2014-05-03, 15:27
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anderssonrobin1994
Vad är ett säkrare kort att använda sig av på nätet för att behålla anonymiteten och minska spåren?
Tråden handlar om att hålla Windows säkert, inte anonymitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Anderssonrobin1994
1. Att köra ett Operativsystem i Live-Mode med tex Tails eller Whonix

2. Använda en säker virtuell maskin (som nämns i tråden) som i det här fallet är Bitbox
Men för att svara på denna fråga så är svaret alternativ nummer 1. Virtualbox kan alltid ha sårbarheter och påverka host-OS, men ett live-OS är inte virtualiserats, endast temporärt körandes utan permanent filsystem. Detta är ju bra eftersom de flesta spår hittas just i filsystem och på diskar.

Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
BSA http://bsa.isoftware.nl/ är ett Sandboxie analyserings program som analyserar om det finns malware i sandlådan och höjer säkerheten i Sandboxie betydligt , åter igen kompatibelt med S-boxie fr.o.m version 4.09 .
Detta tyckte jag var intressant att du nämnde. BusterSandbox är nämligen inte bara ett analyseringsprogram utan en funktionell sandlåda. Jag har länge använt denna sandlåda och finner den mycket funktionell!

Min config kan ni finna här: http://pastebin.com/URQTGNs6 - Givetvis får ni själva konfa paths.
Citera
2014-05-04, 12:58
Medlem
Mycket intressant initiativ! :-)
Citera
2014-05-07, 21:12
Medlem
salxars avatar
Så här gör ni för att få Firefox i Bitbox på svenska.

För Version 24.3:
1. Installera http://download.cdn.mozilla.net/pub/.../xpi/sv-SE.xpi
2. Skriv about:config i navigeringsrutan (Där det står flashback.org).
3. Skriv in general.useragent.locale i sökrutan.
4. Ändra "en-US" till "sv-SE" utan citattecken.
5. Starta om Firefox.
Citera
2014-05-10, 00:26
Medlem
AlterXs avatar
.Chloe, lyfter på hatten, bugar och tackar ödmjukast för din guide och för många andra av dina trådar som har varit oumbärliga i mitt mål att få bättre koll på allt som heter säkerhet!

Installerade Bitbox på en windows 7 burk men får det inte att lira, får detta fel när jag försöker starta, något som har en aning om vad som är fel?
http://imgur.com/phPKprr

Någon som har tips på ett program för att kryptera hela hårddisken i en win 8? Bitlocker följer endast med Pro eller Enterprise versionen och Truecrypt stöder inte win8 än.

När jag har Tiny Wall och Mullvad igång samtidigt så bryts VPN kopplingen konstant, har lagt till alla processer för mullvad i Tiny wall samt prövat med Learning mode men VPN kopplingen bryts konstant. Någon annan som haft strul med detta eller ett gott råd att ge?
Citera
2014-05-10, 11:56
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlterX
.Chloe, lyfter på hatten, bugar och tackar ödmjukast för din guide och för många andra av dina trådar som har varit oumbärliga i mitt mål att få bättre koll på allt som heter säkerhet!

Installerade Bitbox på en windows 7 burk men får det inte att lira, får detta fel när jag försöker starta, något som har en aning om vad som är fel?

Någon som har tips på ett program för att kryptera hela hårddisken i en win 8? Bitlocker följer endast med Pro eller Enterprise versionen och Truecrypt stöder inte win8 än.

När jag har Tiny Wall och Mullvad igång samtidigt så bryts VPN kopplingen konstant, har lagt till alla processer för mullvad i Tiny wall samt prövat med Learning mode men VPN kopplingen bryts konstant. Någon annan som haft strul med detta eller ett gott råd att ge?
Installerade du version 3.3.1?
Har du ställt in EMET eller något liknande på den?
Testat att stänga av antivirus och liknande?
Har du Virtualbox installerat sedan innan?
Citera
2014-05-10, 18:32
Medlem
AlterXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Installerade du version 3.3.1?
Har du ställt in EMET eller något liknande på den?
Testat att stänga av antivirus och liknande?
Har du Virtualbox installerat sedan innan?

Tack för svaret, Yes installerade 3.3.1 och hade inte ändrat något i EMET, testade nu att lägga till appen där men gjorde ingen skillnad. Alla virusprogram och dylikt avstängda. Hade inte Virtualbox installerat innan, prövade även att installera om både den och boxen.

Ska testa att installera på en nyare burk och se om det går bättre.

Annars får jag nöja mig med att köra webbläsaren i en sandlåda... kanske inte lika säkert som boxen men iaf en bra bit på vägen eller?
Citera
2014-05-10, 20:16
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Tackar och varsågod min herre

Citat:
Verkar saknas ett certifikat. Du ska finna ett certifikat för Bitbox i C:\Program Files\Sirrix AG\BitBox\Certificates, finns det ett certifikat med namnet BitBox.x509.crt där?

Citat:
Nej, du får tyvärr nöja dig med en container. Men det fungerar hur bra som helst eftersom Windows låter dig alltid välja installationsplats när du installerar nya program så välj då helt enkelt i din container. Spara även alla filer av värde i samma container.

Citat:
Annars får jag nöja mig med att köra webbläsaren i en sandlåda... kanske inte lika säkert som boxen men iaf en bra bit på vägen eller?
Jadå, det fungerar också fint!
Senast redigerad av .Chloe 2014-05-10 kl. 20:18.
Citera
2014-05-13, 22:05
Medlem
AlterXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe

Verkar saknas ett certifikat. Du ska finna ett certifikat för Bitbox i C:\Program Files\Sirrix AG\BitBox\Certificates, finns det ett certifikat med namnet BitBox.x509.crt där?

Certifikatet återfinns på den platsen, tror burken är lite trött, ska testa att installera på min andra burk och se om det går bättre
Citera
2014-05-15, 13:07
Medlem
salxars avatar
Något som är riktigt synd är att programmet iCore Virtual Accounts verkar ha blivit abandonware. Senast uppdaterades programmet för 3 år sedan ungefär. Sidan nämner fortfarande att de jobbar på support för Vista...
Programmet funkar dessutom bara på riktigt gamla datorer. Windows XP och x86 som gäller, med andra ord.

Såhär funkar programmet, när man startar det på reliken hos farmor: Du skapar så många konton du vill ha. Det ser ut precis som riktiga konton på datorn, fast ikonen är annorlunda på kontot.
Sen när du installerar något när du är inloggad på t.ex. kontot Games så installeras det BARA på det kontot, även om programmet lägger saker i registret eller i programmappen. När du sen ruttnar på det kontot kan du bara plocka bort hela skiten, allt som är installerat försvinner då.

Virussäkra konton med andra ord. Helt sjukt att Microsoft inte valt att implementera detta själv, då det verkligen vore en hit när det gäller säkerhet. Ha ett konto till spel, ett till surf/porr och ett till plugg.

Finns det något liknande program idag?
Citera
2014-05-16, 20:08
Medlem
AlterXs avatar
Har en fråga om Sandboxie,
Säg att jag kör firefox och utorrent sandboxade och laddar ner någonting från pirate.
Jag har ställt in utorrent att spara torrenten i en truecrypt container vilket funkar fint men all annan info lagras i sandboxen som såklart raderas när man kör delete contents...
Men hur ordentligt raderas (raderas, skrivs över, krypteras?) egentligen alla filer i sandboxen?

Jag har inte lyckats återskapa några av filerna med tex recuva men mina skills är klart begränsade.

Borde såklart installera sandlådan i en truecrypt container men vill gärna veta hur deletefunktionen fungerar i Sandboxie.
Citera
2014-05-16, 20:24
Medlem
salxars avatar
Citat:
Har en fråga om Sandboxie,
Säg att jag kör firefox och utorrent sandboxade och laddar ner någonting från pirate.
Jag har ställt in utorrent att spara torrenten i en truecrypt container vilket funkar fint men all annan info lagras i sandboxen som såklart raderas när man kör delete contents...
Men hur ordentligt raderas (raderas, skrivs över, krypteras?) egentligen alla filer i sandboxen?

Jag har inte lyckats återskapa några av filerna med tex recuva men mina skills är klart begränsade.

Borde såklart installera sandlådan i en truecrypt container men vill gärna veta hur deletefunktionen fungerar i Sandboxie.
Använd Eraser eller SDelete för att radera sandlådan i Sandboxie, annars raderas det inte alls.
Citera
2014-05-17, 00:14
Medlem
AlterXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Använd Eraser eller SDelete för att radera sandlådan i Sandboxie, annars raderas det inte alls.

Stort tack, precis vad jag hade hoppats finna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in