Citat:
Ursprungligen postat av
Fopoll
Lånar tråden lite...
Har Swedbank som "grundbank" och är sugen på att skaffa engagemang hos exempelvis Avanza (eller liknande - Nordnet?) för att starta upp lite handel/sparande på börsen.
För mig som amatör och småsparare verkar Swedbank ta ut ett lägstacourtage om 99 kr, medan Avanza tar 39 kr enligt Bas - Brons som jag antar skulle vara lämpligt för mig. Så långt inga konstigheter. Men sen finns Avanza Mini som lockar med 7 kr som lägst. Var tusan kommer Mini in i bilden? Har man, eller kan man ha, både Bas - Brons och Mini om man skaffar Avanza?
Har även förstått att man inte kan ha ISK-formen via Mini. Varför det egentligen?
Kostnaden utgår jag ifrån är 0 kr för allting, utöver courtage och ev. förvaltningsavgifter såklart. Eller har jag missat några smygkostnader som jämnar ut en jämförelse mellan exempelvis Avanza och Swedbank?
Tacksam för lite klargörande om vad man behöver beakta för att komma igång.
Hej!
Som ketchup25000 redan har skrivit är Avanza Mini en helt separat sida, som inte bygger på samma plattform som vår nya hemsida. Du kan både ha ett konto på Avanza Mini och på vanliga Avanza, men dessa blir inte på något sätt kopplade.
Vi har Avanza Mini som ett komplement till vår ordinarie tjänst för de som vill ha ett riktigt, riktigt lågt courtage. För att kunna hålla kostnaderna låga är tjänsten väldigt avskalad - även om den är fullt funktionell och tillräcklig för många. Det är just av den anledningen vi har valt att inte implementera t.ex. ISK och streamade realtidskurser.
Alla våra konton är helt gratis, det är en självklarhet för oss. Vi har vår intjäning framför allt genom det courtage vi tar ut för aktiehandel och ränteintäkter från de kunder som använder belåning. Den enda kostnaden som kunder ibland missar är, precis som ketchup25000 skrev, kostnaden för valutaväxling. Spreaden på växlingarna, dvs skillnaden mellan köp- och säljkurs i aktuell valuta är då 0,5 %. Det "kostar" med andra ord 0,25% vid köp och 0,25% vid sälj när du handlar värdepapper i annan valuta än SEK. Som ett alternativ till det här har vi manuell valutaväxling där du själv kan växla, till en betydligt lägre spread.
Tveka inte att höra av dig om du har några ytterligare frågor eller funderingar!
Citat:
Ursprungligen postat av
siilen
Rekommenderar helt klart att kika in på Avanzas hemsida, skapa ett konto och läs igenom alla kontotyper. ISK, sparkonto med högre ränta osv finns att välja. En massa valmöjligheter bland fonder med mera. Har själv gått från att ha mina "kortpengar" på swedbank men sparpengarna på Avanza, är supernöjd.
Det enda man kan klaga på är i så fall appen som inte är så användarvänlig samt att man inte kan göra samma sorts affärer som på nätet. Men, om man måste så kan man ringa och sköta affären genom en mäklare per telefon som jag har förstått det, har aldrig utnyttjat denna möjlighet dock.
Kul att du är nöjd med våra tjänster!
Jag vill bara flika in och säga att vi ser över vår mobila satsning, där vår app givetvis är en stor del. På de flesta moderna mobiltelefoner fungerar dock hemsidan alldeles utmärkt, så även om appen är något begränsad kan de flesta göra sina affärer via mobilen. Som ett sista led har vi, precis som du skrev, våra mäklare som man alltid kan ringa om man vill ha hjälp med orderläggning.
Ha en trevlig sommar!
/Kristoffer, Avanza