Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-02, 12:32
Medlem
Moffins avatar
Hej!

Nu är det så att jag köpte två stycken okra på den lokala marknaden då jag var väldigt nyfiken på vad det var. Det ser lite ut som två väldigt små konstiga paprikor (om man har lite fantasi) men jag antar att ni redan vet vad det är

Är det en grönsak? En krydda? Vad ska jag göra med dem?
Citera
2014-05-02, 12:46
Medlem
Ratis avatar
Citygross har lite information och även några recept.

"De omogna, köttiga frukterna kan ätas råa som grönsak, stekas i skivor och används som grönsak i soppor och stuvningar. Smaken är mild och angenäm, påminnande om squash."

http://recept.citygross.se/action/recipeListFromProductCG;jsessionid=60A2C5716A08CA1 1C7BD6442E305EDF5?productGroupId3=13508
Citera
2014-05-02, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Hej!

Nu är det så att jag köpte två stycken okra på den lokala marknaden då jag var väldigt nyfiken på vad det var. Det ser lite ut som två väldigt små konstiga paprikor (om man har lite fantasi) men jag antar att ni redan vet vad det är

Är det en grönsak? En krydda? Vad ska jag göra med dem?

En slemmig grönsak är det. Poppis i japan och en del recept finns på https://en.cookpad.com/search/okra
Citera
2014-05-02, 12:54
Bannlyst
Det är gott i grytor som tex köttgryta eller veggiegryta men kolas dem för mycket strax innan den blir mosig så känns den slemmig när man äter den. Du kan göra gryta och slänga in dom sist en liten stund eller stek. Testa dig fram, finns säkert något sett du tillagar den som du gillar den och inte gillar..
Citera
2014-05-02, 13:10
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penka
Det är gott i grytor som tex köttgryta eller veggiegryta men kolas dem för mycket strax innan den blir mosig så känns den slemmig när man äter den. Du kan göra gryta och slänga in dom sist en liten stund eller stek. Testa dig fram, finns säkert något sett du tillagar den som du gillar den och inte gillar..
Också att tänka på är att om man använder okra i grytor så behövs grytan inte redas av då grönsaken i sig sköter om den detaljen.

Jag gillar okra i alla former, men helst stekt ihop med vitlök och litet chili.
Citera
2014-05-02, 17:45
Medlem
Moffins avatar
Tack för svaren!

Jag ska testa att steka den med lite olja och vitlök så får vi se
Citera
2014-05-03, 00:41
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Tack för svaren!

Jag ska testa att steka den med lite olja och vitlök så får vi se
Mumsigt! Återkom gärna med ditt omdöme
Citera
2014-05-09, 14:53
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Mumsigt! Återkom gärna med ditt omdöme

Ursäkta sent svar, hade glömt detta lite

Jag tyckte tyvärr inte alls om det, fick en konstig slemaktig konsistens och smakade inte speciellt mycket. Ingen höjdare
Citera
2014-05-09, 15:14
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursäkta sent svar, hade glömt detta lite

Jag tyckte tyvärr inte alls om det, fick en konstig slemaktig konsistens och smakade inte speciellt mycket. Ingen höjdare
Hehe ja okrasmaken är inte särskilt stark i sig själv men i gengäld så är grönsaken bra på att suga åt sig andra smaker, litet som bambuskotten är.

Om det blev slemmigt så hade du nog litet för låg temperatur på oljan, eller så tillagade du den litet för länge. Hålle man nere tillagningstiden så får man krispigare okra
Citera
2014-05-09, 15:53
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Hehe ja okrasmaken är inte särskilt stark i sig själv men i gengäld så är grönsaken bra på att suga åt sig andra smaker, litet som bambuskotten är.

Om det blev slemmigt så hade du nog litet för låg temperatur på oljan, eller så tillagade du den litet för länge. Hålle man nere tillagningstiden så får man krispigare okra

Så kan det vara, jag är verkligen ingen mästerkock. Jag kommer inte köpa eller tillaga det något mer men kanske testa igen om jag blir bjuden
Citera
2014-05-09, 15:56
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Så kan det vara, jag är verkligen ingen mästerkock. Jag kommer inte köpa eller tillaga det något mer men kanske testa igen om jag blir bjuden
Ok, ja ingen kan ju gilla allt Kul att ha testat var det väl iaf?
Citera
2014-05-09, 17:56
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ok, ja ingen kan ju gilla allt Kul att ha testat var det väl iaf?

Absolut
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in