Citat:
Ursprungligen postat av
02-02-2012
Har du en källa på det här?
Tycker att det svar du får borde öppna dina ögon för verkligheten. Odessa är och kommer förbli en stad där olika folk rör sig och det skapar inte direkt några förutsättningar för att inkludera dem i en stat som skall ledas av en kuppregering. Kolla på vilka städer som getts fristatus så kanske du förstår, nästan alla är hamnstäder. Hittade ingen fin tabell att länka till men det finns en stor röresle av minoriteter som flyttar in/ut ur stan. Bla Greker som är betydligt mer inflytelserika runt Svarta havet än du fattar.
Hej! Till att börja med vill jag bara säga att i normala fall så ligger bevisbördan på den som först påstår något, det är inte omvänd bevisföring som normalt sätt gäller i en diskussion.
Vad menar du med fristatus? Utveckla, vad jag har läst (på wikipedia förvisso) så har Odessa som stad ingen speciell status jämfört med andra städer.
I vilket fall som helst så kan jag givetvis ge dig en källa,
Enligt denna opinionsundersökning,
http://ukrainianpolicy.com/southeast-statistics-of-ukraine-april-2014/, så stödjer t.ex. endast 7.2% (i varierande grad) av Odessa invånare en förening med Ryssland. Ytterligare 11.2% är osäkra på ifall man vill tillhöra Ukraina eller Ryssland. Resterande är emot i varierande grad, men en klar majoritet, c.a. 60%, stödjer absolut inte en förening med Ryssland.
72% från Odessa oblast anser heller inte att deras (ryska) språkliga rättigheter är hotade.
30% från samma oblast anser att det nuvarande politiska bör kvarstå, 44% vill se mer decentralisering och 17.5 anser att det bör bli en federation istället.
Du förstår väl ändå var det lutar åt, men du får gärna presentera en annan opinionsundersökning eller liknande källa så kan vi diskutera det