2014-05-08, 18:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nosstan
Hej! Snål jävel som har en månad kvar på gymnasiet, undrar hur det ser ut med studiemedel i juni? Går endast en vecka (studenten på nationaldagen) så jag antar att jag får gå utan statens feta bidrag den månaden, eller?
Nej, mig veterligen får du ett fullt studiebidrag i slutet av juni.
2014-05-08, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Nej, mig veterligen får du ett fullt studiebidrag i slutet av juni.

Härligt Lite konstigt är det ändå, med tanke på att betygen ska vara satta innan maj är över...
2014-05-08, 20:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nosstan
Härligt Lite konstigt är det ändå, med tanke på att betygen ska vara satta innan maj är över...

Har inget med betyg att göra. Du skrapar ihop lite dagar i augusti samt de i juni så..vips, fullt bidrag i juni. Ok, i och för sig krävs det att man inte har skolk rapporterat någonstans.
2014-05-08, 21:05
Medlem
Vad tror ni om Kinneviks kurs inför Zalandos kvartalsuppdatering imorgon? Enligt media förväntas Zalando ha vuxit med ca. 28%, kan det tänkas ha någon stor inverkan på kursen?

Handelsbanken spår före den delen -2,6 % rörelsemarginal. Kan detta också tänkas påverka Kinneviks kurs?
2014-05-09, 09:56
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej,

Du kan inte se några andra "detaljer" annat än när ordern beräknas synas på ditt konto, dvs. när ordern har gått igenom. Om du lägger en "byt" eller om du säljer och sedan köper själv spelar inte någon roll tidsmässigt. Vi måste alltid vänta in likvid från försäljningen innan vi skapar den nya köpordern (vi kan alltså inte skapa köpordern samma dag som fonden säljs).

Fram tills stopptiden så kan du ta bort din order, därefter så är det för sent (det finns teoretiskt en chans att du kan hindra den nya köpordern från att skickas om vi exempelvis skapar den runt 12 på dagen och stopptiden är 13 och du tar bort den under tiden emellan).

/ Dan, Avanza

Hej och stort tack för svaret!
Kan meddela att fonden såldes under natten/morgonen och i samband med detta las köporder automatiskt. Det går (fram till stopptiden) att ta bort ordern. I vissa fall kanske det inte finns samma tidslucka men nu råkade det finnas
2014-05-09, 14:45
Medlem
CarlJohnsson50s avatar
"Sold out"
Citat:
Ursprungligen postat av 88income88
De får bara ge ut ett visst antal av denna produkt och när man når taket får man inte sälja fler.
Det händer lite då och då i de populäraste hävstångsinstrumenten. Det finns dock alltid köpkurser så att man kan sälja sitt innehav. Leta upp ett annat instrument med denna underliggande vara istället. Välj någon med hög likviditet.
Vart kan jag läsa mer om detta? Exakt när händer detta?

Enda alternativet verkar vara SEB och dom har verkar ha väldigt mycket högre avgift/spread.
2014-05-09, 14:55
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJohnsson50
"Sold out"

Vart kan jag läsa mer om detta? Exakt när händer detta?

Enda alternativet verkar vara SEB och dom har verkar ha väldigt mycket högre avgift/spread.

Hej!

Att ett värdepapper ”säljer slut” innebär att emittenten av värdepappret har sålt hela den volym som man har rätt att emittera. Konsekvensen blir då att emittenten inte längre kan ställa säljkurser i instrumentet, vilket innebär att priset på instrumentet kan bli ofördelaktigt för dig som kund.

NDX har därför en funktion, där emittenten vid slutförsäljning kan påkalla orderboksfasen ”Sold Out Buyback” som innebär att du som kund enbart kan sälja aktuellt instrument till emittenten, och att emittenten fortsätter att ställa köppriser. Under denna marknadsfas kan du som kund inte lägga in några köporder. Du kan heller inte lägga in säljorder som inte matchar emittentens ställda pris. Syftet med denna funktion är att NDX som marknadsplats vill säkerställa att du som kund inte får ett pris som avviker från teoretiskt pris.

När emittenten har fått in tillräcklig volym i instrumentet, återgår handeln till sin vanliga fas och funktion. Observera att alla order i orderboken raderas när ett instrument går in eller ur ”Sold Out Buyback”.

Mer information om det hela finns på NDX hemsida samt via denna länk:
https://www.ngnews.se/messages/ndx-notice-sweden-13-654-ngm-introduces-the-new-safe-guard-sold-out-buyback-in-order-to-prevent-clie nts-from-trading-at-unfair-prices?locale=sv

/ Dan, Avanza
2014-05-09, 18:47
Medlem
CarlJohnsson50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank

Att ett värdepapper ”säljer slut” ..
Vad är det som avgör hur mycket en emittent får sälja? Varför finns denna regel? Hur mycket har RBS (royal bank of scotland) rätt att sälja i sina mini futures för t.ex. kaffe, socker, bomull?

Finns denna regel för att RBS inte ska gå back på sina affärer, alltså att kunderna börjar tjäna för mycket pengar?
2014-05-09, 23:58
Medlem
Run3s avatar
Kikar lite på Twitters kvartalsrapport och tydligen är en inkomst i deras kassaflöde $ 126 369 000 från "stock-based compensation expense", https://investor.twitterinc.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=843245 Vad är det för något? Vad jag kunnat läsa mig till är det när ett företag betalar sina anställda med aktier istället för pengar, men hur kan det då vara ett positivt tal (intäkt)?
2014-05-10, 13:19
Medlem
harrings avatar
Sökt runt på internet och har inte hittat svar. Om jag skickar in ansökan om studiemedel för höstterminen nu, när får man svar ungefär?
2014-05-10, 18:23
Medlem
Kan man få fullt studiemedel under sommaren för 7,5-15hp sommarkurser?
2014-05-10, 21:26
Medlem
Hej alla

Jag hade ett samtal med en arbetskollega om valutaförvaltning, där han berättade om hur han och ett par andra tjänade bra med pengar innan det gick åt skogen.
Jag förstår inte riktigt vad valutaförvaltning är, har googlat men inte kommit någonstans vettigt.

Skulle behöva förstå vad det innebär och hur man kan hitta företag som sysslar med sådant.
Och en sista fråga, innebär det att man sätter in pengar och någon gör jobbet och man får avkastning?

Skulle sitta väldigt fint med ett par länkar!

Väldigt tacksam för svar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in