Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Hurpass skumt är det? Jag inbillade mig fåvitskt att varje utseende av god man skulle dokumenteras i en offentlig handling. Har Yara inte haft någon riktig god man utsedd lege artis, oavsett om det nu var död-Inger eller levande-Inger som fungerade som sådan? Och varför isåfall då, om myndigheterna var bekanta med hennes existens?
Sant. Om upplägget börjar bränna under fötterna och man har en till jacka av samma typ där nere, klär man den flicka i släkten eller bekantskapskretsen som stämmer bäst i den och plåtar henne vid en bombruin. Givet att Yara förefaller ha kommit in i Sverige på sin kusins pass, måste ju konceptet att svenskar inte alltid har så lätt att skilja små palestinska flickor från varandra om de inte har anledning att vara misstänksamma ha varit rätt näraliggade.
Första inlägget och går genast OT
Jag tycker inte heller att det ser ut som Yara på ruinbilderna.
Ruinerna på bilden är om jag tolkar det rätt också från the Civil Department of the Ministry of Interior building, in Gaza City’s Tal al-Hawa neighborhood, 17 November 2012.
http://972mag.com/wp-content/uploads/2012/11/08-8192675103_3199bfee2d_o.jpg
Däremot skadades en UNRWA skola intill (byggnaden med blå gavlar)?
http://electronicintifada.net/sites/electronicintifada.net/files/121117-unrwa-school-bombed.jpg
Nog skulle det räcka för mig att byggnaden intill mina barns skola bombades för att jag skulle vara skräckslagen, men såvitt jag kan se är själva skolan är alltså inte bombad.
Gällande jackan. Är det omöjligt att tänka sig att den skickades tillbaka till familjen för att ta bilder på systern (föreställande Y) vid någon tidpunkt efter bombningen? En av anmälningarna som kom in november- 13, gällde väl att Yara inte hade jacka och man har spekulerat om varför hon inte använde den som hon tidigare haft på bilder i Sverige? Syftet skulle vara antingen att visa asylskäl för just Y eller att bevisa att hon var i Gaza efter bombningen? Eller så har föräldrarna skickat systerns jacka till Yara för att hon sagt att hon frös i ett mycket kallare land?
Jag kan inte släppa foliehatten att Yara varit i helvetet som det blev i Sverige, betydligt längre än vad föräldrarna säger.