2014-05-10, 13:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Janeman
Som jag uppfattat det fördes Yara till sjukhuset av ambulansen och där förklarades död. Att hon hittades "livlös" I lägenheten tolkar jag som att hon var medvetslös/ej kontaktbar.

Ambulanspersonalen uppfattade skador på tösen. Om dom verkligen säkert konstaterat att hon var död, hade man då bortfört henne? Skulle inte kroppen då lämnats orörd för brottsplatsundersökning?
Jag har innan tolkat det som du, men BLT, Aftonbladet och i LVU så framstår det som att hon dödförklarades på plats.
Citera
2014-05-10, 13:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MotorBoater
https://anonfiles.com/file/a4f50d5cd4ddfd447e0546c16759e5cc

Födelseort: Demsequs ???

Alternativ stavning på Syriens huvudstad Damaskus eller ännu en slappt släpphänt myndighet??? Hmmm
Det finns alltid olika transkriptioner från exempelvis arabiska eller kyrilliska alfabetet till det latinska. Jag har för mig att den mest bokstavsnära transkriptionen av Damaskus är Dimasq.
Citera
2014-05-10, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Skulle inte kvinnan kunna lagföras för att hon t.ex har låtit flickan svälta även om hon inte är vårdnadshavare? Jag tänker på alla dessa styvpappor och styvmammor som finns. De måste väl ändå ha ett vuxenansvar om biologiska föräldern är på jobbet och styvföräldern är hemma?

Vad jag vet är, att om en familj får en anmälan till soc., utreds både bioförälder och styvförälder. Vid behov kan familjen få en kontaktperson som ska försöka stötta och leda familjen på rätt spår. Om det fortsätter eller är tillräckligt illa, omhändertas barnet oavsett om det bara är den ena föräldern som bär sig illa åt.

Naturligtvis hade socialtjänsten skyldighet att utreda Y*ras situation vid första anmälan, även om den kom från en privatperson (anonym eller ej spelar ingen roll). Så ska det fungera och gör i många kommuner. Tyvärr inte i Karlskrona.
Citera
2014-05-10, 14:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Det mest märkliga med anmälningen som skedde 8 mars 2013, är ju att kvinnans yngsta son inte var född än (han föddes 9 april) Vilket och vems var det tredje barnet? Kan det ha varit kvinnans systers? Eller kan de ha haft med sig fler insmugglade barn i bagaget när de anlände med Yara? Var är de nu i så fall? [ ... ]

Knappast släktingbarn på besök, de skulle väl aldrig lämnas ensamma? Eller är släktingarna lika vårdslösa med sina barn som Fru och HerrMGM? Tror knappast det. Alltså befann sig åtminstone ett okänt barn, vanvårdat i lägenheten. Smuggling verkar inte osannolikt i det perspektivet.

Edit: Finns det möjlighet att lägga upp parets skärmdumpade facebook på första sidan? Facebook-länkarna där fungerar inte längre.
Senast redigerad av Passepartout 2014-05-10 kl. 14:17.
Citera
2014-05-10, 14:36
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Tycker absolut att det ser ut som en flicka på bilden från hennes facebook, hon har halsband och ringar på sig. Bilden på den nakne pojken kan vara en gammal bild på hennes första barn.

Vad gäller bröllopet så kan det vara lite komplicerat. Först brukar man ha en "nikah", som ursprungligen var själva vigseln men som numera ofta fungerar som en slags förlovning där "allt" är tillåtet, för att efter en tid ha själva bröllopsfesten. Kanske de även kan vara gifta två gånger, en religiös vigsel och en civil. Det är inget ovanligt.

Ja, när du nämner det så är det lite underligt att man sätter smycken på en pojke. Trodde man var mer strikt med könsrollerna i deras kultue. Å andra sidan kan barnet ha använt dem som en typ att leksak att förströ sig med.

Bilden på den nakna pojken känns däremot onödigt demonstrativ. Vem har glädje av att se könsorganen på ett litet barn? Fanns den någon som tvivlade på hans kön eller fortplantnigsförmåga? Varför finner hon det nödvändigt att lägga upp en sån bild, för att bevisa något? Eller påpeka något unikt?
Citera
2014-05-10, 14:53
Medlem
På förmodad? syster till Amani, Isl*m L*lly facebook, står det följande inlägg vid tidpunkten för händelsen.
*a,i
Översättningen (Bing) är naturligtvis lite tokig men ändå är vissa ord/meningar begripliga.

(Som tidigare framgått är jag okunnig om att länka osv. )

”Tack och Gud den 30 april kl. 23:55”

”Aska aska aska och Gud är vi vad benstghani Inlagd i Gaza vi destroied hennes avatar och Gud zakeya ridning,
vänner och sahtin här ya Kickan den 1 maj kl. 00:52 ”

Här undrar jag om det är mammans avatar (zakeia) som blev ”destroid”?

”Hehehehe du hon destroied henne och vi vi önskade henne Polje Shaw Talat bra den 1 maj kl. 01:18 ”

”Men hur får du den 1 maj kl. 16:04”

”(A) upphör oaafieh usltak Kiev, bekräftar den 2 maj kl. 09:24”

”På kalbko den 1 maj kl. 01:17”

Vad är det som föranlett denna panikåtgärd?
Senast redigerad av Konfycius 2014-05-10 kl. 15:06. Anledning: Stavfel
Citera
2014-05-10, 15:06
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
På förmodad? syster till Amani, Isl*m L*lly facebook, står det följande inlägg vid tidpunkten för händelsen.
*a,e
Översättningen (Bing) är naturligtvis lite tokig men ändå är vissa ord/meningar begripliga.

”Aska aska aska och Gud är vi vad benstghani Inlagd i Gaza vi destroied hennes avatar och Gud zakeya ridning,

”Hehehehe du hon destroied henne och vi vi önskade henne Polje Shaw Talat bra den 1 maj kl. 01:18 ”

Jag upptäckte att hennes facebook var borta den 4 maj någon gång. Trodde det var hennes advokat som fått hennes inloggningsuppgifter och tagit bort den, medan någon annan fick idén att någon släkting till henne hade ordnat det.

Man kan tydligen ge någon person på facebook behörighet att ta bort ens profil om man t.ex avlider.

Jag gissar mig till att hon skämdes, precis som vid stölderna. Underligt bara att de blivit underrättade så snabbt om vad som hänt. 23.50 den 30 april, då har polisen inte hunnit ringa den sociala bevakningen än. Kanske de kontaktat systern för att fråga om barnen?
Citera
2014-05-10, 15:07
Medlem
Hecate72s avatar
Citat:
*a,e

Skulle du kunna vara snäll och förklara vad du tror detta kan betyda? Jag läser orden men förstår inte riktigt sammanhanget.
Citera
2014-05-10, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Vi har nog samma uppfattningar om likfläckar: börjar uppträda efter en halvtimme. Problemet är att det i början är svårt att se skillnad på blåmärken, vilket flickan var full av, och likfläckar. Därför måste man vänta tills likfläckarna är fullt manifesterade enligt reglerna.
Om ambulansen inte hittat säkra dödstecken hade de varit tvungna att göra upplivningsförsök och föra in flickan till sjukhus för dödförklaring av läkare. Om det däremot finns säkra dödstecken räcker det att ringa en akutläkare som säger att det är ok att avstå från upplivningsförsök. Ofta kompletterar man med mobilbild på de säkra dödstecknen.

Jag tror inte man nödvändigtvis konstaterat säkra dödstecken på flickan i hemmet och inte heller tror jag att flickan dödsförklarats av läkare utan att denne var på plats, flickan transporterades
som jag uppfattar det till sjukhus och där dödsförklarades. Men det utesluter förstås ändå inte att flickan kan ha dött i hemmet. Ambulanspersonalen uppgifter till läkaren, ifrån mordplatsen,
kan ändå fastställa att flickan troligtvis redan var död i hemmet, för detta behövs inga säkra dödstecken.

Har det i t ex media framkommit att ambulanspersonalen gjort upplivningsförsök på flickebarnet?
Ifall inte blir det en tolkningsfråga av infon som finns och utifrån den kända infon tolkar inte jag
det som att ambulanspersonalen dödsförklarat flickan på plats.
Citera
2014-05-10, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hecate72
Skulle du kunna vara snäll och förklara vad du tror detta kan betyda? Jag läser orden men förstår inte riktigt sammanhanget.

Tidigare i tråden har det framgått att Amani blivit dömd för stöld. Att eventuellt Yara var med vid stölden. Även gissningar att Amanis syster (IL) skulle finnas med på bild vid något stöldtillfälle.

Sen har det funderats om deras (A+IL) mamma (z) vistats här. Svårt att göra en sammanfattning om en så lång tråd.

Vad jag avsåg med inlägget var att peka på vad som skrevs på (IL) facebook på natten efter mordet. Jag finner det en smula smaklöst...

Vem visste något om Yaras situation? Hur kunde detta hända? Pågår det någon slags mörkläggning av fakta från de båda misstänktas familjer?
Senast redigerad av Konfycius 2014-05-10 kl. 15:39.
Citera
2014-05-10, 15:41
Medlem
Citat:
På förmodad? syster till Am*ni, Isl*m L*lly facebook [/i][/b]
Hon verkar vara Am*ni Madis svägerska, med makens efternamn. Hette kanske Lill* som ogift, hon har ialla fall en hel del facebookvänner med det namnet. Det var hon som var medbrottslingen som kom undan vid COOP-stölden. Kanske var det hennes dotter som var med vid Willys-stölden, när det nu inte verkar ha varit Y.
Citera
2014-05-10, 15:50
Medlem
Citat:
*a,i

Kan du lägga ut länken i tråden? Eller går inte det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in