2014-05-08, 20:28
Medlem
Hej!

Undrar bara lite för jag läst och hört mycket om att folk drar över sina pengar till Avanza för lägre kostander på fonder osv?

En sak som jag inte riktigt begriper när dem säger så är att fondavgiften är den exakta samma hos swedbank och avanza, det enda dem har som inte kostar samma är väl avanza zero?

Generellt med fonder så spelar de vell ingen roll att byta bank från swedbank?

Och sen ISK, det är väl samma vilkor med det kontot på swedbank och Avanza, dvs att du på både endast betalar shablonavgiften på pengarna i ditt ISK konto och inte skattar för vinsterna..

Om man summerar så finns det så långt ingen fördel att ha pengarna hos avanza?

Men sen när vi snackar aktier, är det bättre på avanza då?

Ngn med info och erfarenhet som skulle kunna berätta för mig varför Avanza skulle vara bättre?
Citera
2014-05-08, 20:42
Medlem
OldSports avatar
Du har ett större utbud av fonder på Avanza.

Courtaget borde vara lägre på aktier du köper via Avanza än via Swedbank tror jag. Speciellt utländska aktier som t.ex. amerikanska kan jag tänka mig.

Jag föredrar också Avanzas hemsida vilket gör handeln med derivat lite trevligare.

Hoppas detta gav dig lite inblick i varför fler föredrar Avanza.

-OldSport
Citera
2014-05-08, 20:51
Medlem
Tack för snabbt svar!

Men jag har rätt om Avanza om att det är en Nätbank?

Vet ej varför men jag har alltid kännt osökerhet med nätbanken, vet ej varför men du kanske förstår..

Men tanke på all positiv kritik den har fått så verkar ju den bra..

Men hur är det med hjälp osv med avanza?

Tänker bara generellt på swedbank, där har jag en handledare jag går till varje månad och får hjälp man mot man
Citera
2014-05-08, 21:13
Medlem
OldSports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleballe22
Tack för snabbt svar!

Vet ej varför men jag har alltid kännt osökerhet med nätbanken, vet ej varför men du kanske förstår..

Tänker bara generellt på swedbank, där har jag en handledare jag går till varje månad och får hjälp man mot man

Avanza är en nätbank, ja.
Dom har relativt bra support både här på Flashback men även via epost, facebook, telefon osv. Om du behöver hjälp med vilka fonder du ska investera i eller hjälp av en "säljare" för att veta vad du ska lägga dina pengar på så är nog storbankerna såsom Swedbank bättre för dig.
Avanza är nog lite mer, gör det själv, läs på själv.

-OldSport
Citera
2014-05-09, 02:07
Medlem
Lightnights avatar
Säljer du aktier på Avanza får du in pengarna på kontot direkt. Säljer du på Swedbank får du vänta i några dagar.
Citera
2014-05-09, 10:35
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Tack för snabbt svar!

Hej!

Vad roligt att du har hittat till vår hemsida! Vi är mycket riktigt en nätbank. Vår vision är, kort och gott, att du ska få ut mer av ditt sparande och dina investeringar hos oss än hos någon annan aktör. Därför har vi valt att bara försöka erbjuda produkter och tjänster där vi verkligen ligger i framkant, både tekniskt och prismässigt.

Vi har inte någon personlig rådgivning likt många av storbankerna. Det vi istället erbjuder är exempelvis oberoende tips och råd från Placera, färdiga fondlösningar för de som har svårt att välja samt kundträffar runt om i landet med olika teman för de som vill lära sig mer. Många av våra kunder är engagerade i sitt sparande och i sin handel, det är också det som gör att vi utvecklas som bank och inspireras att skapa nya funktioner och lösningar till våra kunder.

Du får väldigt gärna skapa ett konto på vår hemsida för att kunna kolla runt själv och jämföra vårt utbud och våra funktioner med Swedbanks. Det kostar inte något och du förbinder dig inte till att sätta in några pengar.

/ Dan, Avanza
Citera
2014-05-09, 10:47
Medlem
rolemodels avatar
Ursäkta att man bara hoppar in, menee, i framkant tekniskt säger du?
Utan möjlighet att handla (INTE ENS SÖKA UPP OCH SE PRIS!) med certifikat/warranter i eran app. Teknologiskt jävla mörker snarare.

Dom ~60 spänn det är dyrare per avslut hos swb är ju kanske i det dyraste laget. Men det bjuder jag på då dom faktiskt tillhandahåller de verktyg som på riktigt gör att jag kan tjäna pengar på värdepapper med relativt små medel.

Och hörrni, sluta kalla er BANK ni är ingen bank, ni är en nätmäklare, inget annat.
Citera
2014-05-09, 10:48
Medlem
r0lands avatar
Har svarat på ditt PM, Kalle. Om du börjar kika på Avanza kommer du nog lära dig bra mycket mer än om du sitter kvar på Swedbank.

Men visst kan det vara en trygghet att ha allt på en bank. Jag gick över till Avanza och ångrar mig dock inte en sekund.

Att handla aktier på Swedbank känns lite som att åka till Konsum för att plocka bär/svamp, när skogen finns direkt utanför min ytterdörr.
Citera
2014-05-09, 10:53
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Säljer du aktier på Avanza får du in pengarna på kontot direkt. Säljer du på Swedbank får du vänta i några dagar.

Jasså? Du menar såklart att avanza lånar ut pengar direkt och eventuellt sätter dig som kund i skiten om nått händer under dom tre dagar som enlight lag måste gå innan en affär går till sitt "riktiga" avslut. Om du tycker det är bra och använder ditt ISK/VP depå som nått sorts transaktionskonto och alltså inte kan vänta i tre dagar... Vete fan om man pysslar med rätt grejer då

Hos swedbank kan du ju ändå alltid handla med eventuella vinst/förlust pengar, precis som hos avanza.

Men om man nu prompt måste ha pengarna från ett avslut innan dessa tre dagar förflutit, vad skulle man använda dom till hos avanza? Inte så att du kan plocka ut det i kontanter eller göra nått annat med dom? Du måste ju likt förbannat föra över dom till nån annan (riktig) bank för att "få ut nått" av dom.
Citera
2014-05-09, 21:53
Medlem
talgoxens avatar
Citat:

Det är väldigt dyrt för banken att ha bankkontor som kunden kan besöka.

Hur samhällsekonomisk perspektiv är Avanza eller Nordnet bättre.
Citera
2014-05-09, 21:55
Medlem
talgoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Vi har inte någon personlig rådgivning likt många av storbankerna.

Personlig rådgivning är ju det det kallas så det är ju inte fel att skriva det. Men det är nästan mer korrekt att skriva personligt möte där banken försöker sälja på mig dyra fonder.
Citera
2014-05-09, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Vad roligt att du har hittat till vår hemsida! Vi är mycket riktigt en nätbank. Vår vision är, kort och gott, att du ska få ut mer av ditt sparande och dina investeringar hos oss än hos någon annan aktör. Därför har vi valt att bara försöka erbjuda produkter och tjänster där vi verkligen ligger i framkant, både tekniskt och prismässigt.

Vi har inte någon personlig rådgivning likt många av storbankerna. Det vi istället erbjuder är exempelvis oberoende tips och råd från Placera, färdiga fondlösningar för de som har svårt att välja samt kundträffar runt om i landet med olika teman för de som vill lära sig mer. Många av våra kunder är engagerade i sitt sparande och i sin handel, det är också det som gör att vi utvecklas som bank och inspireras att skapa nya funktioner och lösningar till våra kunder.

Du får väldigt gärna skapa ett konto på vår hemsida för att kunna kolla runt själv och jämföra vårt utbud och våra funktioner med Swedbanks. Det kostar inte något och du förbinder dig inte till att sätta in några pengar.

/ Dan, Avanza

Hej! Tack för svaret!

Frågar dig direkt eller ngn annan här som kan ge mig samma svar.

Är ISK avgifterna och funktionerna den samma på swedbank som på avanza?

Känns nu i efterhand att man lite blivit ''lurad'' pga av kunskap av swedbank då dem gett mig och min familj fonder efter fonder med höga höga förvaltningsavgifter.

Isstället så skulle mina familjemedlemmar sparat i låga avgiftsfonder och gjort bra med vinst utan att behövt betala dyra avgifter etc?

Sen, hur fungerar det med privatkonto och uttag hos er?

Kan jag föra över pengar och ge t.ex. ut mitt bankkonto till människor som betalar in till mitt ''privatkonto'' så som man gör hos alla banker och kommer man få ett bankkort så man kan ta ut pengar på en automat vid behov?

Eller finns det? förklara gärna

Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här