2014-05-09, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleballe22
Hej! Tack för svaret!

Frågar dig direkt eller ngn annan här som kan ge mig samma svar.

Är ISK avgifterna och funktionerna den samma på swedbank som på avanza?

Känns nu i efterhand att man lite blivit ''lurad'' pga av kunskap av swedbank då dem gett mig och min familj fonder efter fonder med höga höga förvaltningsavgifter.

Isstället så skulle mina familjemedlemmar sparat i låga avgiftsfonder och gjort bra med vinst utan att behövt betala dyra avgifter etc?

Sen, hur fungerar det med privatkonto och uttag hos er?

Kan jag föra över pengar och ge t.ex. ut mitt bankkonto till människor som betalar in till mitt ''privatkonto'' så som man gör hos alla banker och kommer man få ett bankkort så man kan ta ut pengar på en automat vid behov?

Eller finns det? förklara gärna

Tack!

Skatten för ISK är lika hög oavsett hos vilken mäklare du har den. Så vitt jag vet är det ingen aktör i Sverige tar ut någon avgift för att du har en ISK hos dem.

Vilka funktioner syftar du på? Avanza är dock överlägset Swedbank när det gäller utbud av både aktier och fonder.

Avanza har inget privatkonto typ det som Swedbank och andra banker har för transaktioner.
Avanza har heller inget bankkort. Om du vill göra ett uttag så skickar enkelt en begäran i inloggat läge och sedan har du pengarna på ditt vanliga bankkonto dagen efter.

Personligen hade jag alla dagar i veckan valt Avanza före Swedbank när det gäller aktie- och fondaffärer. Dock måste man även ha ett konto hos någon annan bank så att man kan betala räkningar etc.
Citera
2014-05-09, 22:44
Medlem
Tack!

Men för mig som är en fond kommande aktie kille som ska hålla på lite smått och lägga pengar för långsiktiga mål..

Ska jag välja bas eller premium på avanza?

Är helt ? när jag läser fördelar och nackdelar..
Citera
2014-05-09, 22:48
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Tack!

Men för mig som är en fond kommande aktie kille som ska hålla på lite smått och lägga pengar för långsiktiga mål..

Ska jag välja bas eller premium på avanza?

Är helt ? när jag läser fördelar och nackdelar..

Om du bara ska handla fonder kan du lika gärna välja premium. Skillnaden är courtaget som är lägre om du har premium och handlar för lite större summor. Sen är det lite annat också men inget som boirde vara avgörande för dig.

När du handlar fonder så betalar du inget courtage.
Citera
2014-05-09, 22:56
Medlem
Bbobis avatar
Swedbank har ett väldigt begränsat utbud och långa tider för köp/sälj om du väljer en extern fond.
Citera
2014-05-09, 22:58
Medlem
Tack för svaren igen!

En sak som är lite konstig är att avanza som svarade i tråden bad mig registrera osv för att känna mig efter på deras sida etc för att vara säker..

Men redan efter 1 dag om man inte fyllt i signatur så skickar dem hem påskriftspapper som måste bli undertecknade..

Är inte detta knepigt?
Citera
2014-05-09, 23:22
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Tack för svaren igen!

En sak som är lite konstig är att avanza som svarade i tråden bad mig registrera osv för att känna mig efter på deras sida etc för att vara säker..

Men redan efter 1 dag om man inte fyllt i signatur så skickar dem hem påskriftspapper som måste bli undertecknade..

Är inte detta knepigt?

Vad är knepigt? Signera och skicka in.
Citera
2014-05-10, 00:02
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Tack för svaren igen!

Är inte detta knepigt?
Ja, du kan ju inte använda tjänsten tills du gett din underskrift. Ser dock inte problemet med det då medlemskapet är kostnadsfritt.
Citera
2014-05-10, 00:44
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Jasså? Du menar såklart att avanza lånar ut pengar direkt och eventuellt sätter dig som kund i skiten om nått händer under dom tre dagar som enlight lag måste gå innan en affär går till sitt "riktiga" avslut. Om du tycker det är bra och använder ditt ISK/VP depå som nått sorts transaktionskonto och alltså inte kan vänta i tre dagar... Vete fan om man pysslar med rätt grejer då

Hos swedbank kan du ju ändå alltid handla med eventuella vinst/förlust pengar, precis som hos avanza.

Men om man nu prompt måste ha pengarna från ett avslut innan dessa tre dagar förflutit, vad skulle man använda dom till hos avanza? Inte så att du kan plocka ut det i kontanter eller göra nått annat med dom? Du måste ju likt förbannat föra över dom till nån annan (riktig) bank för att "få ut nått" av dom.

Går man efter resultatet pysslar jag uppenbarligen med rätt grejer.

Vad tror du själv att man gör med pengarna? Aktier och andra värdepapper kan vara väldigt oförutsägbara. Får man en köpsignal efter en positiv nyhet funkar det oftast inte att vänta tre dagar. Då är "racet" ofta över för länge sedan.

Hur köper du själv aktier? Varför hyser du sånt agg mot Avanza? Hemsidan är ju 100 gånger mer användarvänlig än t ex Swedbanks. Courtaget är lägre. Räntorna på sparkontona högre. Tabeller och grafer mer översiktliga. Bättre nyhetsflöde. Bättre diskussionsforum.

Jag håller med om att Swedbank är en lite mer "riktig" bank, men som nätmäklare är Avanza helt överlägset och lättarbetat.
Senast redigerad av Lightnight 2014-05-10 kl. 00:52.
Citera
2014-05-10, 01:35
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Jag håller med om att Swedbank är en lite mer "riktig" bank, men som nätmäklare är Avanza helt överlägset och lättarbetat.
Att Swebank är en "riktig" bank, aka storbank, ser jag snarare som en nackdel. De kan ha idioträntor, pimpa sina egna kassa "aktivt förvaltade" fonder till kunderna, pracka på sina kunder dyra fond-i-fond lösningar och ha private banking till hutlös avgift - och kunderna kommer komma ändå för att de inte vet bättre. Avanza och Nordnet använder däremot sparare som gjort ett medvetet val, vilket sätter större press på dem att ha schyssta villkor.
Citera
2014-05-10, 09:04
Medlem
Varför välja mellan dessa. Du kan behålla Swedbank samtidigt som du skaffar ytterligare en ny bank. Du kan då nyttja fördelarna med storbanken och fördelarna med nätmäklaren.
Citera
2014-05-10, 11:18
Medlem
927s avatar
menar du byta bank för finansiellt sparande så borde ava va bättre ja
Citera
2014-05-10, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 927
menar du byta bank för finansiellt sparande så borde ava va bättre ja

Enbart för sparande och vinst i fonder etc..

Det är det enda jag gör på swedbank just nu minus mitt privatkonto som jag har en slant på vid behov men annars är alla mina pengar investerade och ligger i mitt ISK konto i diverse fonder..

Kan lika bra rabbla upp alla jag har så kan ni säkert hitta ngt att tipsa mig mer om

Acess trygg - ca 70% av mina pengar ligger där - 0,92% förvaltningsavgift

Länsförsäkringar fastighetsfond - 1,42% avgift

Länsförsäkringar småbolag - 1,42% avgift

Medica - 1,42% avigift

Sweden high - 1,42% avgift

Alleman - 1,42% avgift

Det är det jag kör med och har fått många tips och råd att byta totallt och lägga mina pengar på avanza istället och börja använda:

Avanza Zero
Indexfonder med låga avgifter
Ngn räntefond

Allt i ett ISK fortfarande då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här