2014-05-07, 01:48
Medlem
Lyssna på sparpodden, en bra podcast för den som vill lära sig mer om aktier och sparande i allmänhet!
2014-05-07, 09:22
Medlem
Edit: Det var inget.
Senast redigerad av Duca00 2014-05-07 kl. 09:42.
2014-05-07, 10:44
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurocortex
Om man har utländska aktier på avanza dras en källskatt, hur mycket ligger den på? Det står också att Avanza tar adminastriva avgifter, vilka summor talar vi om?

Tack på förhand

Hej!

Den utländska källskatten är generellt 15% (jag antar att du menar för amerikanska eller kanadensiska bolag). Den utländska källskatten syns i transaktionslistan när du får din utdelning från bolaget. För amerikanska depåbevis sk. ADRs (exempelvis Sony Corp på NYSE) så debiterar vår utländska depåbank en avgift som är ca 1 öre per aktie. Det är den administrativa avgiften som vi debiterar dig som kund.

I övrig så kan det vara bra att känna till att du betalar ett något högre courtage på den amerikanska marknaden samt att då du handlar en aktie i en annan valuta än SEK så kommer vi att växla pengarna åt dig. Det sker i efter att den aktuella marknaden har stängt och du ser din växelkurs på din nota samt en preliminär summa även när du lägger själva ordern. Vid växlingen är det en spread på 0,50% vilket innebär att du har en avgift på 0,25% vid köp respektive sälj.

Ett enkelt exempel utan courtage:

Om du handlar Apple-aktien för 10 000 kr så betalar du 25 kr i växlingsavgift.

Återkom gärna om något är oklart eller om du har fler frågor

/ Dan, Avanza
2014-05-07, 12:33
Medlem
Hejsan!

Jag började plugga på universitet i höstas och hade csn, både lån och bidrag, under hela studietiden. I februari så hoppade jag av min utbildning och vill plugga nånting annat till hösten. När jag ringde csn så sa de att jag saknade 8 hp för att kunna få csn igen till hösten. Fine tänkte jag, då läser jag två sommarkurser så borde det gå fint.

En månad senare loggar jag in på antagning.se och ser att jag fått en fyra i en kurs som jag inte ens skrev tentan på. Ringde csn några dagar senare och vips så saknas bara 0.5 poäng. Det känns dock fel, jag har ju fått ett betyg som jag egentligen inte ska ha och 7.5 hp på köpet. Vad skulle ni ha gjort? Ringt csn och sagt som det var eller bara läst en kurs i sommar och hoppats på att ingen märker något? En äldrekursare sa att när ett betyg väl är satt så kan det inte dras tillbaka, någon som vet om det stämmer?
2014-05-07, 16:18
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
..

Har en fråga angående fondorder i ett ISP hos Avanza.
Finns det någon möjlighet att se detaljer för en order som är "Byt"?
Nu ser jag bara vilken jag vill byta bort men jag antar att fonden först säljs och samma dag som fonden sålts läggs en köporder på den fond jag valt att byta till.

Kan jag förändra, alt. ta bort den köpordern (och därmed bara sälja) på egen hand?
2014-05-07, 16:27
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Har en fråga angående fondorder i ett ISP hos Avanza.
Finns det någon möjlighet att se detaljer för en order som är "Byt"?
Nu ser jag bara vilken jag vill byta bort men jag antar att fonden först säljs och samma dag som fonden sålts läggs en köporder på den fond jag valt att byta till.

Kan jag förändra, alt. ta bort den köpordern (och därmed bara sälja) på egen hand?

Hej,

Du kan inte se några andra "detaljer" annat än när ordern beräknas synas på ditt konto, dvs. när ordern har gått igenom. Om du lägger en "byt" eller om du säljer och sedan köper själv spelar inte någon roll tidsmässigt. Vi måste alltid vänta in likvid från försäljningen innan vi skapar den nya köpordern (vi kan alltså inte skapa köpordern samma dag som fonden säljs).

Fram tills stopptiden så kan du ta bort din order, därefter så är det för sent (det finns teoretiskt en chans att du kan hindra den nya köpordern från att skickas om vi exempelvis skapar den runt 12 på dagen och stopptiden är 13 och du tar bort den under tiden emellan).

/ Dan, Avanza
Senast redigerad av AvanzaBank 2014-05-07 kl. 16:34.
2014-05-07, 17:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Nu är jag förvirrad. Studerar på universitetet och har en väldigt låg låneandel + bidraget man får. Som jag förstått det så har jag fått (och ska få) alla lånade pengar på en gång vid ett visst tillfälle? Exempelvis om jag bestämt 10k lån från januari till juni så får jag 10k i januari.

Det jag undrar är om även bidraget kommer som en klump. Har läst i andra trådar och då sägs det att det alltid kommer månadsvis. Men jag har inte fått något sedan februari, börjar bli lite orolig när hyran ska vara inne med 500 på studentkontot... . Har givetvis pengar på annat konto men vad jag räknat på så ska det räcka på det här viset.

Edit: Såg nu att jag inte lämnat in någon studieförsäkran från vecka 4 till juni
Kommer jag även att få pengar från de gångna månaderna? Eftersom jag ändå lämnar in en studieförsäkran för dessa månader.

Har du ett positivt beslut så...jajamensan!
2014-05-07, 17:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ervero
En äldrekursare sa att när ett betyg väl är satt så kan det inte dras tillbaka, någon som vet om det stämmer?
Det stämmer. Ett beslut kan inte ändras till kundens/elevens nackdel.
2014-05-07, 17:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ervero
Hejsan!

Jag började plugga på universitet i höstas och hade csn, både lån och bidrag, under hela studietiden. I februari så hoppade jag av min utbildning och vill plugga nånting annat till hösten. När jag ringde csn så sa de att jag saknade 8 hp för att kunna få csn igen till hösten. Fine tänkte jag, då läser jag två sommarkurser så borde det gå fint.

En månad senare loggar jag in på antagning.se och ser att jag fått en fyra i en kurs som jag inte ens skrev tentan på. Ringde csn några dagar senare och vips så saknas bara 0.5 poäng. Det känns dock fel, jag har ju fått ett betyg som jag egentligen inte ska ha och 7.5 hp på köpet. Vad skulle ni ha gjort? Ringt csn och sagt som det var eller bara läst en kurs i sommar och hoppats på att ingen märker något? En äldrekursare sa att när ett betyg väl är satt så kan det inte dras tillbaka, någon som vet om det stämmer?

Myndigheter brukar ha att om ett positivt beslut är taget så ändras det inte bara så där, det krävs i vissa fall att kunden/eleven hör av sig och vill ha det korrigerat. Varför kollar du inte upp sådant med skolan i stället?
CSN ser det CSN ser, de kan inte bortse från inskickade poäng i ladok.
2014-05-07, 23:33
Medlem
Jag funderar på att sälja min bostadsrätt och flytta närmre skolan. Vinsten på försäljningen runt 250k är tänkt att putsas in i en ny lägenhet som är dyrare. Om jag gör uppskov få vinsten hos skatteverket kommer det vara lugnt med csn då? Alltså kommer jag kunna ta fullt lån och bidrag utan problem? För jag måste ha CSN för att leva och pengarna från vinsten ska som sagt in i ett nytt boende.
2014-05-08, 11:55
Medlem
Tungsvensks avatar
Hej! Skall söka KOMVUX' studier till i höst, har sökt 1 färdigt kurs paket sen några som jag gjort själv så man är säker på att komma in nånstans, har bara sökt studiebidrag hos CSN för det färdiga kurspaketet, måste jag söka för dom andra studieplanerna också ? Om jag inte kmr in på det som jag sökte bidrag till på CSN ( alla innefattar samma timmar, kurser, poäng )

Tack på förhand
2014-05-08, 17:25
Medlem
Hej! Snål jävel som har en månad kvar på gymnasiet, undrar hur det ser ut med studiemedel i juni? Går endast en vecka (studenten på nationaldagen) så jag antar att jag får gå utan statens feta bidrag den månaden, eller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in