2014-05-10, 00:05
Bannlyst
Det har varit två saker som jag inte har förstått vad jag irriterat mig på i blanketten om det omedelbara omhändertagandet. Det ena är personnumret, som smartare personer än jag kom på tillhörde två pojkar.
Det andra är att jag utgått från att Yara dödförklarades vid ankomst till sjukhuset. I första artikeln i BLT står det "i lägenheten fanns en flicka som dödförklarades". Även i LVU-blanketten står det att "flickan har avlidit och ambulanspersonalen hittade blåmärken på henne samt vad som såg ut som en gammal fraktur."
Detta innebär rimligen att polisen dödförklarat henne och att hon legat kvar på brottsplatsen under undersökningen.
I SOSFS 1996:29 står att ambulans kan konstatera att ambulanspersonalen har rätt att låta kroppen ligga kvar och inte inleda upplivningsförsök om det finns säkra dödstecken.
I SOSFS 2005:10 står att läkare kan låta en legitimerad sköterska (ex ambulansjuksköterska) konstatera dödsfallet och meddela läkaren så att denne på telefon gör dödförklaringen om "kroppen uppvisar uppenbara dödstecken i form av förändringar som inte är förenliga med fortsatt liv."
Enligt Region Skånes handbok för dödsfall, http://www.skane.se/Upload/Webbplatser/vardwebb/Handbok%20f%C3%B6r%20d%C3%B6dsfall/Handbok_dodsfall_111209_tryck.pdf , är de säkra dödstecknen likfläckar, likstelhet, förruttnelse eller uppenbart dödliga skador. Uppenbart dödliga skador är "Kroppen har slitits sönder eller krossats på ett sådant sätt att det uppenbart inte är förenligt med liv"

Ambulanspersonal går enligt en ambulanssjuksköterska i bekantskapskretsen främst på de sk indirekta dödstecknen likfläckar, likstelhet och förruttnelse. För att våga dödförklara på uppenbart dödliga skador krävs i princip att huvudet är avskilt från kroppen. Det räcker inte heller med små likfläckar, utan kräver fullt utvecklade likfläckar, vilket tar minst sex timmar.

Om det stämmer, vilket allt tyder på, att ambulanspersonalen konstaterade att Y var avliden kan man glömma allt snack om att de plötsligt upptäckte att hon var död. Hon har alltså varit död i minst sex timmar, förutsatt att kroppen inte slitits sönder eller krossats.
Lätt illamående...
Citera
2014-05-10, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag är inte så förtjust i att citera mig själv, men i inlägg #2732 har jag försökt reda ut begreppen lite grand.
Och lägger här till att om du söker på "studera mänskliga rättigheter" så får du upp 427 möjligheter bara i Sverige
http://allastudier.se/utbildningar/?q=m%C3%A4nskliga+r%C3%A4ttigheter
Det är alltså ett känt ämne även på universitetsnivå och är så även utomlands.
(det är ju ändå förbaskat ....!)

Tyvärr är utbildningssystemet också "marknadsanpassat".

Vilket fått till följd att alla kurser petat in ordet internationell i sina kursbeskrivningarna för att få fler sökanden.

Mänskliga rättigheter petas också in, allt som kan locka sökanden.

En kombo är väl internationella mänskliga rättigheter. Antar att den kursen redan sett sitt ljus ...
Citera
2014-05-10, 00:16
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det har varit två saker som jag inte har förstått vad jag irriterat mig på i blanketten om det omedelbara omhändertagandet. Det ena är personnumret, som smartare personer än jag kom på tillhörde två pojkar.
Det andra är att jag utgått från att Yara dödförklarades vid ankomst till sjukhuset. I första artikeln i BLT står det "i lägenheten fanns en flicka som dödförklarades". Även i LVU-blanketten står det att "flickan har avlidit och ambulanspersonalen hittade blåmärken på henne samt vad som såg ut som en gammal fraktur."
Detta innebär rimligen att polisen dödförklarat henne och att hon legat kvar på brottsplatsen under undersökningen.
I SOSFS 1996:29 står att ambulans kan konstatera att ambulanspersonalen har rätt att låta kroppen ligga kvar och inte inleda upplivningsförsök om det finns säkra dödstecken.
I SOSFS 2005:10 står att läkare kan låta en legitimerad sköterska (ex ambulansjuksköterska) konstatera dödsfallet och meddela läkaren så att denne på telefon gör dödförklaringen om "kroppen uppvisar uppenbara dödstecken i form av förändringar som inte är förenliga med fortsatt liv."
Enligt Region Skånes handbok för dödsfall, http://www.skane.se/Upload/Webbplatser/vardwebb/Handbok%20f%C3%B6r%20d%C3%B6dsfall/Handbok_dodsfall_111209_tryck.pdf , är de säkra dödstecknen likfläckar, likstelhet, förruttnelse eller uppenbart dödliga skador. Uppenbart dödliga skador är "Kroppen har slitits sönder eller krossats på ett sådant sätt att det uppenbart inte är förenligt med liv"

Ambulanspersonal går enligt en ambulanssjuksköterska i bekantskapskretsen främst på de sk indirekta dödstecknen likfläckar, likstelhet och förruttnelse. För att våga dödförklara på uppenbart dödliga skador krävs i princip att huvudet är avskilt från kroppen. Det räcker inte heller med små likfläckar, utan kräver fullt utvecklade likfläckar, vilket tar minst sex timmar.

Om det stämmer, vilket allt tyder på, att ambulanspersonalen konstaterade att Y var avliden kan man glömma allt snack om att de plötsligt upptäckte att hon var död. Hon har alltså varit död i minst sex timmar, förutsatt att kroppen inte slitits sönder eller krossats.
Lätt illamående...

Exakt samma resonemang har jag fört för mej själv och kommit fram till samma sak.
Dessutom kan det varit ett utdraget dödsförlopp innan vilket även gör mej illamående.
Citera
2014-05-10, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Exakt samma resonemang har jag fört för mej själv och kommit fram till samma sak.
Dessutom kan det varit ett utdraget dödsförlopp innan vilket även gör mej illamående.

Jag tror också att Y varit död längre tid innan dom ringde 112.
Citera
2014-05-10, 00:28
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Man får väl utgå från att folk har förstånd och förstå att det mesta trots allt handlar om tolkningar. Om inget annat sägs.

Jurist, advokat och EU law är högstatusutbildningar på palestinska universitet. Likaså alla former av internationella relationer. Få förunnat. Arbete human rights i Gaza är också prestige. Allt han påstår signalerar högstatus.

Han verkar rörlig och reser en del.

Ni som har lite koll på hans FB, twitter, mm.
Vad säger han att han gör i Rotterdam, Danmark mm? Förstår inte varför han verkar resa så mycket? Bara hälsa på släkten?
I wouldn't count on it...

Har inte läst riktigt allt, kan ha missat något men om man kallar sig "human rights advocate" så menar man väl inte att man är advokat på svenska (=lawyer) utan mer något slags förespråkare för mänskliga rättigheter. Och en sådan kan väl ha läst lite vad som helst...

Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
En vanlig droghandelsrutt, Rotterdam, Amsterdam, Danmark?
Nä..inget påstående men han skulle i så fall inte den förste som finansierar sin politiska kamp på det viset.
Ingenting är omöjligt för en luttrad och desillusionerad person som jag.
Tanken slog mig också, men det är ju VÄLDIGT fri spekulation. Kanske inte så sannolikt? Vilken nivå i hedjan skulle han vara då?

Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Skumt beteende. Är det vanligt förekommande att stadgade män som är 30 + följer dessa donnor som min tonårsdotter intresserar sig för..?
Det finns nog en del är jag rädd.
Citera
2014-05-10, 00:34
Medlem
I LVU rapporten står det "Polisen har blivit larmade hem till familjen då pappan har ringt ambulansen för att han inte får liv i den 8-åriga flickan som familjen har boende hos sig" - medans BLT skriver Nu har chefsåklagare Pernilla Åström fått ta del av larmsamtalet som ringdes in till SOS samma kväll som åttaåriga Yara dog. Det var den misstänkta kvinnan som ringde samtalet.

Varifrån tas uppgifter som antecknas i LVU?

Socialförvaltningen som felat igen elr? Vet ej hur sådanna här ärenden behandlas
Senast redigerad av MotorBoater 2014-05-10 kl. 00:52.
Citera
2014-05-10, 00:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MotorBoater
I LVU rapporten står det "Polisen har blivit larmade hem till familjen då pappan har ringt ambulansen för att han inte får liv i den 8-åriga flickan som familjen har boende hos sig" - medans BLT skriver Nu har chefsåklagare Pernilla Åström fått ta del av larmsamtalet som ringdes in till SOS samma kväll som åttaåriga Yara dog. Det var den misstänkta kvinnan som ringde samtalet.
Bra upptäckt! Det är inte mycket som stämmer.
Citera
2014-05-10, 00:49
Medlem
Citat:

Man blir ständigt konfunderad och ifrågasättande med uppgifter som far omkring. När den info som sipprar ut är felaktig eller knepig blir man än mer snurrig...
(Legit) info då...
Citera
2014-05-10, 00:52
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
I wouldn't count on it...

Har inte läst riktigt allt, kan ha missat något men om man kallar sig "human rights advocate" så menar man väl inte att man är advokat på svenska (=lawyer) utan mer något slags förespråkare för mänskliga rättigheter. Och en sådan kan väl ha läst lite vad som helst...

Tanken slog mig också, men det är ju VÄLDIGT fri spekulation. Kanske inte så sannolikt? Vilken nivå i hedjan skulle han vara då?

Det finns nog en del är jag rädd.

Inte så osannolikt som att man misshandlar ett syskonbarn till döds. Jag känner till nåra såna fall där personerna varit högre uppsatta än vad jag tror denne man är som drivits av nåt slags "ändamålet helgar medlem" och finansierat resor till sammankomster med likasinnade genom smuggling. Alltså inte för egen vinning.
Men det är som sagt, en VÄLDIGT fri spekulation. Mera menat som tankeväckare att det kan finnas många motiv till resor.
Senast redigerad av LaScala 2014-05-10 kl. 00:57.
Citera
2014-05-10, 00:55
Medlem
LaScalas avatar
Citat:

Så fort socialförvaltning är inblandad så misstämmer alltid nåt. Ett genomgående mönster.
Citera
2014-05-10, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Jag tror att ”Flyttat till” betyder ”Besökt” när det gäller Danmark, Polen m.m.

På Ramis Tidslinje står att han gick på gymnasiet i Bagdad, Irak år 1997-2000.
Nog för att välbeställda ofta skickar sina barn utomlands för studier men…
Rami var 15 år 1997.

Sedan Universitetet i Sidi-Bel-Abbes, Algeriet år 2000-2004.

Undrar verkligen var Rami egentligen är född? Det har han helt utelämnat på sin tidslinje.

Kommer familjen ursprungligen från Irak?

Han har tydligen också jobba på Karlskrona kommun
social förvaltningar · 2013 till 2014
enligt MGMs facebook
Citera
2014-05-10, 01:29
Medlem
Recensioner på Ramis facebook....ett axplock
Willys Pantarholmen 5/5
för ungefär 4 månader sedan

Tårs Færgehavn, Tårs, Langelandstrafikken 5/5
för ungefär 6 månader sedan

Tbilisi, Georgia 5/5