2014-05-09, 23:07
Medlem
sputnik-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katoman
Men då är det bara att bevisa, ok vittne såg 10-15 spetsnaz som var klädda i svart. Kan det inte vara
högra sektor? Låter som det.

Dessutom har Avakov sagt att man har dödat över 20 separatister där. Spetsnaz siffror ligger alltså
-5 minst. Då är det bara att visa dom stora bevisen.

Är du serb? bara ryssar och serber kan se Pravyi Sektor spöken överallt.

Pravyi Sektor har runt 10000 medlemmar. Alla från den gruppen jag sett har varit idioter. Så du föreslår att 10-15 idioter tar över polishögkvarteret och dessutom förlorar några gubbar(vilket i så fall måste mörkas) i strid mot ukrainska militären? Vad skulle deras mål vara??? att Putin invaderar och dödar alla i Pravyi Sektor? haha

Svara på det här istället: Vem tjänar på skapa hat och rädsla mellan grupper i Ukraina?

Inte kan det vara pro-ukrainare eller interimsregeringen i Kiev som vill hålla presidentval 25 Maj. Däremot har vi en galen diktator som har haft invasions styrkor på gränsen i två jävla månader samt ljuger konstant om sina intentioner ("no intentions of annexing Crimea" -Putin) och om att han skulle dragit tillbaks dessa trupper från gränsen.
Medlem
HappySadHarrys avatar
Nu går SVT Rapport över alla gränser när de rapporterar från Mariupol. De hävdar att minst 21 personer dödades när ukrainsk polis försökte återta en polisstation. Även om de hänvisar till inrikesministeriet så duger det inte att återge lögner på det sättet.

I tidigare längre sändningar har de svängt från separatister till att rebeller eller aktivister blivit dödade när alla som följt det via internet vet att det varit civila som blivit dödade. Istället för att bara rapportera det som händer rakt av sitter de på oändliga redaktionsmöten och diskuterar om de skall kalla människor separatister, rebeller eller aktivister. Det är för ynkligt.
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Och utan kritiker och skeptiker så hade denna tråd varit, ja vadå?

Hitlers propaganda var riktad till tyskar och en hel del högerorinterade svenskar tog tyvärr del av den som sann, jag och många andra i tråden skulle knappast göra det. Den typen av propaganda liknar mer Kiev's. Jag motsätter mig fascism i alla former även den som nu växer sig stark i Ukraina. Att tycka att oliktänkade i denna tråd är korkade, landsförädare, att SÄPO borde notera dom etc. är ju demokratisk och liknar mer styret och propagandan i just Ryssland.

Att regeringen i Kiev anställer folk från högra sektorn, fascister och andra galningar i sitt nationalgarde med bristfällig utbildning och sen skickar dom till östra Ukraina är smart så dom har koll på och kanske kan bli av med dom om ryssen anfaller. Bara att applådera ytterligare en CIA-metod men trist för folket i östra Ukraina.

Jag skall leka lite med ditt inlägg:

Citat:
Putins propaganda är riktad till ryssarna och en hel del nationalbolsjevikiska svenskar tar tyvärr del av den som sann, jag och många andra i tråden skulle knappast göra det. Den typen av propaganda liknar mer Nazitysklands propaganda. Jag motsätter mig nationalbolsjevism i alla former även den som nu växer sig stark i Ryssland. Att tycka att oliktänkande i denna tråd är korkade, USA-lakejer, att de är "fascister" borde arkebuseras är ju odemokratisk och liknar mer styret och propagandan i Nazityskland eller Stalins Sovjetunionen.

Att regeringen i Moskva anställer folk extremnationalistiska åsikter, huliganer och andra galningar i sitt terrorgäng med bristfällig utbildning och sen skickar dom till östra Ukraina är smart så dom har koll på och kanske kan bli av med dom om ukraina anfaller. Bara att applådera ytterligare en FSB-metod men trist för folket i östra Ukraina

(Min manipulering)
2014-05-09, 23:08
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Varför skulle allt det där ske?, kan du härleda någon reell funktion för att det Ryska "imperiet" skulle upphöra att existera?

Av samma skäl som Sovjetunionen kollapsade?

Dvs när de accelererande militära utgifterna hotar att knäcka den ryska ekonomin, och den påföljande oförmågan att upprätthålla en tillräckligt avskräckande militär närvaro gör att randrepublikerna/satellitstaterna förklarar sig självständiga och söker allianser med USA och EU?
2014-05-09, 23:11
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
De har de gjort men rätt sent i handlingen. Och att överhuvudtaget ständigt benämna extremelementen för terrorrister istället för separatister eller revoltörer visar vad kiev egentligen anser om dem i öst.

Jo men tjena... frågar man dig så är de ju fredliga demonstranter, rena rama studenter från Himmelska fridens torg.

Du kanske ska lära dig några grundläggande begrepp att börja med.

Citat:
Terrorism (från latin terror 'rädsla, fruktan')[1] avser det systematiska användandet av våld eller förstörelse, särskilt mot civila mål, för att med hjälp av rädsla tvinga fram politiska eller andra typer av förändringar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Terrorism

Det är terrorister Ukraina har att göra med. Punkt slut.
2014-05-09, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Nu går SVT Rapport över alla gränser när de rapporterar från Mariupol. De hävdar att minst 21 personer dödades när ukrainsk polis försökte återta en polisstation. Även om de hänvisar till inrikesministeriet så duger det inte att återge lögner på det sättet.

I tidigare längre sändningar har de svängt från separatister till att rebeller eller aktivister blivit dödade när alla som följt det via internet vet att det varit civila som blivit dödade. Istället för att bara rapportera det som händer rakt av sitter de på oändliga redaktionsmöten och diskuterar om de skall kalla människor separatister, rebeller eller aktivister. Det är för ynkligt.

Det skapar en oerhörd frustration. Vi tvångsbetalar för SVT men de kan inte låta bli att manipulera oss. Det är en skam, och ett missbruk av demokratin.

Jag förstår inte hur det går till när det så uppenbart tydligt råder mediatystnad kring denna händelse? Sitter MSM och enas kring en gemensam hållning eller vad är det frågan om?
2014-05-09, 23:25
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Det är terrorister Ukraina har att göra med. Punkt slut.
De är inte ute efter att göra människor rädda så terrordefinitionen är inte helt lyckad.
Medlem
fridaynightouts avatar
Terroristerna i Donetsk har tillfångatagit 7 medarbetare från Röda Korset.
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Väldigt intressant. Har du någonstans man kan läsa mer om det, just vad gäller det svenska försvaret?
Scenariot är inte obekant. Liknande prognoser har jag läst på flera håll tidigare (d.v.s. många år sedan). Det handlar alltså om exakt samma scenario och tillvägagångssätt som du beskriver.

Inte minst Sarah Palin förutspått det hela
http://www.breitbart.com/Big-Peace/2014/02/28/Flashback-Palin-Mocked-in-2008-for-Warning-Putin-May-Invade-Ukraine-if-Obama-Elected-President
´

Även om dokumenten inte är hemligstämplade så har jag kommit över dem via en bekant. Det är en mycket välskriven "story" som är skrämmande likt händelseutvecklingen i Ukraina (med flera viktiga skillnader ändå såklart).

Finns en gammal artikel som går in lite på ämnet här http://www.svd.se/kultur/understrecket/baltikum-fick-sverige-overge-neutraliteten_313810.svd

En artikel på samma tema, dock lite mer offtopic, handlar om NATO-krigsspelet "Skolkan" http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_8626930.svd

Bloggaren cornucopia har skrivit en "novell" eller snarare blogginlägg om en rysk invasion av Sverige. Den är inte lika välskriven (och enligt mig) realistisk som de dokument jag fått ta del av som beskriver försvarsmaktens krigsspel, men den duger och är ändå ett tänkbart hypotetiskt scenario.

http://cornucopia.cornubot.se/2009/01/strategiskt-overfall-pa-sverige.html

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Mycket bra att vi är förberedda på diverse elände. Egentligen så är det inte så konstigt då försvaret, sedan 80-talet varit inställda på att ett krig, hur som helst, kommer att börja med ett skymningsläge.

En gammal klassiker:

https://www.youtube.com/watch?v=jDFBqR5cOuE

Vi kanske är förberedda (militären) rent mentalt, men om Ryssen väl rullar in är vi nog rätt så värnlösa...

Men ett krig kommer mycket riktigt att börja med ett skymmningsläge,
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Av samma skäl som Sovjetunionen kollapsade?

Dvs när de accelererande militära utgifterna hotar att knäcka den ryska ekonomin, och den påföljande oförmågan att upprätthålla en tillräckligt avskräckande militär närvaro gör att randrepublikerna/satellitstaterna förklarar sig självständiga och söker allianser med USA och EU?

1. Och i vilken sagobok har du läst det där?

2. Det verkar vara ganska långt dit just nu åtminstone. I övrigt kan nog de där tidigare WP länderna göra ungefär som de vill. Skulle USA vilja överta Rysslands roll i det sammanhanget, nej knappast.
2014-05-09, 23:29
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
De är inte ute efter att göra människor rädda så terrordefinitionen är inte helt lyckad.

Varför är de då så tungt beväpnade? Vilket syfte tjänar vapen om man inte har för avsikt att skada människor eller göra människor rädda?
Varför demonstrerar de inte fredligt? Har någon försökt hindra dem att demonstrera fredligt?
Senast redigerad av fridaynightout 2014-05-10 kl. 00:08.
2014-05-09, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag skall leka lite med ditt inlägg:

(Min manipulering)

Ja, du tyckte säkert att det var kul men det är bara ett nytt sätt att trycka ner oliktänkande eller hur? Vill du att jag också ska leka med dina inlägg i fortsättningen i förlöjligande syfte? Är inte tråden ibland tillräckligt solkig som den är?

Har du inte märkt att det oftast den ena sidan i denna tråd som kommer med påhopp som landsförädare och annat?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in