2014-05-10, 12:05
Medlem
https://anonfiles.com/file/a4f50d5cd4ddfd447e0546c16759e5cc

Födelseort: Demsequs ???

Alternativ stavning på Syriens huvudstad Damaskus eller ännu en slappt släpphänt myndighet??? Hmmm
Citera
2014-05-10, 12:13
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
LVU:n ser mer ut som ett "Finn fem fel". Ska man tro den, har social beredskap blivit uppringda många timmar larmet till 112 gick.

Jag hoppas att uppgifterna om anmälan den 8 mars 2013, egentligen avser 2014. Annars finns det anledning till ännu större oro.

Fick gjort en snabbutskrift på Am*nis fb, eftersom den låg på min skärm efter hon stängt ner.

https://cdn.anonfiles.com/1399660024464.pdf
Till trådstarten.

/Mod
Citera
2014-05-10, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Ja, du får gärna utveckla dina tankar om det. Kan det påverka något framöver? Kan det ha haft någon betydelse i det som hänt?
Strikt juridiskt är det bara mannen som haft formellt ansvar för flickan!
Som jag förstått regelverket när jag ögnat igenom detta så är utredningen för att bli särskild vårdnadshavare ungefär likadan som utredningen att bli god man. Det verkar inte så svårt att bli detta och det räcker med att ett barn har 1 formell vårdnadshavare. Precis som det räcker med 1 god man. Efter PUT byter man ut God man till särskild vårdnadshavare. Ingen större ekonomisk ersättning. Tror att det är mycket större krav att bli familjehemsföräldrar och där är också den ekonomiska ersättningen ganska hyfsad. Lite av våra barn och andras ungar. Det är väl bara ensamkommande flyktingbarn som har särskild vårdnadshavare. De biologiska barnen som nu är omhändertagna har väl-utredda fosterföräldrar om kommunen gjort det dom ska.
Den misstänkta kvinnan har därmed inte skrivit under några papper om att hon är inte formellt ansvarig för flickans vård och omsorg. Därmed är det bara mannen som försummat flickan och inte skött sitt uppdrag formellt. Kvinnan har inte haft något sådant uppdrag om uppgifterna i tråden stämmer. Hon kan därför inte heller juridiskt ställas till svars för dåligt omhändertagande.Det hade mannen kunnat anklagats för och entledigats från sitt uppdrag när han inte sett till att flickan har ätit och haft varma kläder på sig. Ingen av dom har naturligtvis rätt att misshandla varken sina egna eller andras barn!

Vet inte om det kan ha så stor betydelse framöver mer än att kvinnans advokat tydliggör detta så att det kan vara en moralisk fördel för kvinnan under rättegången.
Citera
2014-05-10, 12:38
Medlem
Tycker absolut att det ser ut som en flicka på bilden från hennes facebook, hon har halsband och ringar på sig. Bilden på den nakne pojken kan vara en gammal bild på hennes första barn.

Vad gäller bröllopet så kan det vara lite komplicerat. Först brukar man ha en "nikah", som ursprungligen var själva vigseln men som numera ofta fungerar som en slags förlovning där "allt" är tillåtet, för att efter en tid ha själva bröllopsfesten. Kanske de även kan vara gifta två gånger, en religiös vigsel och en civil. Det är inget ovanligt.
Citera
2014-05-10, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
ambulanspersonalen ska inte göra upplivningsförsök om det är uppenbart att Y är avliden, för att inte förstöra spår. Godkända kriterier är som jag visade tidigare skador som antingen skador som inte är förenliga med liv (huvudet krossat eller avskiljt från kroppen t ex) eller ovedersägliga dödstecken som likfläckar, likstelhet eller förrutnelse. Det tar minst sex timmar för dödsecknen att uppstå.

Jag har ingen aning ifall ambulanspersonalen gjort upplivningsförsök på flickan eller inte,
däremot kunde personalen konstatera, enligt media, att flickan var död redan på plats utan att för den skull behöva se dessa så kallade säkra dödstecken på plats som du hänvisade till
i ditt tidigare inlägg. Sen har vi olika uppfattningar om att det tar minst sex timmar för
dödstecken(likfläckar) att uppstå.

Självklart kan en läkare med hjälp av ambulanspersonalens ledande uppgifter fastställa att döden
inträffat på mordplatsen. Men för att det skett behöver inte endast säkra dödstecken förekommit.
Det finns också direkta och indirekta dödskriterier som tex ambulanspersonalen kan
konsatatera, men du verkar prata om att ambulanspersonalen i detta fall konstaterat
säkra dödstecken på plats, det vet jag inte jag om jag tar för direkt troligt däremot.
Senast redigerad av LKVN 2014-05-10 kl. 13:15.
Citera
2014-05-10, 12:47
Medlem
När jag för några år sedan jobbade natt på ett äldreboende hade dagpersonal efter överenskommelse med läkare tillkallat ambulans för att hämta en mycket sjuk dam. ambulansen tog 45 min att komma, och när de väl kom in säger killen: "Henne tar vi inte med in, hon är ju död!" Varpå jag envisades att de skulle ta henne med, "hon rör ju på benen" Så ursäkta mig om jag inte till hundra procent tror på ambulanspersonals "dödförklarande"

Kan tillägga att damen levde minst ett år till efter denna händelsen.
Citera
2014-05-10, 12:49
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Som jag förstått regelverket när jag ögnat igenom detta så är utredningen för att bli särskild vårdnadshavare ungefär likadan som utredningen att bli god man. Det verkar inte så svårt att bli detta och det räcker med att ett barn har 1 formell vårdnadshavare. Precis som det räcker med 1 god man. Efter PUT byter man ut God man till särskild vårdnadshavare. Ingen större ekonomisk ersättning. Tror att det är mycket större krav att bli familjehemsföräldrar och där är också den ekonomiska ersättningen ganska hyfsad. Lite av våra barn och andras ungar. Det är väl bara ensamkommande flyktingbarn som har särskild vårdnadshavare. De biologiska barnen som nu är omhändertagna har väl-utredda fosterföräldrar om kommunen gjort det dom ska.
Den misstänkta kvinnan har därmed inte skrivit under några papper om att hon är inte formellt ansvarig för flickans vård och omsorg. Därmed är det bara mannen som försummat flickan och inte skött sitt uppdrag formellt. Kvinnan har inte haft något sådant uppdrag om uppgifterna i tråden stämmer. Hon kan därför inte heller juridiskt ställas till svars för dåligt omhändertagande.Det hade mannen kunnat anklagats för och entledigats från sitt uppdrag när han inte sett till att flickan har ätit och haft varma kläder på sig. Ingen av dom har naturligtvis rätt att misshandla varken sina egna eller andras barn!

Vet inte om det kan ha så stor betydelse framöver mer än att kvinnans advokat tydliggör detta så att det kan vara en moralisk fördel för kvinnan under rättegången.
Skulle inte kvinnan kunna lagföras för att hon t.ex har låtit flickan svälta även om hon inte är vårdnadshavare? Jag tänker på alla dessa styvpappor och styvmammor som finns. De måste väl ändå ha ett vuxenansvar om biologiska föräldern är på jobbet och styvföräldern är hemma?
Citera
2014-05-10, 12:57
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
ambulanspersonalen ska inte göra upplivningsförsök om det är uppenbart att Y är avliden, för att inte förstöra spår. Godkända kriterier är som jag visade tidigare skador som antingen skador som inte är förenliga med liv (huvudet krossat eller avskiljt från kroppen t ex) eller ovedersägliga dödstecken som likfläckar, likstelhet eller förrutnelse. Det tar minst sex timmar för dödsecknen att uppstå.

Som jag uppfattat det fördes Yara till sjukhuset av ambulansen och där förklarades död. Att hon hittades "livlös" I lägenheten tolkar jag som att hon var medvetslös/ej kontaktbar.

Ambulanspersonalen uppfattade skador på tösen. Om dom verkligen säkert konstaterat att hon var död, hade man då bortfört henne? Skulle inte kroppen då lämnats orörd för brottsplatsundersökning?
Citera
2014-05-10, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang

Äntligen fick jag förklaring till skillnaden mellan god man och särskilt tillförordnad vårdnadshavare till ensamkommande barn/ungdomar, tack.

Känner till både god man och vårdnadshavare för ensamkommande barn i min del av landet. Dessa personer har INTE haft barnen boende hos sig. OK, en av dem känner jag mest via lokala media; tvivlar på att man har 13 ensamkommande boende i sin lägenhet... Personen som var god man åt 13 unga män räknade det som ett heltidsjobb.
Citera
2014-05-10, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Skulle inte kvinnan kunna lagföras för att hon t.ex har låtit flickan svälta även om hon inte är vårdnadshavare? Jag tänker på alla dessa styvpappor och styvmammor som finns. De måste väl ändå ha ett vuxenansvar om biologiska föräldern är på jobbet och styvföräldern är hemma?
Möjlighet att lagföras finns väl alltid men i första hand ska väl den som inte sköter sitt uppdrag genom att inte lämna barnet i goda händer när han inte själv finns i närheten entledigas. Bytas ut mot en ansvarstagande vårdnadshavare. Detsamma gäller väl analogt med styvmammor och styvpappor som inte fungerar. Att vårdnaden av barnen måste ifrågasättas. Soc kan gå in med stödåtgärder och om det är riktigt illa omhänderta barnen.
I detta ärende så har ju många larmat både till skola och socialtjänst men inget har fungerat. Stort systemfel!
Citera
2014-05-10, 13:23
Medlem
svar

Känner till både god man och vårdnadshavare för ensamkommande barn i min del av landet. Dessa personer har INTE haft barnen boende hos sig. OK, en av dem känner jag mest via lokala media; tvivlar på att man har 13 ensamkommande boende i sin lägenhet... Personen som var god man åt 13 unga män räknade det som ett heltidsjobb.[/quote]

Visst, det är ett systemfel att gode män har så många åtaganden och många gånger är det väl bara ekonomin som dom sköter åt barnen. Omtanke och stöd i övrigt kan det inte finnas så mycket tid till.
Senast redigerad av girlang 2014-05-10 kl. 13:25.
Citera
2014-05-10, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Jag har ingen aning ifall ambulanspersonalen gjort upplivningsförsök på flickan eller inte,
däremot kunde personalen konstatera, enligt media, att flickan var död redan på plats utan att för den skull behöva se dessa så kallade säkra dödstecken på plats som du hänvisade till
i ditt tidigare inlägg. Sen har vi olika uppfattningar om att det tar minst sex timmar för
dödstecken(likfläckar) att uppstå.

Självklart kan en läkare med hjälp av ambulanspersonalens ledande uppgifter fastställa att döden
inträffat på mordplatsen. Men för att det skett behöver inte endast säkra dödstecken förekommit.
Det finns också direkta och indirekta dödskriterier som tex ambulanspersonalen kan
konsatatera, men du verkar prata om att ambulanspersonalen i detta fall konstaterat
säkra dödstecken på plats, det vet jag inte jag om jag tar för direkt troligt däremot.
Vi har nog samma uppfattningar om likfläckar: börjar uppträda efter en halvtimme. Problemet är att det i början är svårt att se skillnad på blåmärken, vilket flickan var full av, och likfläckar. Därför måste man vänta tills likfläckarna är fullt manifesterade enligt reglerna.
Om ambulansen inte hittat säkra dödstecken hade de varit tvungna att göra upplivningsförsök och föra in flickan till sjukhus för dödförklaring av läkare. Om det däremot finns säkra dödstecken räcker det att ringa en akutläkare som säger att det är ok att avstå från upplivningsförsök. Ofta kompletterar man med mobilbild på de säkra dödstecknen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in