2014-05-10, 23:07
Medlem
Kan man få studie medel även om man inte har klarat av dem högskolepoängen man behöver. Denna termin har inte varit så bra för mig, hamnande i depression och glöden för mina studier försvann, fick F på 3 av 4 tentor, och omproven sker på samma dag samtidigt som jag ska göra klart ett projekt. Jag läser 30 hp just nu och jag har alldeles för lite hp för att få ny studiemedel inför nästa termin. Om jag inte får studie medel kan jag inte köpa kurs litteratur böcker och mina föräldrar kommer troligen inte tillföra mig med pengar. Är CSN hårda med sina regler, eller kan man komma till en överenskommelse?
2014-05-10, 23:07
Medlem
Hur pass hårda är CSN med sina regler?

Kan man få studie medel även om man inte har klarat av dem högskolepoängen man behöver. Denna termin har inte varit så bra för mig, hamnande i depression och glöden för mina studier försvann, fick F på 3 av 4 tentor, och omproven sker på samma dag samtidigt som jag ska göra klart ett projekt. Jag läser 30 hp just nu och jag har alldeles för lite hp för att få ny studiemedel inför nästa termin. Om jag inte får studie medel kan jag inte köpa kurs litteratur böcker och mina föräldrar kommer troligen inte tillföra mig med pengar. Är CSN hårda med sina regler, eller kan man komma till en överenskommelse?
2014-05-10, 23:11
Medlem
cybergrodans avatar
Om du inte klarar kurserna du läser så blir du återbetalningsskyldig för de månaderna som du har fått studiemedel på. Dvs, du måste betala tillbaka alla pengar som du fått.

Tror det är anledningen till att man inte får indraget studiemedel i ''tid'', blir jobbigt för CSN att hålla koll på allas studenters frånvaro. De får inrapporterat vilka som klarat kurserna och inte, de som inte har det får betala tillbaka istället.

Edit: Synd att du inte tänkte på det när du blev sjuk, hade varit smartare att hoppa av kurserna så slapp du i alla fall betala tillbaka så mycket.
2014-05-10, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Om du inte klarar kurserna du läser så blir du återbetalningsskyldig för de månaderna som du har fått studiemedel på. Dvs, du måste betala tillbaka alla pengar som du fått.

Tror det är anledningen till att man inte får indraget studiemedel i ''tid'', blir jobbigt för CSN att hålla koll på allas studenters frånvaro. De får inrapporterat vilka som klarat kurserna och inte, de som inte har det får betala tillbaka istället.

Edit: Synd att du inte tänkte på det när du blev sjuk, hade varit smartare att hoppa av kurserna så slapp du i alla fall betala tillbaka så mycket.

Är det inte lån som man återbetalar? Jag har ju tagit bidrag. Om det är som du säger så sitter jag i klistret. Jag har inget jobb och jag har levt på det studiebidrag jag har fått från CSN denna termin. Och att betala tillbaka över 6k kommer inte vara möjligt för mig
2014-05-10, 23:20
Medlem
SilentVictorys avatar
CSN är stenhårda med sina regler, viker inte en mm. De säger att det beror på att så många fuskade förr. Man kan väl säga att CSN beter sig som robotar, allt ska vara korrekt till 100% annars så blir det avslag.

Det som förvånar mig mest är att du lyckades klicka dig in på Utbildning och studier men missade den klistrade tråden som finns allra högst upp om just CSN och studiemedel
2014-05-10, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
CSN är stenhårda med sina regler, viker inte en mm. De säger att det beror på att så många fuskade förr. Man kan väl säga att CSN beter sig som robotar, allt ska vara korrekt till 100% annars så blir det avslag.

Det som förvånar mig mest är att du lyckades klicka dig in på Utbildning och studier men missade den klistrade tråden som finns allra högst upp om just CSN och studiemedel

Jag såg tråden och jag skrev min fråga, har fortfarande inte fått något svar. Skriva en egen tråd fick jag svar på min fråga snabbare
2014-05-10, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonystarkfinns
Är det inte lån som man återbetalar? Jag har ju tagit bidrag. Om det är som du säger så sitter jag i klistret. Jag har inget jobb och jag har levt på det studiebidrag jag har fått från CSN denna termin. Och att betala tillbaka över 6k kommer inte vara möjligt för mig

Jag blir nästan lite förbannad på dig. Varför läser du inte igenom reglerna ordentligt innan du sätter dig i skiten? Givetvis finns det alltid klausuler kring pengar.
2014-05-10, 23:31
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonystarkfinns

Nej man kan få betala tillbaka studiestöd också.
Citat:
Återkrav innebär att du måste betala tillbaka studiemedel du fått från CSN men inte haft rätt till. Det kan vara både bidrag och lån.
http://www.csn.se/ovriga-utbildningar/betala-tillbaka/aterkrav-1.3087

Citat:
Du kan få ett återkrav om du exempelvis

avbrutit dina studier
studerat i mindre omfattning än vad du skrivit i din ansökan om studiemedel
haft högre inkomst än vad du meddelat CSN.

Du har studerat mindre än vad du skrivit i din ansökan, dvs du har inte studerat så många högskolepoäng som du skulle ha gjort i och med att du inte fått godkänt på alla kurser.

Du får vänta och se ifall du får hem ett inbetalningskrav. Tyvärr är det ingen idé att andas ut ifall du inte får det inom några veckor, vanligtvis skickar de ut dem antingen i början av en ny termin eller i slutet av terminen.
2014-05-10, 23:34
Medlem
Citat:
Man blir inte på något sätt återbetalningsskyldig. Däremot får man inte studiemedel nästa gång man söker färrän man klarat tillräckligt många poäng.
Citat:
Även om de skulle hålla koll på närvaro på högskolan är detta helt irrelevant för huruvida man får ta studiemedel eller inte. Finns gott om människor som går på få föreläsningar och klarar tentorna via självstudier.
Citat:
Om han skulle hoppat av kurserna skulle han däremot blivit återbetalningsskyldig. Det han borde ha gjort är att sluta ta emot studiemedel från CSN.
2014-05-10, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recoleta
Jag blir nästan lite förbannad på dig. Varför läser du inte igenom reglerna ordentligt innan du sätter dig i skiten? Givetvis finns det alltid klausuler kring pengar.

Inte lika förbannad som jag är på mig själv
2014-05-10, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLuvMoney
Man blir inte på något sätt återbetalningsskyldig. Däremot får man inte studiemedel nästa gång man söker färrän man klarat tillräckligt många poäng.

Hur pass säker är du på denna påstående?
2014-05-10, 23:38
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iLuvMoney
Läs länken i mitt förra inlägg, ifall CSN ljuger på sin hemsida så borde du kanske ta och kontakta dem så att de kan ändra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in