Citat:
Ursprungligen postat av
smålandtintin
För det första är det mycket möjligt att BLT missuppfattat det hela och att socialen likaså gjort det. Men jag har inte kunnat hitta någon artikel där det står att hon dödförklarades på Blekingesjukuset.
Ambulanspersonalen kan bara avstå från livsuppehållande/upplivande åtgärder om det finns säkra dödstecken. Det framgår i det material jag bifogade igår och bekräftas av ambulanspersonal (inte den nu aktuella) jag talat med.
Hade Blekinge haft en akutläkarbil hade man kunnat tänka sig att denne (läkaren, inte bilen...

) hade dödförklarat henne i lägenheten, men sådant system finns inte i Blekinge.
Detta blir ju en tolkningsfråga och vi verkar tolka olika, jag har läst omhändertagandets
rapportering, den är skriven för dom levande barnens behov och jag tror inte socialen när detta
LVU skrevs 1/5 hade en fullständig rappotering över vem som konstaterat att flickan var död,
dom verkar endast veta att Yara avlidit utan några hänvisningar till vem som dödsförklarat henne.
Men däremot står det i rapporten att ambulanspersonalen sett blåmärken och en
gammal fraktur, vilket är av vikt för att få till ett LVU och självklart får socialen informationen
att föräldrarna misstänks men att man inte vet fortsättningen utan en åklagare skall kallas in.
BLT har jag tyvärr inte läst.
Egentligen spelar det mindre roll vem som dödsförklarat flickan men ifall hon nu legat död
i hemmet så att säkra dödstecken t ex likstelhet eller likfläckar uppenbarat sig tydligt så förstår jag inte alls föräldrarnas nödsamtal till 112. Inget faller i sådan fall på sin plats, hur skall man bortförklara att två vuxna människor tillsammans med två småbarn låtit flickan ligga död x antal timmar och tillika nekar båda misstänkta till brott, det håller inte alls enligt mig.