ner till för den kan lika gärna höjas igen eller sänkas för den delen.
Alltså man har ingen aning.
Citera
2014-05-12, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-20
Några andra förslag som kan hjälpa mig nu ?
Vad tror ni !!

Citat:
Visserligen men den räknas ju om var tredje månad. När min man ansökte var "maxtiden" 7-8 månader om jag inte minns fel. Nu är den 16 månader för oss. Det jag menar är att det finns ingen fast maxtid att sitta och räkna ner till för den kan lika gärna höjas igen eller sänkas för den delen.
Alltså man har ingen aning.
Japp våran första var oxå 7-8 månader och nu
16 månader . För oss känns varje vecka som
En månad , så alltså varje nu pålagd månad är
En plåga .ibland borde vi byta ut våratl liv mot en
Handläggares kanske dom kunde ha lite förståelse
För oss som inte får träffa våra resp varje dag
Runt 16 tiden
Citera
2014-05-12, 18:33
Medlem
Stackars alla er som väntat så sjukt länge
Verkar som att Norrköping är den värsta enheten då. Kan det vara så att de olika enheterna har olika långa väntetider och belastningar?!. De borde väll ändå kunna placera om ärendena då så att de tas i tur och ordning.
Ni som har era ärenden där kanske kan göra något åt detta tillsammans.. JO-anmälan kanske.
Jag vet att 11 månader är en ungefärlig väntetid, men då ska inte folk vänta i mer än 11-12 månader då vissa får svar på några veckor. (inget illa mot er som har fått svar, jätte kul för er men så dåligt mot dem som väntat så pass mycket längre..)
Vi är snart inne på 7 månader har som harkelharkel vårt ärende i Solna, ansökt 20 dagar senare. Får se om vi oxå får en handläggare om några veckor då eller om det faktiskt är värt att kriga lite med dom...
Citera
2014-05-12, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ida99
Stackars alla er som väntat så sjukt länge
Verkar som att Norrköping är den värsta enheten då. Kan det vara så att de olika enheterna har olika långa väntetider och belastningar?!. De borde väll ändå kunna placera om ärendena då så att de tas i tur och ordning.
Ni som har era ärenden där kanske kan göra något åt detta tillsammans.. JO-anmälan kanske.
Jag vet att 11 månader är en ungefärlig väntetid, men då ska inte folk vänta i mer än 11-12 månader då vissa får svar på några veckor. (inget illa mot er som har fått svar, jätte kul för er men så dåligt mot dem som väntat så pass mycket längre..)
Vi är snart inne på 7 månader har som harkelharkel vårt ärende i Solna, ansökt 20 dagar senare. Får se om vi oxå får en handläggare om några veckor då eller om det faktiskt är värt att kriga lite med dom...
Hej
Har faktiskt varit inne på samma linje och dessutom
Skrivit till dom ang detta . Av den enkla anledningen
Att jag har ca 5 mil till örebro men tillhör norrköping
Som är 8 mil . Var ligger logiken !?.
Som har hela östergötland vilket jag såklart inte
Tillhör. Inte heller örebro . Men gäller det sjukvård
Hamnar jag i örebro
SJUKT
Citera
2014-05-12, 19:14
Medlem
purpleladys avatar
Citat:
Hej
Hamnar jag i örebro
SJUKT

Det har inget att göra med var i landet du bor. Jag bor på västkusten och vårt ärende har hamnat i Örebro. Enligt en person på kundtjänst så hamnar ärenden på det kontor som har minst att göra. Vilket jag inte tror på en sekund... En annan på kundtjänst påstod att alla webbansökningar hamnar först och främst i Örebro, men slussas sedan ut till andra enheter när trycket blir för högt. Vilket, enligt den första telefonisten, var helt fel. Hen påstår att allt jag tidigare hört från kundtjänst är fel och ljug. Och ja, det var samma person som påstod att alla "snabba ärenden" i detta forumet också är ljug.

Ps. En sak till hörrni. Den här tråden har nu varit aktiv i ett år. Någon som vet hur det har gått för TS? : )
Citera
2014-05-12, 19:24
Medlem
Vi har faktiskt fått en riktig handläggare! Pratade med henne idag, och hon sade att vi bör få beslut väldigt väldigt snart.

LIGG I! Det lönar sig att vara riktigt jobbig!

Här är min mailkonversation med teamledaren. Jag pratade även med andra, bl.a Ola Tranås som tydligen pushade på så att vi fick en handläggare! Kan tyvärr inte lägga ut ljudfilerna som jag spelade in, då namn och annan info framgår. Du är välkommen att använda min taktik.

https://drive.google.com/file/d/0BwQN7rgVo9r_UkFvbndPdklHY0U/edit?usp=sharing

1. Prata ALDRIG med kundtjänst, och maila dem aldrig
2. Få tag på nyckelpersoners nummer genom växeln. Funkar det inte med teamledare i din enhet eller enhetschefen, kontakta verksamhetschefer och andra nyckelpersoner i andra enheter. Skvallra om att de gör ett dåligt jobb helt enkelt!
3. Ligg i som tusan och dra inte för dig att vara jobbig eller att visa dem att du vet vad som försiggår
Citera
2014-05-12, 19:24
Medlem
Citat:
Hej
Hamnar jag i örebro
SJUKT

Om jag har förstått det hela rätt så behöver inte ett ärende hamna där man bor utan kan handläggas på andra sidan landet.
Har hört om dem som bor i Södra sverige som fått handläggare i Boden.
Jag läste en artikel som nämde utfördelningen av ärendena men kan inte minnas vart.
Om jag minns rätt så placerades de ut jämnt efter beläggning... Detta kan verkligen inte stämma då.
Ni som gjort pappersansökan har verkligen blivit lurade.. Nu går förmodligen alla som ansökt via webb före pga av det nya systemet
Citera
2014-05-12, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harkelharkel
Vi har faktiskt fått en riktig handläggare! Pratade med henne idag, och hon sade att vi bör få beslut väldigt väldigt snart.

Här är min mailkonversation med teamledaren. Jag pratade även med andra, bl.a Ola Tranås som tydligen pushade på så att vi fick en handläggare! Kan tyvärr inte lägga ut ljudfilerna som jag spelade in, då namn och annan info framgår. Du är välkommen att använda min taktik.

2. Få tag på nyckelpersoners nummer genom växeln. Funkar det inte med teamledare i din enhet eller enhetschefen, kontakta verksamhetschefer och andra nyckelpersoner i andra enheter. Skvallra om att de gör ett dåligt jobb helt enkelt!
3. Ligg i som tusan och dra inte för dig att vara jobbig eller att visa dem att du vet vad som försiggår

Wow Du är ju sjukt duktig, Jag sa försöka ta mig tid i veckan till att få igång vår process också. Tusen tack för informationen och kontaktpersonerna. Det är guld värt.
Vad roligt att ni kommer att få besked snart, håller tummarna
Citera
2014-05-12, 19:58
Medlem
purpleladys avatar
Citat:
Ring och försäkra dig om att det faktiskt är en handläggare. Var snabb, för det telefonnumret du fick gäller endast mellan 9-11. Jag fick höra förut att vi hade en handläggare, men det visade sig vara en assistent som registrerat ärendet bara. Fråga efter “beslutsfattande handläggare”.

Citat:
Ursprungligen postat av FruSK
Samma här! jag trodde vi med fick en handläggare och ringde henne sen helt plötsligt sa hon att våra dokument låg i en hög och väntade på en handläggare....
Hon sa också att hon var assistent.

Citat:

Jag ringde kundtjänst idag (en snabbis bara, ville inte bråka, bara kolla) och fick bekräftat att vår handläggare ÄR en beslutsfattande handläggare, och absolut ingen assistent.. vilket gjorde mig väldigt glad! Försökte få så mycket information som möjligt (hade en kort rast på jobbet, handläggarens telefontid var sedan länge över).

Telefonisten sa "Ja, jag kan se här att xxxx redan har börjat kolla på ert ärende" och sen sa hon "xxxx har alltså 200 ärenden hos sig så jag kan inte svara på hur lång tid det kommer att ta, men jag önskar er lycka till"

Absolut en underbar telefonist men.... VA? Vad betyder allt detta? Är så sjukt exalterad och samtidigt förvirrad... 200 ärenden? Jaha... men har redan börjat kolla på vårt ärende? Tar man en smygtitt då & då, går man inte igenom hela ärendet en gång för alla? Ahhh... Ska försöka få tag i denna person imorgon då det är telefontid. Ber hårt.

Harkelharkel; GRATTIS och bra jobbat!! Pratade du i telefon med din handläggare? Tack för alla tips! Finns inte en chans att jag lugnar ner mig efter detta. Haha.
Citera
2014-05-12, 20:07
Medlem
Hahaha sov inte på natten i ett par veckor, men glad att det gick vägen.
Vår handläggare tittade också på vårt ärende när vi satt i telefon, bara för att konstatera att det var komplett och att hon inte behövde träffa mig. Hon sade att vårt ärende är “beslutsfärdigt”. Så även om det är 200 innan er är det möjligt att många behöver kompletteras och ni hamnar före isåfall?
Det är nog bra att prata med handläggaren så hon vet att man finns!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in