Videoförhöret med Fredrik Svensson förmedlar bilden av en klassisk psykopat,
konfronterad med sina lögner och som vid den obevekliga insikten om att loppet nu
verkligen är kört för honom reagerar med aggressiva utfall.
Den besegrades förödmjukelse som snabbt övergår i hatisk ilska.
Det är på samma gång en fascinerande och skrämmande studie av en mördare där
man bitvis anar monstret som gömmer sig därinne, det mörker som möjliggjorde den
dödliga handlingen som begåtts.
Liksom alla andra kriminella psykopater som får se sina lögner bli uppenbarade fullt ut,
får uppleva sig bli ifrågasatta, så klarar inte den här personen ifråga heller av det så bra.
Han blir inringad på ett slutligt vis. Det står inte till buds några flyktvägar längre,
han kommer ingenstans utom till fängelset och det är rent outhärdligt att behöva
konstatera för en människa som herr Svensson med sina speciella personlighetsdrag.
Mörkret tilltar inom honom. Det blir som tätast mot slutet, då ligger det närmast
våld i luften.
Pernilla som tar mest plats vid detta förhörstillfälle sköter sin uppgift utomordentligt väl
och hanterar överlag det motsträviga förhörsobjektet på ett förtjänstfullt sätt.
BN lugn och behärskad och parerar utfallen som riktas mot honom på ett klanderfritt vis.
Kritiken som framskymtat här och var står jag helt oförstående inför.
Inga andra förhörsledare hade rimligen kunnat fixa "prylen" så mycket bättre.
Förhöret:
https://www.youtube.com/watch?v=DE8Zbt4XCPU&feature=youtu.be
edit: Jag trodde att Mats Alm skulle bli väldigt svåröverträffad i konsten att slänga sig
med "Ingen aning"-uttryck vid frågor i förhörssituationer, men nu undrar jag om inte
han mött sin överman på den punkten i Fredrik Svensson.