2014-05-09, 19:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Verkar äntligen som Ukraina fått nog av dessa terrorister. Ska inte behöva dröja länge nu innan det blir mer lugn när terroristerna lärt sig att det inte längre bara går att terrorisera hur de vill
2014-05-09, 19:11
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Verkar äntligen som Ukraina fått nog av dessa terrorister. Ska inte behöva dröja länge nu innan det blir mer lugn när terroristerna lärt sig att det inte längre bara går att terrorisera hur de vill
Det verkar dock inte gå hur lätt som helst. Obeväpnade har tagit över en stridsvagn
https://twitter.com/arbolioto/status/464779599197765632/photo/1
2014-05-09, 19:12
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
När kapital flyr landet sjunker värdet på valutan (inväxling), med mindre rörligt kapital finns även mindre investeringsutrymme och till råga på allt måste valutan försvaras vilket görs med en räntehöjning och stödköp.

Högre ränta leder till än mindre investerbart kapital och därmed är dödscykeln komplett.

Putins tidigare klara politik som missgynnat utländska investeringar har lett till en nedgång av utländska investerare under ett par år, 2008 var utländska investeringar i Ryssland $75b, 2012 var detta nere på $31b (samma storlek som Irland). FDI steg 85% i Ryssland 2013 men det var i stort sett enbart på grund av BP - Rosneft affären och bör inte ses som en trend. Debaklet i Ukraina med sanktioner och hot om sanktioner leder till allt mindre utländskt kapital redo att flöda in i landet.

Eftersom i stort sett alla banker av resonabel storlek för företag i världen har kontor i USA så är allt färre banker villiga att riskera investeringar.

Para detta med en stor kapitalinvestering som behövs i Krim och möjligtvis östra Ukraina så ligger Ryssland inte så bra till längre, jag har sett siffror att de kan hålla ut till 2017 men det kan gå snabbare om Ryssarna går in i Ukraina.

Det är redan klart med t.ex. kinesiska investeringar på Krim. Bl.a. i stora järnvägsbyggen. Ex.vis så har det beslutats om en bil och järnvägsbro som sammanbinder halvön med det övriga Ryssland.
Väst är inte allt när det gäller ekonomi.
2014-05-09, 19:19
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Det verkar dock inte gå hur lätt som helst. Obeväpnade har tagit över en stridsvagn
https://twitter.com/arbolioto/status/464779599197765632/photo/1

Det där är ingen stridsvagn....
2014-05-09, 19:21
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
För mig är allt sånt stridsvagnar, ewller är det en fredsvagn?
2014-05-09, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Ha, ha, det där var väl hårklyveri. Det är en vagn för stridande trupper
2014-05-09, 19:26
Medlem
Citat:

en pansarvagn är det väl(?), men går inte så bra att "strida" med, annat är att köra över folk kanske
2014-05-09, 19:31
Medlem
Citat:
Obeväpnade civila skjuts ner av juntans "armé"
https://www.youtube.com/watch?v=mEJx-t6ahGg
Det är fan inte klokt!!

Det är väl sånt här som kan vara dödsstöten för Ukraina som en enad nation
2014-05-09, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antagon.Ister
Jag avskyr taskigt gjord propagandafilm.. Ge mig exakt timestamp på de bitar som upprör dig istället så kan jag kolla.
Du har videon och det är totalt omöjligt att undvika se de civila som faller.

Här är en annan video, kolla 00:30:
http://www.liveleak.com/view?i=bfb_1399649998
2014-05-09, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Det är väl sånt här som kan vara dödsstöten för Ukraina som en enad nation
Notera att svensk media åter igen förråder sitt folk genom mediatystnad kring denna händelse.
Bannlyst
Jag blir mest förbannad på avsaknaden av insignier på alla paramilitära styrkor. Alla har samma/olika former av kamouflage, alla har rysk utrustning, alla använder röda/gula band.
Det är ju ett helvete att hålla reda på vem som är vem, i synnerhet när båda sidor sprider propaganda om varandra!
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Du får tänka på hur illa krigsrunkarna tar vid sig om man inte ger en helt korrekt benämning på varje militär pryl. Här har de flåsat över kataloger timme ut och timme in och så skriver vi fel. Nu när folket tagit över den så kan vi gott kalla den för en folkvagn. Tycker det stämmer bäst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in