2014-05-11, 17:02
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Efter att Inger avsade sig god man, tillförordnades en jurkand som god man och som arbetade på samma juristbyrå som den misstänkta kvinnans advokat. Därav jäv och kvinnan fick byta advokat. När flickan fick Put så förordade jurkanden till socialtjänsten att den manlige misstänkte till särskild vårdnadshavare. För minderåriga som får Put byter man ut god man till särskild vårdnadshavare. Vet inte om det alltid är så eller bara om barnet bor hos den som är utsedd till vårdnadshavare.

Men snälla flickan hade en god man, men hennes föräldrar hade en jurist som god man vars tidigare medarbetare avsade sig uppdraget att försvara pga jäv.
Håll för fan isär begreppen.

Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll

Ja, Pia, 50 år.

Är det Pia på bilden är hon sliten för sin ålder.

Det är inte Pia 50 år det är ett som är säkert.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-05-11 kl. 17:06.
Citera
2014-05-11, 17:07
Medlem
Länk till In*er Sjöb*oms dödsannons
http://minnesalbum.fonus.se/memorial_page_ads.php?memorial_page_id=411458&cat= Ad&sign=2525bcac40795b7a3e42689536710957
Citera
2014-05-11, 17:12
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
OK, jag skulle släppa detta med bilderna, men nu dök diskussionen upp igen, så att...
På den ena bilden fyllde Y*ra 7 år. Det var i slutet av september 2012. Bombningarna skedde runt mitten av november 2012 och Y*ra sökte asyl i februari 2013. Den bilden måste alltså vara tagen någon gång däremellan. Kan hon ha förändrats så mycket på 3-4 månader? Jodå, jag vet att barn kan byta frisyr och även ändra kroppsform över tid, men så pass mycket? På så kort tid?
https://anonfiles.com/file/78dfefcb83f362d0e0e7455f8a61c4c7
https://anonfiles.com/file/7ccf2a002cee0b1d332ed1f8a3bc2d87

Ser definitivt inte ut att vara samma flicka. Underlig utveckling i så fall, bli yngre och babyhulligare på ett par månader. Spännande att se vad vi får för fiffiga förklaringar från biofar! Skulle tro att han tipsats (kanske av PurleSoul som vaknat till igen och anar oråd?). För övrigt, kanske ot men om nu biofars påståenden är riktiga, vilken normal förälder släpar med sin traumatiserade sjuåring för posering vid bombkratern?
Citera
2014-05-11, 17:12
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Efter att Inger avsade sig god man, tillförordnades en jurkand som god man och som arbetade på samma juristbyrå som den misstänkta kvinnans advokat. Därav jäv och kvinnan fick byta advokat. När flickan fick Put så förordade jurkanden till socialtjänsten att den manlige misstänkte till särskild vårdnadshavare. För minderåriga som får Put byter man ut god man till särskild vårdnadshavare. Vet inte om det alltid är så eller bara om barnet bor hos den som är utsedd till vårdnadshavare.

För ensamkommande ordnar man väl alltid en särskild förordnad vårdnadshavare när de fått sitt uppehållstillstånd? Hade hon varit ensamkommande i reel mening och bott på boende hade väl den särksilt förordnade vårdnadshavaren haft samma uppgifter som en god man?

Jag har frågat mig detta, men inte undersökt saken, att om MGM haft funktion som en särskilt förordnad vårdnadshavare, då har han inte haft t.ex försörjningsplikt för henne? Eller ens varit ansvarig för hennes omvårdnad? Eller gäller det bara ensamkommande som bor på boende? Men när barnet är placerat i en släktings familj då får familjen också automatiskt skyldighet att försörja och vårda henne?

Här finns en snabbförklaring från Hallstahammar, inget fördjupande, men det första jag hittade. Dessvärre begriper jag fortfarande inte mycket mer...

http://www.hallstahammar.se/Stod-omsorg/Individ--och-familjeomsorgen/Barn-och-unga/Sarskild-forordnad-vardnadshavare-for-ensamkommande-barn-och-ungdomar/
Citera
2014-05-11, 17:24
Medlem
back flashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det står att Inger S avsagt sig uppdraget pga sjukdom i dokumentet från Karlskrona kommun i målnummer 2663-13. Det ligger säkert i startinlägget.

Ja, ok. Hon avsade sig uppdraget, sedan avled hon den 11 februari i år. Död är hon i vilket fall.
Den avlidna I.S hade ett företag, en enskild firma, med verksamhet: "Stöd och krissamtal, hjälp med bearbetning av personliga problem och kriser."
Citera
2014-05-11, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Hurpass skumt är det? Jag inbillade mig fåvitskt att varje utseende av god man skulle dokumenteras i en offentlig handling. Har Yara inte haft någon riktig god man utsedd lege artis, oavsett om det nu var död-Inger eller levande-Inger som fungerade som sådan? Och varför isåfall då, om myndigheterna var bekanta med hennes existens?

Sant. Om upplägget börjar bränna under fötterna och man har en till jacka av samma typ där nere, klär man den flicka i släkten eller bekantskapskretsen som stämmer bäst i den och plåtar henne vid en bombruin. Givet att Yara förefaller ha kommit in i Sverige på sin kusins pass, måste ju konceptet att svenskar inte alltid har så lätt att skilja små palestinska flickor från varandra om de inte har anledning att vara misstänksamma ha varit rätt näraliggade.

Första inlägget och går genast OT

Jag tycker inte heller att det ser ut som Yara på ruinbilderna.
Ruinerna på bilden är om jag tolkar det rätt också från the Civil Department of the Ministry of Interior building, in Gaza City’s Tal al-Hawa neighborhood, 17 November 2012.
http://972mag.com/wp-content/uploads/2012/11/08-8192675103_3199bfee2d_o.jpg
Däremot skadades en UNRWA skola intill (byggnaden med blå gavlar)?
http://electronicintifada.net/sites/electronicintifada.net/files/121117-unrwa-school-bombed.jpg

Nog skulle det räcka för mig att byggnaden intill mina barns skola bombades för att jag skulle vara skräckslagen, men såvitt jag kan se är själva skolan är alltså inte bombad.

Gällande jackan. Är det omöjligt att tänka sig att den skickades tillbaka till familjen för att ta bilder på systern (föreställande Y) vid någon tidpunkt efter bombningen? En av anmälningarna som kom in november- 13, gällde väl att Yara inte hade jacka och man har spekulerat om varför hon inte använde den som hon tidigare haft på bilder i Sverige? Syftet skulle vara antingen att visa asylskäl för just Y eller att bevisa att hon var i Gaza efter bombningen? Eller så har föräldrarna skickat systerns jacka till Yara för att hon sagt att hon frös i ett mycket kallare land?

Jag kan inte släppa foliehatten att Yara varit i helvetet som det blev i Sverige, betydligt längre än vad föräldrarna säger.
Citera
2014-05-11, 17:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Deet är nog mer ett antagande utifrån bilderna på henne. Den ende alternativa I S i Karlskrona är betydligt yngre.

Dessutom tror jag att det kom ett inlägg bland de första diskussionerna kring gode mannen som på ett bestämt vis ville övertyga tråden om att den yngste av de två tanterna definitivt inte var rätt.
Ett av problemen här i tråden är att det har varit en förtvivlad massa inlägg som väldigt bestämt har velat övertyga tråden om både det ena eller andra, men som däremot inte på samma bestämda sätt har kunnat belägga denna sin uppfattning.
Citera
2014-05-11, 17:44
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av back flash
Hon avsade sig inte uppdraget, hon dog.

/B.F
Jo Hon avsade sig uppdraget som godman pga sjukdom, står det i soc.nämndens beslut av den 2013-11-04 att föreslå tingsrätten att besluta att R*mi ska överta vårdnaden. Godemannen, *nger
Sj*bl*m är med vid föredragningen och säger att hon känner familjen väl och att hon inte ser något hinder för att R*mi övertar vårdnaden. Handlingen finns med i början av tråden.
Citera
2014-05-11, 17:45
Medlem
När vi nu ändå vrider och vänder på detaljer, känner någon igen märket på hennes kappa? Undrar egentligen om den köptes här eller i Gaza. Jag har sökt men inte hittat en likadan via Google.
Jag beskar och försökte göra bilden lite klarare
https://anonfiles.com/file/bf22491d3667ccac47f83f8742a9f1fd
Citera
2014-05-11, 17:46
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diridumdej
Gällande jackan. Är det omöjligt att tänka sig att den skickades tillbaka till familjen för att ta bilder på systern (föreställande Y) vid någon tidpunkt efter bombningen? En av anmälningarna som kom in november- 13, gällde väl att Yara inte hade jacka och man har spekulerat om varför hon inte använde den som hon tidigare haft på bilder i Sverige?
Inte bara anmälan i november -13, utan också iakttagelserna från i påskas. Å andra sidan borde det väl ha dragit på sig mer uppmärksamhet än det gjorde om hon konsekvent hade gått utan ytterplagg på överkroppen hela jävla vintern.
Citera
2014-05-11, 17:51
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Angående bilden av flickan vid bombnedslaget - vet någon källan och varför det påstås vara Y*r*?
Aftonbladet har nu tagit bort den bildet där Y stog på en kullerstensgata i samma rosa kappa och pekade mot skyn, från sitt bildspel om den mördade lilla flickan. Varför det?
Citera
2014-05-11, 17:54
Medlem
[quote=MrsMagoo|48747920]Men snälla flickan hade en god man, men hennes föräldrar hade en jurist som god man vars tidigare medarbetare avsade sig uppdraget att försvara pga jäv.
Håll för fan isär begreppen.

Nog för att jag personligen tycker att foster föräldrarna borde ha haft god man. Men personer som inte själva kan sköta sin ekonomi kan väl inte bli vårdnadshavare och sköta barnets ekonomi om dom själva behöver god man. Det där har du fått om bakfoten. Barn och ungdomar som söker asyl som får god man inte vuxna om dom inte är utvecklingsstörda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in