2014-05-11, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Left.
Är det någon som har koll hur pass stora Bernys skulder än nu?

De är väl åtminstone på en halv miljon, kanske mer.
Är man medlem på ratsit kan man kolla hur mycket skulder hon har, men det är dessvärre inte jag. Nån annan här kanske?
Senast redigerad av DugDeepeer 2014-05-11 kl. 16:35.
Citera
2014-05-11, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DugDeepeer
Fast oavsett att Berny betett sig som en f***a, en relevant fråga har hon åtminstone ställt, hon frågade varför Emma började härma henne och att hon inte skar sig eller hade ärr innan (vilket ju syns på bilder på Emma i början av deras förhållande) fast den frågan ville inte Emma svara på.

EDIT: jag uppfattade det också som om deras uppbrott i början var vänskapligt och de var vänner på Facebook och träffades också. Det var i den vevan Emma fick "psykiska problem" och började framställa sig som "missbrukare" som de blev ovänner. Kanske Berny blev förbannad för att Emma fick uppmärksamhet från omgivningen och sjukvården som Berny anser sig ha ensamrätt på. Det är ju bara Berny som får ljuga om diagnoser...

Uppbrottet var vänskapligt, men en kväll när de var hemma och söp tillsammans så blev de tydligen ovänner då Berny påstår att Emma bad henne om en panna (för att hänga på gatuslanget från 70-talet som använt frekvent) och det var enligt Berny en spottloska i ansiktet eftersom hon bara vill härma Berny och dessutom bli heroinist. Något Berny inte kan förlåta. Emma säger däremot att hon inte minns detta och tycker det vore stört om hon skulle börja ta heroin så hon säger att hon inte fattar varför Berny påstår det.

Skvallret alltså. om det sedan är sanning är en annan fråga.
Citera
2014-05-11, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LitenGulligPonny
Uppbrottet var vänskapligt, men en kväll när de var hemma och söp tillsammans så blev de tydligen ovänner då Berny påstår att Emma bad henne om en panna (för att hänga på gatuslanget från 70-talet som använt frekvent) och det var enligt Berny en spottloska i ansiktet eftersom hon bara vill härma Berny och dessutom bli heroinist. Något Berny inte kan förlåta. Emma säger däremot att hon inte minns detta och tycker det vore stört om hon skulle börja ta heroin så hon säger att hon inte fattar varför Berny påstår det.

Skvallret alltså. om det sedan är sanning är en annan fråga.

Emma kan jag tänka mig mkt väl ville ha en sil. Att hon förnekar det tror jag inte på, hon vill ju göra/ha allt som Berny sysslar med så varför inte det med?
Att Berny sa nej hade knappast nåt att göra med att hon ville skydda sin vän, hon ville snarare ha allt själv och tålde väl inte att emma skulle få kapa åt sig uppmärksamhet som "missbrukare", en beteckning som är reserverad för henne.
Citera
2014-05-11, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DugDeepeer
Emma kan jag tänka mig mkt väl ville ha en sil. Att hon förnekar det tror jag inte på, hon vill ju göra/ha allt som Berny sysslar med så varför inte det med?
Att Berny sa nej hade knappast nåt att göra med att hon ville skydda sin vän, hon ville snarare ha allt själv och tålde väl inte att emma skulle få kapa åt sig uppmärksamhet som "missbrukare", en beteckning som är reserverad för henne.

Kan mycket väl vara så att hon bett henne om en sil på fyllan. Hänger man med heroinister är väl steget inte långt. Var det här jag syftade på:

emmasinners
För 3 veckor sedan
Varför hittar du på massa lögner om mig? Du vet inte ett skit om mig och mitt mående längre! Skulle jag ha bett dig om j? När då? Tvivlar jag väldigt starkt på, så lågt sjunker jag inte... Whatever jag bryr mig inte längre.

från insta
Citera
2014-05-11, 17:55
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
1.

2. Du är inte skyddad mot vräkning bara för att du har en AS-diagnos. Sen kan vi ju tillägga att hon inte har AS nu och inte hade det då.

Ska göra ett undantag och kommentera kort här. Berny har, enligt mig, en "lätt variant" på aspbergers (jag tror att en viss Ponny kan bekräfta detta). Det är min personliga erfarenhet utav att ha känt en människa i nästan hela mitt liv MED en ganska stark form utav aspbergers och en annan person med en lättare variant på det lika länge.. jag har även mött personer med samma lätta variant som Berny och sistnämnda har. Jag träffade faktiskt en kille på en fest en gång (nej, Berny var inte inblandad där) som hävdade att det faktiskt ÄR någon typ utav "speciella regler" som gäller för deras boende under soss/kommun (yes.. han hade själv aspbergers OCH "fixat boende".. även i hans fall uppfattade jag det som en relativt mild form utav aspbergers). Om någon vill reda ut detta med reglerna helt och fullt så vore ju det tacksamt för fakta är ju typ alltid fakta! (själv har jag som bekant ingen tid).
Senast redigerad av Hyperexium 2014-05-11 kl. 18:06.
Citera
2014-05-11, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperexium
Ska göra ett undantag och kommentera kort här. Berny har en "lätt variant" på aspbergers (jag tror att en viss Ponny kan bekräfta detta). Det är min personliga erfarenhet utav att ha känt en människa i nästan hela mitt liv MED en ganska stark form utav aspbergers och en annan person med en lättare variant på det lika länge.. jag har även mött personer med samma lätta variant som Berny och sistnämnda har. Jag träffade faktiskt en kille på en fest en gång (nej, Berny var inte inblandad där) som hävdade att det faktiskt ÄR någon typ utav "speciella regler" som gäller för deras boende under soss/kommun (yes.. han hade själv aspbergers OCH "fixat boende".. även i hans fall uppfattade jag det som en relativt mild form utav aspbergers). Om någon vill reda ut detta med reglerna helt och fullt så vore ju det tacksamt för fakta är ju typ alltid fakta! (själv har jag som bekant ingen tid).

Det gör vi ju båda då vi levt med någon med diagnosen hela livet. Att Berny har någon lätt variant av AS tror jag inte alls är omöjligt eftersom hon inte förstår en del för andra uppenbara sociala koder, något man märker när hon konverserar. Ganska snabbt om man känner igen det från andra.

Kanske borde diagnosen varit mer atypisk autism eller liknande, men får man en "riktig" diagnos som AS blir man hjälpt av staten betydligt mer. Kanske läkaren ville göra henne en tjänst av någon anledning.
Citera
2014-05-11, 18:23
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitenGulligPonny
Kanske borde diagnosen varit mer atypisk autism eller liknande, men får man en "riktig" diagnos som AS blir man hjälpt av staten betydligt mer. Kanske läkaren ville göra henne en tjänst av någon anledning.

Vill bara tillägga att jag tror man bör vara försiktig med att skriva några djupare psykologiska analyser av Berny i offentliga forum (bortsett från det uppenbara patologiska ljugandet) för jag uppfattar att hon snappar upp vad som skrivs här om ser det som en möjlighet att använda det till sin fördel. Det ni indirekt gör nu genom att spekulera i autism som en förklaring, när det kanske är så enkelt att hon bara är en störd människa som tappat fattningen om vad som är verkligt och inte, det är att ni kastar ut en "livboj" till henne. Risken är att hon nu börjar hävda att hon inte förstår sociala koder och komma med ytterligare en förklaring nu när allt rasat, att hon faktiskt är autistisk. Jag tror t o m Berny skulle kunna börja hävda att hon är hjärnskadad om någon här drar den parallellen i en sympatisk och urskuldrande ton och hon ser möjligheten att studsa tillbaka once again.
Citera
2014-05-11, 18:31
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Det ni indirekt gör nu genom att spekulera i autism som en förklaring, när det kanske är så enkelt att hon bara är en störd människa som tappat fattningen om vad som är verkligt och inte, det är att ni kastar ut en "livboj" till henne.

Det är DIN tolkning det. Knappast att vi kastar ut en "livboj" till henne då vi utgår från hyfsat objektiva erfarenheter från våra personliga liv.
Citera
2014-05-11, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Vill bara tillägga att jag tror man bör vara försiktig med att skriva några djupare psykologiska analyser av Berny i offentliga forum (bortsett från det uppenbara patologiska ljugandet) för jag uppfattar att hon snappar upp vad som skrivs här om ser det som en möjlighet att använda det till sin fördel. Det ni indirekt gör nu genom att spekulera i autism som en förklaring, när det kanske är så enkelt att hon bara är en störd människa som tappat fattningen om vad som är verkligt och inte, det är att ni kastar ut en "livboj" till henne. Risken är att hon nu börjar hävda att hon inte förstår sociala koder och komma med ytterligare en förklaring nu när allt rasat, att hon faktiskt är autistisk. Jag tror t o m Berny skulle kunna börja hävda att hon är hjärnskadad om någon här drar den parallellen i en sympatisk och urskuldrande ton och hon ser möjligheten att studsa tillbaka once again.

Tycker inte att jag direkt kastar ut livboj till henne. Hon är smart nog att hitta på sina diagnoser och förklaringar själv Hon förstår faktiskt inte sociala koder ofta. Om det berott på rent ego eller störning vet jag inte såklart. Det är iakttagelser jag gjorde i början av 2000-talet, inte sedan hon fick diagnosen. Att hon inte betalat sin hyra är inte okej ändå, så det spelar knappast någon roll vilken diagnos hon borde fått. Atypisk autism är inte en vanlig autismdiagnos utan mer en aspbergers light och ger inte de specialförmåner som vanlig AS-diagnos ger.
Citera
2014-05-11, 18:48
Medlem
sinfons avatar
Berny har inte AS. Hon är bara en bara en hemsk iskall manipulativ människa, som tänker och gör så vidriga saker ibland att hon inte ens klarar av att ta till sig det själv. Det är därför hon letar ursäkter och glider in och ut ut låtsasvärldar. Jag hade inte heller fixat att göra upp med mig själv om jag var hon. Det är alldeles för sent.
Citera
2014-05-11, 19:03
Medlem
Jag är övertygad om att läkare nu är mer benägna att sätta en neuropsykiatrisk diagnos på personer(som Berny) som vistas länge i psykiatrin men som inte tydligt har en sådan diagnos. Det handlar om pengar och genom att sätta en diagnos som garanterar patienten LSS så flyttas kostnaderna från landsting till kommun. Jobbar själv på en LSS-bostad och har märkt en tydlig trend av att personer som egentligen tillhör psykiatrin flyttas över till LSS.
Citera
2014-05-11, 19:50
Medlem
Bara jag som tycker det var rätt elakt av Berny att skriva om Jesper i vingklippt men inte tacka honom i slutet som hon gjorde med resten av "änglafamiljen?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in