Citat:
Ursprungligen postat av
smålandtintin
ambulanspersonalen ska inte göra upplivningsförsök om det är uppenbart att Y är avliden, för att inte förstöra spår. Godkända kriterier är som jag visade tidigare skador som antingen skador som inte är förenliga med liv (huvudet krossat eller avskiljt från kroppen t ex) eller ovedersägliga dödstecken som likfläckar, likstelhet eller förrutnelse. Det tar minst sex timmar för dödsecknen att uppstå.
Jag har ingen aning ifall ambulanspersonalen gjort upplivningsförsök på flickan eller inte,
däremot kunde personalen konstatera, enligt media, att flickan var död redan på plats utan att för den skull behöva se dessa så kallade
säkra dödstecken på plats som du hänvisade till
i ditt tidigare inlägg. Sen har vi olika uppfattningar om att det tar
minst sex timmar för
dödstecken(likfläckar) att uppstå.
Självklart kan en läkare med hjälp av ambulanspersonalens ledande uppgifter fastställa att döden
inträffat på mordplatsen. Men för att det skett behöver inte endast säkra dödstecken förekommit.
Det finns också direkta och indirekta dödskriterier som tex ambulanspersonalen kan
konsatatera, men du verkar prata om att ambulanspersonalen i detta fall konstaterat
säkra dödstecken på plats, det vet jag inte jag om jag tar för direkt troligt däremot.