2014-05-11, 22:09
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Vad är det för skillnad på att fläta samman och väva samman något. I ett språkligt och litterärt sammanhang då. Är det samma sak? På engelska är det två olika ord. Intertwine och interweave.
Orden är i princip synonymer i alla hänseenden, men intertwine används oftare i en bildlig mening, exempelvis inom litteraturen, för att beskriva hur någonting är sammanflätat med någonting annat. En tredje synonym är intermingle som du också skulle kunna använda.

I detta lexikon beskrivs intertwine direkt som en synonym för att bildligt sammanfläta någonting. För interweave och intermingle beskrivs den betydelsen inte lika tydligt. Länk: http://www.merriam-webster.com/dictionary/intertwine

På svenska har jag nog aldrig använt ordet sammanväva, utan håller mig alltid till sammanfläta.
Citera
2014-05-11, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Orden är i princip synonymer i alla hänseenden, men intertwine används oftare i en bildlig mening, exempelvis inom litteraturen, för att beskriva hur någonting är sammanflätat med någonting annat. En tredje synonym är intermingle som du också skulle kunna använda.

I detta lexikon beskrivs intertwine direkt som en synonym för att bildligt sammanfläta någonting. För interweave och intermingle beskrivs den betydelsen inte lika tydligt. Länk: http://www.merriam-webster.com/dictionary/intertwine

På svenska har jag nog aldrig använt ordet sammanväva, utan håller mig alltid till sammanfläta.

Tack, kollade lite mer på ordet intermingle. Verkar betyda mer blanda in/mixa tillsammans och dyl. Så blir nog intertwine ändå. Tack för hjälpen iaf!
Citera
2014-05-11, 23:19
Medlem
yulbrynners avatar
Exakt vad betyder symbolen " : - " som sitter vid varor? Är det svenska kronor, kostnad eller applicerbart på alla valutor?

Tex den här varan kostar 49 : -
Citera
2014-05-11, 23:29
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner
Exakt vad betyder symbolen " : - " som sitter vid varor? Är det svenska kronor, kostnad eller applicerbart på alla valutor?

Tex den här varan kostar 49 : -
Jag har för mig att det betyder 49 kronor och inga ören. "-" efter kommat visar på avsaknaden av ören i priset. Jämför med 49:50, där vi har 50 öre efter priset i kronor och kommat.
Citera
2014-05-11, 23:32
Medlem
yulbrynners avatar
Vad kallas symbolen?
Citera
2014-05-11, 23:57
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Vad kallas symbolen?
Jag hittade en gammal tråd som tar upp din fråga. Vad symbolen kallas framgår ej, men det framgår att jag hade rätt i min förmodan: (FB) Vad kommer :- ifrån?
Citera
2014-05-12, 00:18
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Vad kallas symbolen?
Teckenkombinationen :– (kolon+pratminus) har nog iget särskilt namn. Kolon i svenska priser är ekvivalent med decimalkomma, men är grafiskt mera tilltalande. Heltalsdelen och örena hålls ihop grafiskt, medan kommatecken ger för mycket luft.
Jämför 49,50 / 49:50 / 2 för 99:–
För tider och klockslag är kolon avskiljare mellan timmar:minuter:sekunder. där duger inte decimalkomma och punkt är för amatörer.
Mötet börjar klockan 14:15 .
Citera
2014-05-12, 00:32
Medlem
yulbrynners avatar
Tack. Vad hjälpsamma ni är
Citera
2014-05-12, 01:43
Medlem
Nanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Jag har för mig att det betyder 49 kronor och inga ören. "-" efter kommat visar på avsaknaden av ören i priset. Jämför med 49:50, där vi har 50 öre efter priset i kronor och kommat.

Korrekt. Och även om det på grund av inflation och andra ekonomiska styggelser inte finns många varor som kostar under kronan idag går det också bra att skriva t.ex. -:50 för 50 öre (det vill säga inga kronor och femtio öre). Som t.ex. här i den här prislistan för GB-glass från 1967.
Citera
2014-05-12, 07:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nander
Korrekt. Och även om det på grund av inflation och andra ekonomiska styggelser inte finns många varor som kostar under kronan idag går det också bra att skriva t.ex. -:50 för 50 öre (det vill säga inga kronor och femtio öre). Som t.ex. här i den här prislistan för GB-glass från 1967.

Precis strecket antyder "saknas". Saknas gör ju även en hel del glassar i den glasskarta du länkar till. Det beror ju på att GB på den tiden stod i skuggan av Trollhätteglass och några andra lokala glassbolag. Ack, ljuva tider...

Citera
2014-05-13, 18:02
Medlem
yulbrynners avatar
Är det egentligen korrekt att använda "skulle vilja" ?

" Jag skulle vilja åka på semester."

Varför säger man inte bara: "Jag vill åka på semester."

Det är enklare och betyder samma sak?
Citera
2014-05-13, 18:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Är det egentligen korrekt att använda "skulle vilja" ?

" Jag skulle vilja åka på semester."

Varför säger man inte bara: "Jag vill åka på semester."

Det är enklare och betyder samma sak?

Ja, det är "korrekt" att använda "skulle vilja". Det borde dock uttrycka en önskan med förbehåll (konditionalis) till skillnad mot "vill". I ditt exempel blir det lite konstigt eftersom personen "skulle vilja", men uppenbarligen inte vill. Det är något som hindrar personen från att vilja, frågan är vad.

- Jag skulle vilja åka på semester, men är så rädd för att lämna hemmet att jag tränger undan den viljan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in