Läs länken i mitt förra inlägg, ifall CSN ljuger på sin hemsida så borde du kanske ta och kontakta dem så att de kan ändra.
Nej nej nej, det är inte så det fungerar.
Det CSN menar är att om du söker för 30 hp men endast registrerat dig och läst en 15hp kurs så blir du återbetalningsskyldig.
Du får misslyckas på hur många tentor du vill utan att något särskilt händer, så länge du ansökt för rätt antal poäng som du läser.
Det enda som kommer hända med TS är att TS inte kommer få några pengar för nästa termin.
Så fort TS läst upp poängen som saknas så kommer TS återigen bli beviljad studiemedel.
TS du borde ha tagit det här i den stora tråden om CSN.
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Läs länken i mitt förra inlägg, ifall CSN ljuger på sin hemsida så borde du kanske ta och kontakta dem så att de kan ändra.
Att man inte klarar tentor är inte samma sak som att man studerat i mindre utsträckning än vad man anget. Det kan mycket väl vara så att man studerat flera timmar varje dag men bara är efterbliven. Har gott om bekanta som misslyckats med att ta tillräckligt med poäng och inte fan har de fått något återbetalningskrav. Det enda att "studera i mindre utsträckning än vad som angets" betyder är om CSN kan bevisa att man slutat studera. Exempelvis om man söker stuidemedel och hoppar av utan att ange det för CSN. Eller om man lyckas lura CSN att man studerar på exempelvis ett utländskt universitet utan att göra det.
Det CSN menar är att om du söker för 30 hp men endast registrerat dig och läst en 15hp kurs så blir du återbetalningsskyldig.
Du får misslyckas på hur många tentor du vill utan att något särskilt händer, så länge du ansökt för rätt antal poäng som du läser.
Det enda som kommer hända med TS är att TS inte kommer få några pengar för nästa termin.
Så fort TS läst upp poängen som saknas så kommer TS återigen bli beviljad studiemedel.
Okej, då har jag missförstått det hela. Dock väldigt underligt ifall det du skriver stämmer, för ett år sedan hade jag en vän som gick på högskolan. Han klarade inte den kurs han läste, då fick han ett inbetalningskort och var tvungen att betala tillbaka allt han fått den terminen.
Jag skriver inte att jag inte tror dig, men vore shysst ifall du kunde skicka en källa på det du skriver.
Okej, då har jag missförstått det hela. Dock väldigt underligt ifall det du skriver stämmer, för ett år sedan hade jag en vän som gick på högskolan. Han klarade inte den kurs han läste, då fick han ett inbetalningskort och var tvungen att betala tillbaka allt han fått den terminen.
Jag skriver inte att jag inte tror dig, men vore shysst ifall du kunde skicka en källa på det du skriver.
Jadu, det verkar ju inte alls stämma.
Bidraget får du ju behålla så länge du läst kursen/programmet du varit registrerat på och ansökt om studiemedel för. Hoppar du t.ex av mitt i programmet med fortsätter att få studiemedel för resterande tid så är det ju givet att det ska betalas tillbaka.
Lånet är ju även det något som ska betalas tillbaka i sinom tid.
Någon källa mer än att jag pluggar själv har jag inte. Har själv studerat en stund utan något studiemedel p.g.a av för lite poäng inför en termin. Men det löser sig så fort man plockat de poängen som saknades.
Undantagen som kan göras är exempelvis dödsfall av närstående. Då måste du skicka in intyg på detta till dem för att kunna få ett undantag. Är säkert en "jätterolig" process.
Å andra sidan är det här ett problem med att du har fått för mycket gratis. Många i Sverige fattar inte att de får betalt för att utbilda sig och hur sjukt det är. Även om du nu sabbat ett halvår är det fortfarande bara att tacka och ta emot.
Och nej man blir inte återbetalningsskyldig mer än på så vis att lån ska betalas tillbaka när man slutar studera. Kompisen som fick ett inbetalningskort var antingen inte ens reggad på sina kurser (återbetala allt) alternativt slutade studera (återbetala lån).
Senast redigerad av Trillske 2014-05-11 kl. 00:17.
Undantagen som kan göras är exempelvis dödsfall av närstående. Då måste du skicka in intyg på detta till dem för att kunna få ett undantag. Är säkert en "jätterolig" process.
Å andra sidan är det här ett problem med att du har fått för mycket gratis. Många i Sverige fattar inte att de får betalt för att utbilda sig och hur sjukt det är. Även om du nu sabbat ett halvår är det fortfarande bara att tacka och ta emot.
Ja nu återkommer det där tjaffset ja.
Vi är inte på något sätt bortskämda, Sverige är det land som ger LÄGST bidrag till studenter i Norden bortsett från Island. Likaså gäller det lånedelen.
Vi är inte på något sätt bortskämda om man ser till övriga Europa heller. Många länder har mycket generösare krav på t.ex återbetalning av lån än vad Sverige har.
Har man så hög skatt som Sverige har så är det inte mer än rätt att ge tillbaka något till de som faktiskt lägger ner ett par år på att utbilda sig till något och inte bara ta dessa låglönejobb som finns ute som inte gör att samhället tar sig framåt i utvecklingen.
TS kommer nu "straffas" på så sätt att TS kommer att få studera utan något studiemedel just nu.
Ja men du kanske ska växa upp istället för att tycka att allt som förutsätter arbete för betalning är tjafs. Speciellt kanske du bör fundera på varför du gråter över att specifikt utvalda små punkter i en enorm värld råkar vara ännu mer bortskämda med detta.
Citat:
Har man så hög skatt som Sverige har så är det inte mer än rätt att ge tillbaka något till de som faktiskt lägger ner ett par år på att utbilda sig till något och inte bara ta dessa låglönejobb som finns ute som inte gör att samhället tar sig framåt i utvecklingen.
Studenter betalar inte skatt. Studenter får pengar. Vidare finns det inga bevis på att högskolestudier främjar ekonomin. Det finns däremot mycket goda belägg för att arbete främjar ekonomin.
Det finns belägg att starka ekonomier sedan använder pengarna för att satsa på utbildningar, så jag slipper svara om du snavar här. Det är alltså omvänd korrelation.
Citat:
TS kommer nu "straffas" på så sätt att TS kommer att få studera utan något studiemedel just nu.
Mm stackarn måste studera gratis. Tills han faktiskt har studerat de ämnen han redan fått gratispengar för att studera.
Eftersom det har delats ut pengar med premissen att de ska användas för studier, och TS har tagit emot dessa pengar och sedan använt dem till annat, vore det helt i sin rätt att bli återbetalningsskyldig. Nu är systemet mer förlåtande än så, och det enda som händer är att TS måste slutföra det han redan fått betalt för innan han ska få en ny betalning.
Det är allt annat än orimligt. Det enda som är orimligt med systemet är att det baseras på HP. Vissa utbildningar kräver enormt mycket mer arbete per HP, det är alltså inte en rimlig grund för utbetalning.
Senast redigerad av Trillske 2014-05-11 kl. 00:34.
Ja men du kanske ska växa upp istället för att tycka att allt som förutsätter arbete för betalning är tjafs. Speciellt kanske du bör fundera på varför du gråter över att specifikt utvalda små punkter i en enorm värld råkar vara ännu mer bortskämda med detta.
Om nu i princip hela övriga europa har mer givmilda studielån än vad Sverige har, samtidigt som i princip hela europa har lägre skatter än vad Sverige har, kan man knappast hävda att man får vad man betalar för i det här landet.
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Studenter betalar inte skatt. Studenter får pengar. Vidare finns det inga bevis på att högskolestudier främjar ekonomin. Det finns däremot mycket goda belägg för att arbete främjar ekonomin.
Det finns belägg att starka ekonomier sedan använder pengarna för att satsa på utbildningar, så jag slipper svara om du snavar här. Det är alltså omvänd korrelation.
Läser man en vettig utbildning kommer man att drabbas av världens näst högsta skattetryck efter examen. Det är också då man för första gången börjar betala tillbaks studielånet. Man betalar inte tillbaks studielånet under tiden man studerar. Att man både ska ha sämst krav på återbetalning och högst skattetryck samtidigt låter inte helt rimligt.
Att det är oklart huruvida utbildningar gynnar nationalekonomin är irrelevant i en jämförelse med andra europeiska länder då det är oklart även i dessa länder.
Om han fick ett återbetalningskrav (dvs. betala tillbaks de pengar han fått ut både lån och bidrag) kan det bero på olika saker. Exempelvis kan han ha tjänat för mycket pengar under samma halvår han studerade så att han fick återkrav pga fribeloppet, eller så kan han ha fått pengar för en högre studietakt än den han egentligen studerade. Dvs. han kanske fick pengar för 100% studier men endast var registrerad på 50% eller 75%. Alternativt att han studerade på mindre än 50% för då kan man inte få pengar alls.
Ett lite mindre troligt alternativ är att csn har gjort fel. Enligt deras regler blir man inte återbetalningsskyldig av att misslyckas, det står både på deras hemsida och vi är många som kan bekräfta det genom personlig erfarenhet.
Har fått återkrav (vilket var väntat), jag ska betala tillbaks ca: 3500:- för att jag har fått för mycket bidrag under en viss period. Är det värt att betala nu (och leva skitfattig fram tills sommaren) eller ska jag vänta med det? Tänker på räntan och så.
Kan man få studie medel även om man inte har klarat av dem högskolepoängen man behöver. Denna termin har inte varit så bra för mig, hamnande i depression och glöden för mina studier försvann, fick F på 3 av 4 tentor, och omproven sker på samma dag samtidigt som jag ska göra klart ett projekt. Jag läser 30 hp just nu och jag har alldeles för lite hp för att få ny studiemedel inför nästa termin. Om jag inte får studie medel kan jag inte köpa kurs litteratur böcker och mina föräldrar kommer troligen inte tillföra mig med pengar. Är CSN hårda med sina regler, eller kan man komma till en överenskommelse?
Nej, CSN är stenhårda. Möjligtvis funkar det om du har läkarintyg på depressionen.