2014-05-11, 22:29
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Går man efter resultatet pysslar jag uppenbarligen med rätt grejer.

Vad tror du själv att man gör med pengarna? Aktier och andra värdepapper kan vara väldigt oförutsägbara. Får man en köpsignal efter en positiv nyhet funkar det oftast inte att vänta tre dagar. Då är "racet" ofta över för länge sedan.

Hur köper du själv aktier? Varför hyser du sånt agg mot Avanza? Hemsidan är ju 100 gånger mer användarvänlig än t ex Swedbanks. Courtaget är lägre. Räntorna på sparkontona högre. Tabeller och grafer mer översiktliga. Bättre nyhetsflöde. Bättre diskussionsforum.

Jag håller med om att Swedbank är en lite mer "riktig" bank, men som nätmäklare är Avanza helt överlägset och lättarbetat.

Är du på riktigt eller?
Jag sa ju just att man PRECIS SOM HOS AVANZA KAN HANDLA UNDER DE TRE DAGAR SOM MÅSTE GÅ INNAN ETT AVSLUT GÅTT TILL LIKVID.

När jag tradear över dagen gör jag avslut 4-8 gånger med samma pengar även fast dom inte ens existerar ännu. Så är det hos alla banker. Inget speciellt för just avanza.

Hur jag själv handlar akier? genom telefonen då jag tyvärr inte "jobbar" framför en dator utan måste kunna göra avslut på resande fot. Därför kan jag alltså inte handla på avanza då deras app är ett skämt, du kan inte ens söka upp cert (minilongs eller shorts) än mindre handla med dom. D.v.s som "småsparare" (<1000000) så har man väldigt begränsade möjligheter att göra riktig avkastning, om du sedan är en såndär direkavkastnings förespråkare som ska ha tjänat en miljon om 40 år ja, kul för dig. Det är inte riktigt min grej.

Bättre diskussions forum på avanza? jaa. Har sett att det är riktigt bra nivå där!

Och ja, jag sa just att det är billigare på ava, men fortfarande erbjuder dom mig inget verktyg att handla i fickan. Alltså inte ett alternativ för mig.
Senast redigerad av rolemodel 2014-05-11 kl. 22:32.
Citera
2014-05-12, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Är du på riktigt eller?
Jag sa ju just att man PRECIS SOM HOS AVANZA KAN HANDLA UNDER DE TRE DAGAR SOM MÅSTE GÅ INNAN ETT AVSLUT GÅTT TILL LIKVID.

När jag tradear över dagen gör jag avslut 4-8 gånger med samma pengar även fast dom inte ens existerar ännu. Så är det hos alla banker. Inget speciellt för just avanza.

Hur jag själv handlar akier? genom telefonen då jag tyvärr inte "jobbar" framför en dator utan måste kunna göra avslut på resande fot. Därför kan jag alltså inte handla på avanza då deras app är ett skämt, du kan inte ens söka upp cert (minilongs eller shorts) än mindre handla med dom. D.v.s som "småsparare" (<1000000) så har man väldigt begränsade möjligheter att göra riktig avkastning, om du sedan är en såndär direkavkastnings förespråkare som ska ha tjänat en miljon om 40 år ja, kul för dig. Det är inte riktigt min grej.

Bättre diskussions forum på avanza? jaa. Har sett att det är riktigt bra nivå där!

Och ja, jag sa just att det är billigare på ava, men fortfarande erbjuder dom mig inget verktyg att handla i fickan. Alltså inte ett alternativ för mig.

Personligen har jag inga problem att med telefonen logga in på Avanzas hemsida och lägga order på det som jag önskar. Jag håller dock med om att appen kunde vara betydligt bättre.
Citera
2014-07-24, 21:19
Medlem
Fopolls avatar
Lånar tråden lite...

Har Swedbank som "grundbank" och är sugen på att skaffa engagemang hos exempelvis Avanza (eller liknande - Nordnet?) för att starta upp lite handel/sparande på börsen.

För mig som amatör och småsparare verkar Swedbank ta ut ett lägstacourtage om 99 kr, medan Avanza tar 39 kr enligt Bas - Brons som jag antar skulle vara lämpligt för mig. Så långt inga konstigheter. Men sen finns Avanza Mini som lockar med 7 kr som lägst. Var tusan kommer Mini in i bilden? Har man, eller kan man ha, både Bas - Brons och Mini om man skaffar Avanza?

Har även förstått att man inte kan ha ISK-formen via Mini. Varför det egentligen?

Kostnaden utgår jag ifrån är 0 kr för allting, utöver courtage och ev. förvaltningsavgifter såklart. Eller har jag missat några smygkostnader som jämnar ut en jämförelse mellan exempelvis Avanza och Swedbank?

Tacksam för lite klargörande om vad man behöver beakta för att komma igång.
Citera
2014-07-24, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Lånar tråden lite...

Har Swedbank som "grundbank" och är sugen på att skaffa engagemang hos exempelvis Avanza (eller liknande - Nordnet?) för att starta upp lite handel/sparande på börsen.

För mig som amatör och småsparare verkar Swedbank ta ut ett lägstacourtage om 99 kr, medan Avanza tar 39 kr enligt Bas - Brons som jag antar skulle vara lämpligt för mig. Så långt inga konstigheter. Men sen finns Avanza Mini som lockar med 7 kr som lägst. Var tusan kommer Mini in i bilden? Har man, eller kan man ha, både Bas - Brons och Mini om man skaffar Avanza?

Har även förstått att man inte kan ha ISK-formen via Mini. Varför det egentligen?

Kostnaden utgår jag ifrån är 0 kr för allting, utöver courtage och ev. förvaltningsavgifter såklart. Eller har jag missat några smygkostnader som jämnar ut en jämförelse mellan exempelvis Avanza och Swedbank?

Du kan både ha Mini och Bas konto. Skillnaden är att Mini är en helt annan (avskalad) sida utan e.x. realtidskurser med mera som du får på ordinarie sidan. Sidan är typ avsedd för "nybörjare" som vill spara i aktier men inte har så mycket pengar/inte vill riskera så mycket i början.

ISK finns inte för Mini. Antar att Avanza inte vill lägga pengar på att utveckla Mini-konceptet utan vill istället att folk ska använda den ordinarie sidan.

Edit: Det finns i övrigt inga "dolda" avgifter. Du betalar endast för dom affärer du gör. Köper du utländska aktier tillkommer en växlingsavgift, fast detta framgår tydligt i prislistan.
Senast redigerad av ketchup25000 2014-07-24 kl. 23:01.
Citera
2014-07-24, 23:12
Medlem
Rekommenderar helt klart att kika in på Avanzas hemsida, skapa ett konto och läs igenom alla kontotyper. ISK, sparkonto med högre ränta osv finns att välja. En massa valmöjligheter bland fonder med mera. Har själv gått från att ha mina "kortpengar" på swedbank men sparpengarna på Avanza, är supernöjd.

Det enda man kan klaga på är i så fall appen som inte är så användarvänlig samt att man inte kan göra samma sorts affärer som på nätet. Men, om man måste så kan man ringa och sköta affären genom en mäklare per telefon som jag har förstått det, har aldrig utnyttjat denna möjlighet dock.
Citera
2014-07-25, 10:06
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Lånar tråden lite...

Hej!

Som ketchup25000 redan har skrivit är Avanza Mini en helt separat sida, som inte bygger på samma plattform som vår nya hemsida. Du kan både ha ett konto på Avanza Mini och på vanliga Avanza, men dessa blir inte på något sätt kopplade.

Vi har Avanza Mini som ett komplement till vår ordinarie tjänst för de som vill ha ett riktigt, riktigt lågt courtage. För att kunna hålla kostnaderna låga är tjänsten väldigt avskalad - även om den är fullt funktionell och tillräcklig för många. Det är just av den anledningen vi har valt att inte implementera t.ex. ISK och streamade realtidskurser.

Alla våra konton är helt gratis, det är en självklarhet för oss. Vi har vår intjäning framför allt genom det courtage vi tar ut för aktiehandel och ränteintäkter från de kunder som använder belåning. Den enda kostnaden som kunder ibland missar är, precis som ketchup25000 skrev, kostnaden för valutaväxling. Spreaden på växlingarna, dvs skillnaden mellan köp- och säljkurs i aktuell valuta är då 0,5 %. Det "kostar" med andra ord 0,25% vid köp och 0,25% vid sälj när du handlar värdepapper i annan valuta än SEK. Som ett alternativ till det här har vi manuell valutaväxling där du själv kan växla, till en betydligt lägre spread.

Tveka inte att höra av dig om du har några ytterligare frågor eller funderingar!

Citat:
Ursprungligen postat av siilen
Rekommenderar helt klart att kika in på Avanzas hemsida, skapa ett konto och läs igenom alla kontotyper. ISK, sparkonto med högre ränta osv finns att välja. En massa valmöjligheter bland fonder med mera. Har själv gått från att ha mina "kortpengar" på swedbank men sparpengarna på Avanza, är supernöjd.

Det enda man kan klaga på är i så fall appen som inte är så användarvänlig samt att man inte kan göra samma sorts affärer som på nätet. Men, om man måste så kan man ringa och sköta affären genom en mäklare per telefon som jag har förstått det, har aldrig utnyttjat denna möjlighet dock.

Kul att du är nöjd med våra tjänster!

Jag vill bara flika in och säga att vi ser över vår mobila satsning, där vår app givetvis är en stor del. På de flesta moderna mobiltelefoner fungerar dock hemsidan alldeles utmärkt, så även om appen är något begränsad kan de flesta göra sina affärer via mobilen. Som ett sista led har vi, precis som du skrev, våra mäklare som man alltid kan ringa om man vill ha hjälp med orderläggning.

Ha en trevlig sommar!

/Kristoffer, Avanza
Senast redigerad av AvanzaBank 2014-07-25 kl. 10:11.
Citera
2014-12-25, 22:13
Medlem
Grievers avatar
En kort fråga: Just nu har jag mina fonder (värde ca 50 000, sätter över 1500 i mån) på Swedbank. Har också ett Avanzakonto med ca 50 000 till i Avanza Zero.

Vad finns det för konkreta fördelar med att flytta över mina fonder till Avanza? Spelar det nån roll?

Och prata gärna så simpelt som möjligt, är nybörjare.
Citera
2014-12-25, 23:10
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Griever
En kort fråga: Just nu har jag mina fonder (värde ca 50 000, sätter över 1500 i mån) på Swedbank. Har också ett Avanzakonto med ca 50 000 till i Avanza Zero.

Vad finns det för konkreta fördelar med att flytta över mina fonder till Avanza? Spelar det nån roll?

Utbudet av fonder (och en massa annat) är större hos Avanza. Har du bara tänkt köpa Swedbank-fonder så är det ju knappt lönt.
Citera
2014-12-25, 23:11
Medlem
Citat:

Så länge som du vill fortsätta med samma fond (exempelvis Swedbank Robur Indexfond Asien) så finns det ingen ekonomisk vinning genom att flytta över innehavet till banken Avanza. Dock så kan det vara enklare för dig då du har ditt övriga fondinnehav på samma ställe. Gör det lite enklare om du vill handla mellan fonderna.
Citera
2014-12-26, 00:24
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Köper du fonder som ej är Swedbanks egna så slipper du straffas med lååånga tider för köp/sälj.

Att byta mellan två externa fonder tar ju liksom över en vecka i Swedbank.

Enda fördelen med swedbank är väll när man köper deras egna fonder.

Som sista grej kanske det långsamt men säkert gör att swedbank i framtiden tänker om allt eftersom fler och fler flyr med sitt kapital till Avanza.
Senast redigerad av Bbobi 2014-12-26 kl. 00:26.
Citera
2017-12-16, 09:45
Medlem
igl0s avatar
Precis börjat spara i aktier och håller på och ska bygga en portfölj någon som kan rekomendera 2-3 bolag man kan ha som grund med hög utdelning och (säker) uppgång? Som jag skulle kunna titta på
Citera
2018-12-21, 20:56
Medlem
Känner mig lurad av swedbank.

Provade att köpa en aktie, förvisso för småpengar.

"Ange högsta värde du kan tänka dig betala"

Lägger en siffra lite över kursen ifall den går upp innan affären går igenom och vips så köps aktien över aktuell kurs! Vad fan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in